Ny MTB, til den lange vinter!


schnipper
 Share

Recommended Posts

Det kommer jo helt an på hvilke bremser der er tale om.

Personligt vil jeg gerne smide nogle kilo mere og få en ordentlig bremse.

Fair nok! Og der findes bestemt også gode fælgbremser, der rigeligt opfylder de konkrete behov. Og kører man konkurrence så er vægten jo unægtelig en vigtig faktor, som du er inde på.

Link to comment
Share on other sites

At rimelige skivebremser nødvendigvis skal koste kassen er simpelthen ikke rigtigt. Selvfølgelig koster de penge, men når de leveres med cyklen er merudgiften altså ikke så voldsom...og alting behøver ikke at være lavet af corbon for at vøre OK for almindelige dødelige :superman:

Det er delvist rigtigt. Det er derfor jeg påpeger at Giant laver nogle ret gode skivebremser, selv på deres budgetcykler. Men nu henviser manden jo selv til nogle specifikke Cube cykler, og taler om lækre skivebremser. De skivebremser der sidder på de cykler er simpelthen elendige i forhold til et par XT v-bremser.

Du vil måske mene at Magura Julie bremser er "lækre"??

Link to comment
Share on other sites

Det er delvist rigtigt. Det er derfor jeg påpeger at Giant laver nogle ret gode skivebremser, selv på deres budgetcykler. Men nu henviser manden jo selv til nogle specifikke Cube cykler, og taler om lækre skivebremser. De skivebremser der sidder på de cykler er simpelthen elendige i forhold til et par XT v-bremser.

Du vil måske mene at Magura Julie bremser er "lækre"??

Næ, Magura Julie er ikke specielt lækre. De vejer en del, men bremser faktisk udemærket. Til gengæld er min erfaring med dem at de lidt for ofte kræver udluftning (bleeding) og kan man ikke gøre det selv så løber det jo også op med tiden.

Da dette ikke er et mtb site vil jeg lige nævne af hensyn til andre læsere at Magure bestemt også laver high-end skivebremser, så bare fordi bremserne hedder noget med Magura behøver man ikke være skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Da dette ikke er et mtb site vil jeg lige nævne af hensyn til andre læsere at Magure bestemt også laver high-end skivebremser, så bare fordi bremserne hedder noget med Magura behøver man ikke være skeptisk.

Helt klart. Dem finder du bare ikke på en cykel til under 10.000,- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Dem finder du bare ikke på en cykel til under 10.000,- :wink:

Men for 10k kan du få en XT eller måske XTR V-brake, som jeg til enhver tid vil foretrække i forhold til en skod discbrake.

Smider du en keramisk fælg på, så holder det også fint, og bremseegenskaberne er i top.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Så er jeg kommet tilbage fra fyn, en smule klogere..

De var åbenbart ikke ret interreserede i at sælge cykler derovre, og havde kun 1 cykel i min størrelse, som jeg ku få lov at prøve, og han havde ihvertfald ikke tænkt sig at samle en til mig, som jeg ku prøve!! :dry:

Nu vil jeg prøve Kbh. afdelingen en af dagene, og se om de har noget interresant, ellers hælder jeg lige nu mest til at bygge den selv, eller få den bygget hos vores lokale cykelhandler!!

Nu var min ide om lækre skivebremser, ikke at de skulle være "top of the line", men et par anstændige bremser.. Jeg syntes det ser fedt ud med skivebremser (man er vel lidt forfængelig :blush: ) og derfor ville jeg gerne smide lidt ekstra for sådan nogle!!

Nu ved jeg godt at det her ikke er et MTB forum, men hvad mener i om XT skiver, kontra Magura Jjulie eller louise??

Er det evt. nogle af jer der kender til stel, specifikt til folk som mig på 195, og med lange arme??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ledt længe efter en MTB til lidt let skovkørsel og måske motionsløb. Men jeg brugte laaaaang tid på at hitte ud af hvilke udstyr man skulle vælge og syntes at der var lige så mange meninger som der var udstyr, så da jeg fik en lækker pris på denne her MTB, så slog jeg sgu til. Synes desuden den er lidt Old-School i farverne :strat:

CUBE Limited Race (5) med:

Stel: Alu 7005 triple butted

• Forgaffel: RockShox Reba SL PopLoc

• Bremser: Magura Marta

• Gear: Shimano XT/LX mix 9-speed

• Farve: Liquid Candy red

Nu håber jeg sgu det er noget der virker :4jumpy:

Håber du finder en cool en :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg købte selv den Trek 6500 disc som ribecykellager havde på tilbud. Synes umiddelbart det var det bedste tilbud jeg kunne finde. Synes mange af de tyske sider sælger fine cykler, men på de sider hvor jeg kiggede synes jeg udvalget af mærker var begrænset.

Er selv 190 cm høj og købte trek'en i en 21,5 ". Den passer fint til mig, omend jeg sagtens kunne have klaret et nummer mindre.

OG til skivebremse kontra v-bremse snakken, så synes jeg nu et par shimano deore skivebremser som sidder på mange af de cykler i den prisklasse er udmærkede. Så hvis manden gerne vil have skivebremser, så er der ingen grund til ikke at købe en med - bremse det kan de i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

OG til skivebremse kontra v-bremse snakken, så synes jeg nu et par shimano deore skivebremser som sidder på mange af de cykler i den prisklasse er udmærkede. Så hvis manden gerne vil have skivebremser, så er der ingen grund til ikke at købe en med - bremse det kan de i hvert fald.

Ja bremse gør de fint i starten.

Men de skal ofte luftes ud, og slides IMO for hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Deore skivebremser bremser da elendigt. Og så larmer de så man bliver høreskadet af det piveri. :nonono:

Jeg vil holde på at man skal have et par Giant bremser, eller op i den dyre ende, før skivebremser kan betale sig i forhold til v-bremser, hvad angår bremseegenskaber.

Hmm nu er det min anden cykel med deore skivebremser, og piven det har de nu alligevel aldrig gjort.

Med hensyn til at de skulle slides hurtigere end andre så er det ikke noget jeg mærker til. Bruger cyklen så godt som hver dag, og skifter bakker mindre en 1 gang om året.

Men helt sikkert at du får nogle rigtig gode v-bremser i den prisklasse, men ikke noget der ville få mig til at skifte.

Link to comment
Share on other sites

At ofre det beløb på en cykel der skal bruges til transport om vinteren er efter min mening fuldstændigt ude i hampen.

Køb en cykel til 1000 kr til transport ude i bilka eller et lignende sted og smid den ud når vinteren er gået. Og så køb drømmecyklen til skovturene.

De penge du skal bruge til at vedlige holde en god cykel hvis den udsættes for vinterkørsel i sne salt regn osv betaler nemt bilka lågen.

På den måde kan du have en veltrimmet lækker cykel til de fede ture i skoven og samtidigt have en cykel til daglig transport der ikke bliver stjålet ( og som du ikke skal bruge 2 timer om ugen på at holde kørende ).

Men hvad udstyret iøvrigt angår: Hvis du bruger det på den nævnte måde kan du vel bare prøve dig frem efterhånden som det går istykker. Det hele er alligevel sliddele. Vælger du V-brakes skal du f.eks regne med at skifte fælg ind imellem og bremse klodserne på skive bremserne holder altså heller ikke evigt ved vinterkørsel. Kæde og kasette slides osse ret hurtigt ned hvis det ikke holdes fri for salt.

Ovenstående lyder måske lidt hårdt men det er min erfaring fra 15 km x 2 hver dag hele sidste vinter. Selv min 1 gearede havde svært ved at holde til det og jeg brugte mere end end kæde i løbet af vinteren. Tilgengæld var det altså ret fedt hver weekend at kunne drøne rundt i skoven på den velsmurte og velplejede Principia der på den måde blev holdt fri for salt.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share