Værnepligt


IbZor
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at jeg skal til session her om 2 ugers tid, og glæder mig rigtig meget til jeg skal aftjene min værnepligt.

Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal vælge, jeg syntes at 4 måneder er ret lidt, og jeg vil gerne have det bedste ud af det.

Jeg har overvejet livgarden, men ved ikke hvor meget bedre det er, da det lyder som om det er det samme bare med 4 måneders vagt oven i.

Har også overvejet at bare tage 4 måneders værnepligt og så fortsætte lidt derinde. Men det skal helst ikke være for meget, da jeg søger ind til politiet senere og det ikke skal blive påvirket af det.

Så håber lidt der er nogen der kunne anbefale noget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet livgarden, men ved ikke hvor meget bedre det er, da det lyder som om det er det samme bare med 4 måneders vagt oven i.

Livgarden ER det samme, bare med 4 måneders vagttjeneste oveni. De er stormtropper (a.k.a. motoriseret infanteri) ligesom alle de andre med sort baret. Forskellen er afgjort de fire måneder på Rosenborg Kaserne på Gothersgade v. Nørreport Station. Turene ned gennem byen til Amalienborg og tilbage igen i fire måneder er ganske sjove. :cool:

Og hvis du synes fire måneder er for lidt, kan du jo bare forlænge når du har følt det lidt på tænderne. Men jeg kan da varmt anbefale Livgarden. Jeg fik i sin tid 12 måneder derinde, og har aldrig fortrudt det. Man lærer nogle af de små ting i livet derinde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med en HRU oven i??

Hvis man ellers kan tage den uden at skulle skrive kontrakt ifbm udsendelse.

Livgarden? Ja, så får du vist lært at stryge osv...

Ellers kan du jo tage på en husholdningsskole efter HBUen...

:bigsmile:

HRU? IFBM? Har ingen anelse hvad det er:)

Livgarden ER det samme, bare med 4 måneders vagttjeneste oveni. De er stormtropper (a.k.a. motoriseret infanteri) ligesom alle de andre med sort baret. Forskellen er afgjort de fire måneder på Rosenborg Kaserne på Gothersgade v. Nørreport Station. Turene ned gennem byen til Amalienborg og tilbage igen i fire måneder er ganske sjove. cool.gif

Og hvis du synes fire måneder er for lidt, kan du jo bare forlænge når du har følt det lidt på tænderne. Men jeg kan da varmt anbefale Livgarden. Jeg fik i sin tid 12 måneder derinde, og har aldrig fortrudt det. Man lærer nogle af de små ting i livet derinde. smile.gif

Er bare lidt bange for at det bliver kedeligt at stå vagt i 4 måneder, men det er måske meget godt ?:)

Men har mere lyst til livgarden, da jeg har det sådan lidt " når man endelig skal, så kan man lige så godt gøre det ordenligt".

Men med mine 176cm ved jeg ikke om det bliver sværere..

Link to comment
Share on other sites

Men har mere lyst til livgarden, da jeg har det sådan lidt " når man endelig skal, så kan man lige så godt gøre det ordenligt".

Men med mine 176cm ved jeg ikke om det bliver sværere..

Det er ikke sværere at være i Livgarden om man er 176 eller 197. :smile:

Og det bliver ikke kedeligt at stå vagt dernede. Er du klar over hvilket leben der er på Amalienborg Slotsplads hver dag kl. 12 når der er vagtskifte? Der er turister HVER eneste dag, hele året rundt. Al vagttjeneste bliver dog kedeligt i længden, og det gør det også at stå på Amalienborg og blive foreviget i endnu en turists feriealbum. Sådan er det med alt - når først det er blevet en vane, og man har 100% styr på sig selv, sit udstyr og sit job - så bliver det kedeligt, og så er græsset grønnere på den anden side.

Det er ikke noget der kun er Livgarden forundt - sådan er det hele livet igennem. :laugh:

Men fire måneder midt i København? Naboen er Kongens Have. Der er 10 - 15 minutters gang ned gennem Strøget til diverse caféer, værtshuse, diskoteker osv.

Man skal vel være lidt hjemmelavet for ikke at kunne få de fire måneder til at gå RET hurtigt! :tongue::wink:

Link to comment
Share on other sites

HRU? IFBM? Har ingen anelse hvad det er:)

HRU = Hærens Reaktionsstyrkeuddannelse

Ifbm = I forbindelse med

Jeg har ikke selv været i Livgarden, men jeg kender et par stykker, som har været derinde - og de syntes det var kedeligt at stå vagt, når man havde prøvet det et par gange.

Så vidt jeg ved skal man være 21 for at søge til politiet?

Så du kan jo godt tage en HRU - og sandsynligvis få mulighed for at lave opklaring. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det kan du jo undersøge.

Ellers er der jo altid Frømandskorpset, hvis man skal gøre noget (meget) ud af sin tid som soldat.

Du kan også evt. overveje at søge til Patruljekompagni/HOK. Her får du mulighed for at løse særlige opgaver, fx personbeskyttelse. Altså noget ud over det sædvanlige, men der skal afsættes en del tid til det.

Men det vil vel være godt at have på papiret, hvis man skal til politiet...

Du kan jo også overveje at søge ind som sergent.

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Livgarden ER det samme, bare med 4 måneders vagttjeneste oveni. De er stormtropper (a.k.a. motoriseret infanteri) ligesom alle de andre med sort baret. Forskellen er afgjort de fire måneder på Rosenborg Kaserne på Gothersgade v. Nørreport Station. Turene ned gennem byen til Amalienborg og tilbage igen i fire måneder er ganske sjove. :cool:

Uddannelsen er så alligevel ikke helt det samme som HBU ved andre regimenter, ihvertfald ikke da jeg var inde.

Ved livgarden er man i høvelte i lige under 4måneder hvor de første 3 måneder og en uge bliver brugt på at lære det samme som andre HBUer undtaget Brand og redning. Istedet for brand og redning er der ekstra bykamp - og det er brugbar bykamp - ved andre regimenter lærer man feks. sådan noget med at kigge om hjørner med spejle, hvor man ved livgarden lærer at bevæge sig gennem et hus og ryde rum med håndgranat :devil:

De sidste 3uger af de 4måneder i høvelte bliver brugt på vagt og eksersit uddannelse, det er ikke særligt spændende, og skal bare overstås!

Gennem de første 4måneder er der dog også mere eksersit end ved andre regimenter, så alt i alt har man mere tjeneste ved livgarden.

De sidste 4 måneder foregår som gennem de sidste par hundrede år på Livgardens kasserne ved Rosenborg, hvor man går vagt hver 3. dag på enten Amalienborg, Rosenborg/kassernen, fredensborg/kancalihuset og i perioderne hvor HMD er på ferie oprettes der også vagter på Marselisborg, Gråsten og Fredensborg.

---

Da jeg var inde var jeg ikke særligt glad for vagtkompaniget i de første 3måneder, men det skyldes at jeg var lovet at komme på sergent skole inden vagtkompaniget. Den sidste måned var faktisk en ret fed tid, hvor der også kom styr på vagterne, og vi kunne/måtte køre showet mere selv.

Hvis du tager livgarden får du faktisk også mere løn, pr.1 august får gardere faretillæg fordi de går med patron i kammeret.. :crazy:

Du kan også evt. overveje at søge til Patruljekompagni/HOK. Her får du mulighed for at løse særlige opgaver, fx personbeskyttelse. Altså noget ud over det sædvanlige, men der skal afsættes en del tid til det.

Du kan ikke bare ind til PTRKMP/HOK, der er jo optagelsesprøver der skal bestås, og selv om du er en vild patrulje-hjemmeværnsmand skal du stadig ind og være værnepligtig hvis du trækker et lavt nummer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sværere at være i Livgarden om man er 176 eller 197. :smile:

Det jeg mente var at om det var sværere at komme ind i livgarden, når man kun lige er på grænsen, men kan jo være det ikke er tilfældet,

Så vidt jeg ved skal man være 21 for at søge til politiet?

Så du kan jo godt tage en HRU - og sandsynligvis få mulighed for at lave opklaring. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det kan du jo undersøge.

Ja det skal man, men har bare fået at vide at det kan være sværere at komme ind i politiet hvis man har været i hæren i længere tid.

Har også overvejet HRU, efter min værnepligt men ved ikke rigtig om jeg vil udsendes.

Men indtil videre regner jeg med at søge indtil livgarden, det lyder da lidt federe end den almindelige HBU.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal man, men har bare fået at vide at det kan være sværere at komme ind i politiet hvis man har været i hæren i længere tid.

Det er i hvert fald noget vrøvl. Politiet går meget op i, at man er moden og har noget livserfaring i rygsækken.

Men hensyn til det, er militæret et rigtigt godt sted.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald noget vrøvl. Politiet går meget op i, at man er moden og har noget livserfaring i rygsækken.

Men hensyn til det, er militæret et rigtigt godt sted.

Okay, har ellers hørt fra folk at det ikke var så godt hvis man havde en alt for lang tid bag sig fra militæret når man søger ind.

Men det er bare godt hvis det ikke er tilfældet, for så kan jeg egentlig bare gå amok i militæret:)

Ved du om det er anderledes hvis man nu har været jæger eller frømand?

Link to comment
Share on other sites

De sidste 4 måneder foregår som gennem de sidste par hundrede år på Livgardens kasserne ved Rosenborg, hvor man går vagt hver 3. dag på enten Amalienborg, Rosenborg/kassernen, fredensborg/kancalihuset og i perioderne hvor HMD er på ferie oprettes der også vagter på Marselisborg, Gråsten og Fredensborg.

---

Bare en lille ting.. Man går ikke vagter hver 3. dag. Der er både vagtfri og ferieorlov og i kongevagtsperioden er der mange ledsagervagter (man går bare med tiltrædende ind på Amalienborg og så med aftrædende hjem). Er man heldig med en ledsager efterfulgt af en fridag kan man have over en uge fri af gangen :tongue:

Edited by no6bach
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var inde var jeg ikke særligt glad for vagtkompaniget i de første 3måneder, men det skyldes at jeg var lovet at komme på sergent skole inden vagtkompaniget. Den sidste måned var faktisk en ret fed tid, hvor der også kom styr på vagterne, og vi kunne/måtte køre showet mere selv.

Fjerner lige lidt af dit indlæg, da det ikke er noget nyt for en gut fra Hold DEC'96. :wink:

Og jeg havde det stik modsat af dig derinde. Jeg elskede de fire måneder i Vagtkompagniet, da det afgjort var det jeg overhovedet meldte mig frivilligt for. Trak et åndssvagt højt frinummer til session, men meldte mig frivilligt med Livgarden som førsteprioritet. SKULLE bare ind og gå med Fætter BR kostumet. :laugh:

Faktisk havde jeg en samtale med vores kompagnichef ang. sergentskole, og jeg spurgte direkte: "Er jeg garanteret tjeneste v. Vagtkompagniet hvis jeg vælger at blive sergent?" Dertil svarede han nej. Det var ikke alle sergenter der kom derind. Men da jeg spurgte om alle gardere (menige) kom derind sagde han ja, og så trak jeg mig omgående som sergentkandidat i rekruttiden. :tongue:

Og som "no6bach" skriver, kan man altså være heldig at komme ind i en god periode i Vagtkompagniet. Jeg havde to vagtfri lige efter hinanden og skulle derefter møde op til en nattepost på Amalienborg. Det var næsten 10 dage uden tjeneste. Feeeee'. :cool: (Den slags er ikke så tosset midt i juli måned i KBH :superman: )

Link to comment
Share on other sites

Bare en lille ting.. Man går ikke vagter hver 3. dag. Der er både vagtfri og ferieorlov og i kongevagtsperioden er der mange ledsagervagter (man går bare med tiltrædende ind på Amalienborg og så med aftrædende hjem). Er man heldig med en ledsager efterfulgt af en fridag kan man have over en uge fri af gangen :tongue:

Nu havde vi vist kun 3 kongevagter på amalienborg på mit hold, så det tænker jeg ikke på. Men ferieorlov bliver lagt på ø-fridage, så dem får man ikke meget ud af.

Og du kan ikke have fri en hel uge, det kan max blive til 6dage :wink:

5/II/LG HOLD DEC 05

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tager livgarden får du faktisk også mere løn, pr.1 august får gardere faretillæg fordi de går med patron i kammeret.. :crazy:

Du kan ikke bare ind til PTRKMP/HOK, der er jo optagelsesprøver der skal bestås, og selv om du er en vild patrulje-hjemmeværnsmand skal du stadig ind og være værnepligtig hvis du trækker et lavt nummer.

Jeg kender udmærket til optagelsesproceduren ved PHOK, og jeg ved godt det kommer til at ligge ved siden af værnepligten...

Det er bare et godt alternativ, hvis man vil prøve noget andet end kamp fra stilling og oprettelse af BSO, som efter min mening hurtigt bliver meget kedeligt!

Link to comment
Share on other sites

Nu havde vi vist kun 3 kongevagter på amalienborg på mit hold, så det tænker jeg ikke på. Men ferieorlov bliver lagt på ø-fridage, så dem får man ikke meget ud af.

Og du kan ikke have fri en hel uge, det kan max blive til 6dage :wink:

5/II/LG HOLD DEC 05

Så er det i hvert fald lavet om siden jeg var inde. Vi havde i snit en ferieorlov pr måned. De faldt på vagtdage.. i hvert fald for mit vedkomne..

Off topic.. Hvilket VH var du på?

2/II/LG HOLD AUG 05

Link to comment
Share on other sites

Så er det i hvert fald lavet om siden jeg var inde. Vi havde i snit en ferieorlov pr måned. De faldt på vagtdage.. i hvert fald for mit vedkomne..

Off topic.. Hvilket VH var du på?

2/II/LG HOLD AUG 05

Ja det skal nok passe at det var noget nyt med de ferieorlovsdage, der var flere der troede vi fik dem på vagtdage.

3. VH - SMØLFER FRA HELVEDE :devil:

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal nok passe at det var noget nyt med de ferieorlovsdage, der var flere der troede vi fik dem på vagtdage.

3. VH - SMØLFER FRA HELVEDE :devil:

He he.. Smølfer. I får aldrig pisset til spille på samme måde som de hvide! :superman:

Havde du så "fornøjelsen" af SG. Carlsen?

Link to comment
Share on other sites

He he.. Smølfer. I får aldrig pisset til spille på samme måde som de hvide! :superman:

KORRRRRRRRREKKT!

Den hvide kvast river de røde og blå rundt i kæmpestore cirkler hver gang de marcherer. :tongue:

Ligesom 1. og 2. vagthold har kolbeforlænger på bøssen, burde 3. vagthold udstyres med Buffalo-støvler. De ligner jo muldvarper når de kommer snublende ned gennem byen. :laugh::devil:

Edited by kongkent
Link to comment
Share on other sites

He he.. Smølfer. I får aldrig pisset til spille på samme måde som de hvide! :superman:

Havde du så "fornøjelsen" af SG. Carlsen?

Jada Alex :tongue: Han var god nok... de sidste 2 dage vi havde ham. :4thumbup:

KORRRRRRRRREKKT!

Den hvide kvast river de røde og blå rundt i kæmpestore cirkler hver gang de marcherer. :tongue:

Ligesom 1. og 2. vagthold har kolbeforlænger på bøssen, burde 3. vagthold udstyres med Buffalo-støvler. De ligner jo muldvarper når de kommer snublende ned gennem byen. :laugh::devil:

Jaja, os fra Hold 1 5. KMP 3. DEL var stadig højere en en 5-6 stykker fra 2. VH.

3. VH gik jo fra 175cm til 186cm :bigsmile:

Den store Garder i himlen er en nådig mand - Ja han ved hvem der er best - Livgarden og ikke dem til hest!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share