"englevinger"... øvelser til afhjælpning af disse lammelser


Bo th
 Share

Recommended Posts

jeg har (medfødt, gætter jeg på) det fænomen som kaldes englevinger... de muskler der skal holde skulderbladene inde til ryggen, er lammet i en eller anden grad :-(

så når jeg står normalt og afslappet, så stritter spidsen af skulderbladende lidt ud fra ryggen.

derudover har jeg også skadet nogle ledbånd( skader opstået ved anden sport) i begge skuldre. så nogle øvelser giver mig ledsmerter i skuldrene. eks. bænkpress, dip og den der skulder øvelser hvor man trækker en vægtstang ( med smalt greb) stående, op til hagen.(eller med kabeltræk).

selv om jeg har trænet en ryg jævnligt, og har været oppe på 25 pull-ups, har det ingen synlig effekt haft på området mellem skulderbladene.

har i nogle forslag til øvelser??

er også lidt i tvivl om det er m.trapezius eller m.romboid eller hvilke andre M. der er berørt af dette fænomen.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

din tilstand er sandsynligvis ikke medfødt med en konsekvens af uheldige bevægevaner, dårlig holdning og manglende genoptræning. Den kan være akkompagneret eller betinget af en nerveskade i skulderen (er den det hos dig?)

Englevinger, eller winged scapula, gør skulderen meget sårbar og du beskriver da også rimeligt typisk at du ikke tåler pressebevægelser og upright rows.

Du skal optræne din scapula stabilitet og i særdeleshed rhomboideus, serratus anterior, trap IV (nederste hoved af nakkemusklen), samt lave udstrækning af pectoralis. Mit bedste råd er at opsøge en fysioterapeut, da du står med et reelt klinisk problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share