ekplosiv træning !!!


zoe
 Share

Recommended Posts

Du tager en vægtstang på nakken, og går hen til en bænk (eller en step kasse nutildags) og går ned i knæ, og hopper op på bænken og ned igen med passende vægt et passende antal gange. (jeg vil tro, at singles er bedst i de fleste tilfælde)

Sådan trænede en stangspringer, som jeg trænede med i en periode i Ålborg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et seriøst spørgsmål, vil jeg lige overveje skadesrisikoen.

At springe med vægt uden forberedende styrketræning er direkte farligt.

Hvis din krop ikke er trænet op til at klare sådanne belastninger vil du givetvis sætte dit helbred på spil.

Mht eksplosive ben se artiklerne her på MOL om eksplosiv styrketræning o Plyometri.

Ingen af disse to træningsformer er for begyndere og kræver at man forbereder sig igennem længere tid (alt afhængigt af træningstilstand).

Generelt kan siges, at fordi man har set en idrætsudøver træne på en bestemt måde, betyder det ikke at vedkommendes træning umiddelbart kan overføres til en anden udøver. Det kan også være direkte usundt og er derfor ikke tilrådeligt.

Det svarer til at råde en nystartet 100 m løber til at træne styrke som Maurice Green, som har en længere træningsbaggrund og givet har specielle træningsbehov.

Pelshuen

Link to comment
Share on other sites

du kunne eventuelt slå vejen forbi "Basket"s log. Han træner forholdvis eksplosiv træning med overførsel til Basketball.

Hvilken sportsgren skal du bruge din eksplosivitet til?

Ellers vil jeg som pelshuen siger, bygge et fundament op inden du går i gang med plyometrisk træning. Jeg plejer aldrig at anbefale plyometrisk træning til nogen før de har opbygget et godt fundament i squat og dødløft. Skadesrisikoen er simpelthen for stor.

Hvis du har brug for et styrketræningsprogram til eksplosiv træning er WSB ganske glimrende, ellers er jeg sikker på at du kan finde et eller to af slagsen herinde ved at søge lidt hist og her...

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere er ekstremt eksplosive atleter - derfor var det måske en god idé at kigge lidt nærmere på deres valg af øvelser og træningsprogrammer.

Frivend, råtræk (evt. træk og stød, hvis du kender nogen der kan coache dig), hiv, oppestød, skubstem, trækbenbøjninger og naturligvis dybe benbøjninger vil gøre dig eksplosiv og stærk - øvelser der langt overgår den, efter min mening stærkt opreklamerede, plyometriske træning.

hej....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share