Ny MTB, til den lange vinter!


schnipper
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har besluttet at jeg vil ha mig en lækker MTB, nu jeg har fået nogle penge på hånden.

Jeg har kigget lidt på de her 2:

Cube LTD Team

og

Cube LTD Pro

Nu er jeg lidt på bar bund når det kommer til MTB'er, da jeg hovedsageligt har kørt på racercykler førhen.. Derfor vil jeg høre om der er nogle der kan give nogle gode råd/anbefalinger.. er der fx. billigere og bedre elternativer til de 2 cykler, jeg har linket til, og sådan nogle ting.. (mit budget ligger på ca. 7000-9000,-)

Jeg har undersøgt markedet lidt og man kan spare ca. 1000-1500 på de 2 cykler, ved at købe i tyskland... hvad er jeres erfaringer med dette??

Btw. blir det primært en vinter-cykel, som skal fragte mig frem og tilbage fra skole, træning, osv. (ture på ca. 2-8 km.).. Det kan dog også ske at den blir slæbt med i skoven, så den skal kunne ldit af hvert..

og så skal den self. kunne forcere flere meter høje snedriver, når istiden kommer :tongue:

Håber der er nogle, der sidder med et par gode råd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skulle kigge på Feltet.dk og/eller den blå avis. Du kan få en hel del mere cykel, brugt, for de penge.

F. eks. er der den her væsentlig bedre Cube cykel til 9.000,-

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45666103

Note: Jeg kender ikke noget til cyklen eller dens ejer, jeg synes bare det var værd at bemærke at lige netop en væsentlig bedre model i samme mærke var til salg for netop 9.000,-

Personligt ville jeg nok ikke købe en Cube, men en Specialized eller Giant...

Link to comment
Share on other sites

Begge cykler er udemærkede til dit formål. Måske endda lidt overkill, da risikoen for tyveri stiger drastisk i takt med at cyklen egner sig til egentlig brug i skoven, sukl Helt billige er de heller ikke.

Køb af cykler i Tyskland via nettet virker udemærket, men kun hvis man ved helt præcist hvad man skal have. Køber man herhjemme hos din LBS (Local Bike Shop) så kan du prøve den mht størrelse etc. Du kan fx tjekke lidt priser hos roadbikeshop.dk, der har butikker et par steder i landet. De har fx denne Ghost med skivebremser og lockout på gaflen.

Der bliver også nævnt muligheden for at købe brugt - og der er rigtig meget virkelig godt brugt også til lidt lavere pris en det du vil give.

MEN, når vi taler mountainbike så er klart det bedste forum at spørge http://mtb.dk Det er DMK's (Dansk Mountainbike Klub) board. Her finder du masser af tråde om at købe sin første mtb. Og når du har læst dem spørger du bare på messagebboardet, så har du hurtigt mange kvalificerede svar. Det er også på skrotbunken. Her at du finder de klart skarpeste priser på brugt.

Når du har fået "dyret" kan jeg godt anbefale at tage med DMK på en introtur - det er gratis! :4thumbup:

God fornøjelse - det er fedt at køre med dæk der "larmer"

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skulle kigge på Feltet.dk og/eller den blå avis. Du kan få en hel del mere cykel, brugt, for de penge.

F. eks. er der den her væsentlig bedre Cube cykel til 9.000,-

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45666103

Note: Jeg kender ikke noget til cyklen eller dens ejer, jeg synes bare det var værd at bemærke at lige netop en væsentlig bedre model i samme mærke var til salg for netop 9.000,-

Personligt ville jeg nok ikke købe en Cube, men en Specialized eller Giant...

Problemet med mig og brugte cykler, er at jeg er 195 høj, og skal derfor bruge en på min. 22".. DBA gir fx. kun 2 annoncer, når man søger på 22" under mountainbike!!

Mht. specialized og giant, fremfor Cube, er det så en personlig erfaring, for jeg har godt lagt mærke til at der ofte blir anbefalet andre cykler, fremfor Cube (fx. på mtb.dk)!?!?

Hvad med denne her evt? Cube LTD 3

Jeg får bare startsiden med det link :crazy:

Begge cykler er udemærkede til dit formål. Måske endda lidt overkill, da risikoen for tyveri stiger drastisk i takt med at cyklen egner sig til egentlig brug i skoven, sukl Helt billige er de heller ikke.

Køb af cykler i Tyskland via nettet virker udemærket, men kun hvis man ved helt præcist hvad man skal have. Køber man herhjemme hos din LBS (Local Bike Shop) så kan du prøve den mht størrelse etc. Du kan fx tjekke lidt priser hos roadbikeshop.dk, der har butikker et par steder i landet. De har fx denne Ghost med skivebremser og lockout på gaflen.

Der bliver også nævnt muligheden for at købe brugt - og der er rigtig meget virkelig godt brugt også til lidt lavere pris en det du vil give.

MEN, når vi taler mountainbike så er klart det bedste forum at spørge http://mtb.dk Det er DMK's (Dansk Mountainbike Klub) board. Her finder du masser af tråde om at købe sin første mtb. Og når du har læst dem spørger du bare på messagebboardet, så har du hurtigt mange kvalificerede svar. Det er også på skrotbunken. Her at du finder de klart skarpeste priser på brugt.

Når du har fået "dyret" kan jeg godt anbefale at tage med DMK på en introtur - det er gratis! :4thumbup:

God fornøjelse - det er fedt at køre med dæk der "larmer"

okay.. Den Ghost, ser faktisk temmelig interresant ud.. meget af det samme udstyr som på Cuben, og til en billig pris.. Jeg har tænkt mig at ta ind og se på den imorgen!!

Jeg kan se at der er mange af brugerne inde på mtb.dk, der køber fra Tyskland, så det ku være jeg sku overveje det en gang mere.. det ville vel også nedsætte risikoen en del, hvis man prøvede cyklen i Danmark først, fik fastslået størrelsen osv. for derefter at bestille i Tyskland!?!?

Jeg er stadig modtagelig overfor flere gode råd :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Cube laver fine cykler (jeg har selv en) ingen tvivl om det. www.ribecykellager.dk har dog et godt tilbud på en Trek 6500 Disc til 5624 ,-

Der får du super meget cykel for pengene, circa det samme udstyr som på de 2 cubes du selv har nævnt.

Bortset fra det vil jeg mente at sådan en cykel ville være et dårligt valg til dig da du skal bruge den til transport om vinteren. For at sådan en cykel skal kunne holde længe skal den vedligeholdes. Salt sne osv og udvendige gear er ikke nogen god cocktail.

Link to comment
Share on other sites

Schnipper> Hvis du har tænkt at tage ind i den på Kastanie Alle, så prøv lige at ring til dem først. Jeg var der igår for at købe skærme mv. til lige netop den model (blå ghost) og den stod ikke fremme igår. Så måske har de ikke flere hjemme af dem.

Jeg købte den i sidste uge og indtil videre er jeg meget tilfreds med den :cool: Og prisnedsættelsen på 1000,- er reel.

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Cube laver fine cykler (jeg har selv en) ingen tvivl om det. www.ribecykellager.dk har dog et godt tilbud på en Trek 6500 Disc til 5624 ,-

Der får du super meget cykel for pengene, circa det samme udstyr som på de 2 cubes du selv har nævnt.

Bortset fra det vil jeg mente at sådan en cykel ville være et dårligt valg til dig da du skal bruge den til transport om vinteren. For at sådan en cykel skal kunne holde længe skal den vedligeholdes. Salt sne osv og udvendige gear er ikke nogen god cocktail.

jeg kan se at de kun har den i en 15.5" tilbage på nettet, så den går ik rigtig :crazy:

Jeg kan godt se din pointe, men jeg er bestemt ikke til cykler med indvendige gear.. så vil jeg hellere ha lidt besvær med udevendige gear.. så kan jeg ogs selv lave den hvis det går i stykker!!

Link to comment
Share on other sites

Schnipper> Hvis du har tænkt at tage ind i den på Kastanie Alle, så prøv lige at ring til dem først. Jeg var der igår for at købe skærme mv. til lige netop den model (blå ghost) og den stod ikke fremme igår. Så måske har de ikke flere hjemme af dem.

Jeg købte den i sidste uge og indtil videre er jeg meget tilfreds med den :cool: Og prisnedsættelsen på 1000,- er reel.

okay, tak for "heads-uppen"!! Jeg tager den i Odense, da jeg er derovre imorgen , men jeg vil da ringe bare for at være sikker alligevel...

Havde du en fornemmelse af om de var til at handle med derinde, så som at smide en lås med i prisen, osv.??

Link to comment
Share on other sites

Sidste efterår købte jeg en CUBE LTD 3 (2004) fra Tyskland. Jeg har været meget glad for den cykel og selve handlen gik gnidningsløst. Til et cykelbehov, som primært handler om transport og kørsel på fast underlag som stier og veje, ville jeg nok foretrækken en cykel med V-bremser frem for skivebremser. Hvorvidt der er et behov for affjedret forgaffel bør du også overveje. Kommer du kun undtagelsesvis offroad, er det unødvendig ekstra vægt at slæbe på, og prisen er også højere end en cykel med fast gaffel.

ps Ghost og TREK cyklerne som der refereres til i denne tråd er da super tilbud i forhold til hvad man normalt kan få i DK for de penge!!

Edited by Thomas B
Link to comment
Share on other sites

Sidste efterår købte jeg en CUBE LTD 3 (2004) fra Tyskland. Jeg har været meget glad for den cykel og selve handlen gik gnidningsløst. Til et cykelbehov, som primært handler om transport og kørsel på fast underlag som stier og veje, ville jeg nok foretrækken en cykel med V-bremser frem for skivebremser. Hvorvidt der er et behov for affjedret forgaffel bør du også overveje. Kommer du kun undtagelsesvis offroad, er det unødvendig ekstra vægt at slæbe på, og prisen er også højere end en cykel med fast gaffel.

ps Ghost og TREK cyklerne som der refereres til i denne tråd er da super tilbud i forhold til hvad man normalt kan få i DK for de penge!!

hvad mener du fordelen vil være ved v-bremser, fremfor skivebremser??

Nu har jeg siddet og gennemrodet det tyske og danske net, for mountainbikes de sidste par dage, og jeg har endnu ikk set en MTB med fast forgaffel :blink:

Du har da fuldstændigt ret i at det er gode tilbud, og jeg skal jo ogs ud og kigge på den ghost imorgen! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du sparer vægt samt penge ved anskaffelsen

Hvor meget vægt snakker vi ca. om?? blir det ik næsten det samme, eftersom man ofte skal ned og ha en lidt billigere cykel (aka. tungere stel, hjul, osv.!!)???

Nu er det ik pengene, der er det store problem, og jeg må indrømme at jeg ik har spottet ret mange cykler i 7-9K klassen hvor man kan spare penge på at vælge en model med alm. bremser.. desuden ligger jeg gerne nogle ekstra bucks for at få nogle lækre skivebremser!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke få den til at vise den bestemte cykel, men du kan jo bruge 10 sekunder på at finde den inde på siden. Den står i 700 euro + forsendelse.

LTD3'eren findes ikke derinde ihvertfald...

Der er en LTD2 (2005), til 699... Går ikke udfra det er den du mener!! eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget vægt snakker vi ca. om?? blir det ik næsten det samme, eftersom man ofte skal ned og ha en lidt billigere cykel (aka. tungere stel, hjul, osv.!!)???

Nu er det ik pengene, der er det store problem, og jeg må indrømme at jeg ik har spottet ret mange cykler i 7-9K klassen hvor man kan spare penge på at vælge en model med alm. bremser.. desuden ligger jeg gerne nogle ekstra bucks for at få nogle lækre skivebremser!!

Nu er det mest MTB'er til race jeg har kendskab til.

Her er der en del vægt at spare ved at vælge en let v-brake.

Og pengene er også sparet i stor stil, hvis man ellers sammenligner med prisen på en ordentlig disc-brake.

Personligt ville jeg - hvis penge ikke er den afgørende faktor - bygge cyklen selv.

Så får du lige hvad du vil have.

Link to comment
Share on other sites

Skivebremser giver en væsentlig bedre kontrol. Ligegyldigt i byen, men når du på en stejl nedkørsel er nødt til at bruge forbremsen, så er skivebremser lettere at kontrollere når cyklen pludselig har tendens til kun at køre på forhjulet :crybaby: Tilsvarende er der fordele hvis du tager den med til et bjergrigt terræn, der tåler den bedre den megen varme fra de lange nedkørsler. Til gengæl øger det sikkert chancen for tyveri! Vægtmæssigt tror jeg at du kan være lidt ligeglad - så stor er forskellen heller ikke. Ser man på de hjemlige topryttere i dustcuppen og slushcuppen, Så er der faktisk flere, der anvender kombinationen af hardtail med fast forgaffel og skivebremser - og vel at mærke kommer på podiet!

Det med tyveri bør du tage seriøst - jo bedre låge, jo større sandsynlighed. Mange har en almindelig låge uden lir til at køre i biografen og på cafe på. Og bruger så den fede låge, når den ikke skal stå et usikkert sted.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget vægt snakker vi ca. om?? blir det ik næsten det samme, eftersom man ofte skal ned og ha en lidt billigere cykel (aka. tungere stel, hjul, osv.!!)???

Nu er det ik pengene, der er det store problem, og jeg må indrømme at jeg ik har spottet ret mange cykler i 7-9K klassen hvor man kan spare penge på at vælge en model med alm. bremser.. desuden ligger jeg gerne nogle ekstra bucks for at få nogle lækre skivebremser!!

Du får IKKE nogle lækre skivebremser på en cykel i den prisklasse. De skivebremser der sidder på de to Cube cykler du selv linker til er skod IMO.

Giant laver deres egne skivebremser. En kammerats far har én til 6.000,- med nogen rigtig gode bremser (Giant MPH2 eller 3). Jeg var virkelig overrasket over hvor gode de var, når man tænker på at mine egne koster næsten lige så meget som hele hans cykel... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Du får IKKE nogle lækre skivebremser på en cykel i den prisklasse. De skivebremser der sidder på de to Cube cykler du selv linker til er skod IMO.

Præcis, hvis man ikke har kassen til at købe en god discbrake, så køb en god v-brake i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ude og kigge på Ghost, så tag også et kig på denne: http://www.roadbikeshop.dk/prvcgi/visvare....5&menuvaretype=

Den har jeg selv købt i år og er rigtig glad for indtil videre...

Yep, den er super til prisen. Har selv tidligere kørt på en Ghost 5100 i 3-4 år. Til prisen kører den super, og tåler fint at køre løb...så kan man jo altid opgradere lidt efterhånden som man bliver kræsen :innocent:

At rimelige skivebremser nødvendigvis skal koste kassen er simpelthen ikke rigtigt. Selvfølgelig koster de penge, men når de leveres med cyklen er merudgiften altså ikke så voldsom...og alting behøver ikke at være lavet af corbon for at vøre OK for almindelige dødelige :superman:

Link to comment
Share on other sites

At rimelige skivebremser nødvendigvis skal koste kassen er simpelthen ikke rigtigt. Selvfølgelig koster de penge, men når de leveres med cyklen er merudgiften altså ikke så voldsom...og alting behøver ikke at være lavet af corbon for at vøre OK for almindelige dødelige :superman:

Det kommer jo helt an på hvilke bremser der er tale om.

Personligt vil jeg gerne smide nogle kilo mere og få en ordentlig bremse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share