Forgiftet af kalcium


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Jeg smider dette spørgsmål her, da jeg ikke rigtig ved, hvor det hører hjemme. Så kan mod. flytte den, hvis det skulle være nødvendigt.

En af mine bekendte trænede MEGET styrketræning og fodbold, og surfede desuden en del. Han var/er meget stor, på en nærmest lidt abnorm måde, og jeg har tit tænkt `krudt´, når jeg så ham. Men da jeg ikke ved noget med sikkerhed, har jeg naturligvis ladet det blive ved tankerne.

Anyway: En dag hører jeg, at han er blevet indlagt, angiveligt fordi træningen har fået hans krop til at udskille så meget kalcium, at hans nyrer ikke kan følge med. Det er åbenbart en ret farlig situation. Lyder det ikke sært? Kan en sådan `forgiftning´ overhovedet forekomme? Og er kalcium (kalk) egentlig noget, kroppen udskiller gennem nyrerne? :blink:

Måske er det svært at svare på, når jeg ikke selv kan give flere oplysninger, men hvis der er nogen, der ved noget, så lad høre.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

En hurtig søgning på google gav følgende

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/calcium.htm

Hypercalcæmi

Hypercalcæmi calcium forgiftning, kan være alvorlig og give problemer i centralnervesystemet, men her vil det altid være en anden sygdom, som for eksempel kræft, der er den egentlige grund til den øgede mængde calcium i blodet.

Tag ikke calciumtilskud, hvis du lider af hypercalcæmi (for højt calciumindhold i blodet).

Hvis man har nedsat nyrefunktion eller tendens til nyresten, skal du være forsigtig med indtagelse af calciumtilskud - tal med din læge, hvis du er i tvivl.

Men da jeg ikke er læge ved jeg ikke om det er relevant for hans situation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share