Diæthjerne


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Hey

Nu er der jo ikke længe til DM i BB mm. og mange mol'ere der stiller op er på den helt store diæt.

Det virker nærmest uundgåeligt når man læser deres logs, at man bliver lettere mærkelig oveni hovedet, træt, irritabel og jeg ved ikke hvad.

Men hvad er grunden egentlig?

Er der rent fysiske ting der gør at hjernen bare ikke fungerer optimalt, når man er så langt nede i fedtprocent, eller er det mere et psykologisk spørgsmål, hvor én ting bliver så højt prioriteret, at alt andet bare er i vejen?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Nu er der jo ikke længe til DM i BB mm. og mange mol'ere der stiller op er på den helt store diæt.

Det virker nærmest uundgåeligt når man læser deres logs, at man bliver lettere mærkelig oveni hovedet, træt, irritabel og jeg ved ikke hvad.

Men hvad er grunden egentlig?

Er der rent fysiske ting der gør at hjernen bare ikke fungerer optimalt, når man er så langt nede i fedtprocent, eller er det mere et psykologisk spørgsmål, hvor én ting bliver så højt prioriteret, at alt andet bare er i vejen?

Diæthjerner - hva snakker du om :laugh::tongue:

Tror det er en kombi af stort kal. underskud, stres over konkurrencen/vægt tab/form, stor fokus på den ene dag osv osv. Mange faktorer der spiller ind....

Link to comment
Share on other sites

Hjernen lever jo af sukker eller ketonstoffer!

Når du træner meget vil størstedelen af sukkeret blive ædt op under den fysiske aktivitet hvilket gør at hjernen skal arbejde primært på ketoner som også fungere godt men igen --> så er dine reserver sparsomme under diæt hvor fedt% nærmere sig et absolut lavpunkt!! Dette kombineret med at omdannelse af fedt til ketonstoffer også kan variere alt efter hvad din lever ellers har at beskæftige sig med!

Det gør at dine hjerne ikke har nok brændstof og/eller brændstof tilførelsen kan variere voldsomt aka. diæthjerne.

Og som Max P skriver er der også et psykologisk aspekt! Du koder jo selv for din grundlæggende sindstilstand, så dem som måske ikke føler de får nok opbakning hjemmefra kan miste troen på sig selv og deres projekt og dermed blive mere irritable, mens dem som tager tingene som de kommer ikke forandres det mindste men måske endda blomstre op som resultaterne bliver mere synlige!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Der sker en masse fysiologiske ting i kroppen, især jo længere ned man kommer i bf%. Kroppen tror jo du er ved at dø af sult og sænker dermed for det første hvilestofskiftet, men også stofskiftet under arbejde - kroppen bliver mere effektiv.

Desuden er der et virvar af neuropeptider hvis mekanismer man slet ikke kender til bunds som påvirker din hjerne/psyke i kcal underskud. Derfor ses også beskrivelserne af tvangstanker om mad, overfokusering på mad, duftesansen forstærkes, smagssansen forstærkes da kroppen vil have kcal så hurtigt som muligt! Hjernens indhold og transmitterstoffer som serotonin og dopamin sænkes og dermed påvirkes humøret/energien i negativ retning.

Angel beskriver hjernens overgang til forbrændig af ketonstoffer som hos nogen virkelig påvirker energien i negativ retning - andre fungerer helt fint.

Desuden sænkes produktionen af kønshormoner - kroppen fokuserer kun på at finde mad og nedprioriterer kønsdriften indtil der igen er kcal nok.

Alt dette er meget individuelt og min erfaring er at personer der naturligt ikke har en lav bf% påvirkes mere i negativ grad end folk der naturligt bærer en lav BF%. Dette giver jo også mening idet jo længere du bevæger dig væk fra dit naturlige "set point" des mere vil kroppen stritte imod.

Kognitivt er det muligt at påvirke disse faktorer hvorfor det er vigtigt at have mål, være positiv, tænke positivt, visualisere sig selv med lav bf% osv. Det kan sagtens tænkes at højere centre i hjernen via synapser fysiologisk kan ændre mønstrerne så f.eks. visualisering af en selv som mæt rent faktisk betyder udskillelse af transmitterstoffer der gør en mæt. Psykologi/neurobiologi mødes!

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Tror sku også der er gået lidt mode i det diæthjerne.. Argh fee' jeg har også diæthjerne.. Brændt aw'.. :blahblah:

Har prøvet diæt over længere perioder før og synes sku ikke det er noget særligt man mærker til det.. Er nærmere villig til at tro det har noget med at man ikke kan finde ud af at stresse af og koble lidt fra.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror sku også der er gået lidt mode i det diæthjerne.. Argh fee' jeg har også diæthjerne.. Brændt aw'.. :blahblah:

Har prøvet diæt over længere perioder før og synes sku ikke det er noget særligt man mærker til det.. Er nærmere villig til at tro det har noget med at man ikke kan finde ud af at stresse af og koble lidt fra.. :smile:

Tildels enig, jeg har kørt en diæt med et daglig indtag på 1500-2000kcal i godt et halvt år nu, og synes ikke jeg har ændret mig synderligt - lige modsat synes jeg at have tilvænnet mig at indtage generelt færre kalorier. Man skal også huske at kroppen i stigende grad adapterer sig til at køre på ketonstoffer... både effektiviteten i produktionen af ketonstoffer samt udnyttelsen af dem (bl.a. i hjernen) øges ved længerevarende diæter.

Nu har jeg derimod netop gennemført 2. del af et fasteforsøg hvori der ikke måtte indtages nogen form for energi (hverken væske eller fast form) i 72 timer, og her bliver man til gengæld let irritabel (at jeg så samtidig har pådraget mig en streptococcus infektion i underhuden fra venflons mindsker ikke denne irritation :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Tror sku også der er gået lidt mode i det diæthjerne.. Argh fee' jeg har også diæthjerne.. Brændt aw'.. :blahblah:

Har prøvet diæt over længere perioder før og synes sku ikke det er noget særligt man mærker til det.. Er nærmere villig til at tro det har noget med at man ikke kan finde ud af at stresse af og koble lidt fra.. :smile:

Vi er alle forskellige. Men der er ingen tvivl om at der sker fysiologiske adapationer til kcal underskud gennem længere tid. Især når fedtprocenten ryger langt nok ned. Som skrevet før så er det min observation at naturligt slanke individer ikke i samme grad mærker irritibaliteten, det lave energiniveau osv. De mærker det i al fald senere i diæten.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Hmmmm....

Mon ikke det er nogenlunde det samme sker for nybagte mødre, når de ammer?

Har i hvert fald hørt om begrebet "ammehjerne" - og min erfaring siger mig, at ammende ikke altid tænker lige rationelt! :tongue:

De forbrænder jo da, i mange tilfælde, langt mere end de indtager?

En BB'er med ammehjerne!? :w00t::blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tildels enig, jeg har kørt en diæt med et daglig indtag på 1500-2000kcal i godt et halvt år nu, og synes ikke jeg har ændret mig synderligt - lige modsat synes jeg at have tilvænnet mig at indtage generelt færre kalorier. Man skal også huske at kroppen i stigende grad adapterer sig til at køre på ketonstoffer... både effektiviteten i produktionen af ketonstoffer samt udnyttelsen af dem (bl.a. i hjernen) øges ved længerevarende diæter.

Nu har jeg derimod netop gennemført 2. del af et fasteforsøg hvori der ikke måtte indtages nogen form for energi (hverken væske eller fast form) i 72 timer, og her bliver man til gengæld let irritabel (at jeg så samtidig har pådraget mig en streptococcus infektion i underhuden fra venflons mindsker ikke denne irritation :smile: )

Der er altså også stor forskel på at indtage 2000 kalorier dagligt og træne 3-4 timer gennemsnitlig per dag kontra 2000 kalorier og et normalt moderat træningsniveau :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er altså også stor forskel på at indtage 2000 kalorier dagligt og træne 3-4 timer gennemsnitlig per dag kontra 2000 kalorier og et normalt moderat træningsniveau :wink:

Jo, nu handlede min tråd heller ikke om hvordan jeg indtager 2000kcal og træner derefter, men derimod om hvordan et generelt lavt energiindtag påvirker folks sindsstemning... ved en person der træner til DM er 3000kcal dagligt nok (måske?) lavt sat, men det ændrer ikke på at jeg forstod trådens pointe som værende hvordan en diæt påvirker folks psyke... her synes jeg det var interessant at påpege at man ikke nødvendigvis behøver at rende rundt som en storryger igang med en kold tyrker.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jo, nu handlede min tråd heller ikke om hvordan jeg indtager 2000kcal og træner derefter, men derimod om hvordan et generelt lavt energiindtag påvirker folks sindsstemning... ved en person der træner til DM er 3000kcal dagligt nok (måske?) lavt sat, men det ændrer ikke på at jeg forstod trådens pointe som værende hvordan en diæt påvirker folks psyke... her synes jeg det var interessant at påpege at man ikke nødvendigvis behøver at rende rundt som en storryger igang med en kold tyrker.

påpeger blot at du nok ikke kan sidestille dig selv og din erfaring med en kost på 1500-2000 kalorier med en atlet som træner 3-4 timer dagligt på et indtag på mellem 2-3000 kalorier :smile:

Der er en verden til forskel fra at være fysisk aktiv flere timer dagligt herunder blandt andet ofte at være i massivt kulhydratunderskud i forhold til aktivitetsniveau og være mere eller mindre status quo både på indtag, træningsfrekvens (herunder normal aktivitetsniveau) og vægt omkring 1500-2000 kalorier :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

nevermind tror jeg fangede din pointe nu efter et par ekstra gennemlæsninger ... alt andet lige synes jeg ikke nødvendigvis at diæter og tung træning skal kobles sammen med det at være konfus eller irritabel medmindre vi er nede og snakke hypoglykæmiske tilstande ...

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share