hjertebanken


Columbo
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har her de sidste 2 nætter oplevet forhøjet puls/hjertebanken. Det gør det lidt sværere at falde i søvn :(

Jeg har ændret 3 ting inden for de sidste 3 dage:

1. Begyndt at tage kreatin (over et år siden jeg sidst tog det)

2. Begyndt at træne mange reps (kan næppe være det)

3. Begyndt at spise ca. 500 kcal over kalorie-balancen igen (efter 2-3 måneders diæt)

Nogen bud på hvad det kan skyldes ? det er rimelig belastende....

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er normalt et af de tydelige tegn på overtræning. Jeg vil æde min gamle hat på at 2-3 dages totalt hvile fjerne symptomerne prompte. I de perioder jeg har trænet hårdt (bla. også i slutningen af Sheiko programmet), registrede jeg med mit eget blodtryksapparat både en stigning i puls og blodtryk hen imod de sidste par uger. Hjerte-kredsløbet er noget af det første som giver lyd fra så når kroppen er ved at være overanstrengt. Hvad med svedtendens ?? Har du haft noget af det. Det er også meget almindeligt at man sveder mere, når man er på grænsen til overtræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har træning en meget drastisk indvirkning på kroppen. Meget mere end de fleste tror. Træner man for meget, risikere man på sigt at overtræne. Og det er faktisk ufatteligt så mange fysiologiske systemer i kroppen som bliver påvirket af dette. Jeg kender en som blev undersøgt for nyrelidelser, men en speciallæge konkludere at hans nyre arbejdede på højtryk fordi han var kronisk overtrænet. Han fik besked om at tage et par måneder fri fra træningen, hvilket fjernede symptomerne. Så det er ikke helt noget at spøge med.

Problemet er bare at overtræning er et utroligt komplekst begreb, som man ikke ved alt om. Der er i litteraturen beskrevet 5 typer af overtræning. Jeg kan lige opsummere dem her.

Monotonous Overtraining: denne type overtræning udviser ingen fysiske symptomer. Det er en mere mental type overtræning, hvor de primære symptomer er manglende fremgang, mangel på motivation osv. Der er folk som mener at det er fjollet at kalde disse symptomer for overtræning, da de kan opstå på baggrund af mange andre ting. Folk kan sagtens mangle motivation uden at være decideret overtrænet.

De andre typer af overtræning er mere af fysisk karakter. De 4 overtræningstyper overlapper hinanden noget.

Addisonic Overtraining: syndromet har fået dette navn, fordi symptomerne minder meget om dem som udvises ved Addison´s sygdom, hvor der er en mangel på sekretion af adrenocorticale hormoner. Symptomerne på denne type overtræning er træthedsfornemmelse, lav hvilepuls og hypotension (for lavt blodtryk). Det menes at denne type overtræning mest skyldes selve træningsvolumen. Folk som træner med stor træningsvolumen er mere udsat for denne overtræningsform.

Basedowic Overtraining: dette overtræningssyndrom har fået sit navn fordi symptomerne minder om dem man får ved Basedow´s sygdom (en stofskiftesygdom så vidt jeg husker). Ved denne form for overtræning kan man registrere forhøjet stofskifte, forøget hjertefrekvens (høj puls og hjertebanken), uro i kroppen, dårligt humør, forøget svedtendens og vægttab. Man mener at denne form for overtræning i høj grad skyldes intensiteten. Træner man med for høj intensitet for længe, så udsætter man sig selv for Basedowic Overtraining. Det er typisk den form for overtræning som styrkeatleter får (bodybuildere, styrkeløftere etc.), da man her træner med meget store belastninger.

Sympathetic Overtraining: denne form for overtræning tager primært udgangspunkt i kroppens sympatiske system. Symptomerne er nedgang i motivation, vægttab, forøget hjertefrekvens (høj puls og hjertebanken), forhøjet blodtryk, forøget kortisol udskillelse (hvilket forstærker vægttabet, da det er stærkt muskelnedbrydende), depression, søvnløshed, nedsat immunfunktion og tilbagegang i formkurven.

Parasympathetic Overtraining: denne form for overtræning tager som navnet indikerer udgangspunkt i det parasympatiske system. Symptomerne er lav puls, lavt blodtryk, træthed og nedgang i præstationsniveau.

Så som man kan se har træning (eller rettere for meget af det) kraftig indflydelse på kroppens fysiologiske tilstand.

Håber det gav lidt indsigt i begrebet overtræning :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

DAMN, jeg tror seriøst jeg lider af "Basedowic Overtraining" selvfølgelig kombineret med nogle af de andre :) jeg har faktisk alle symptomerne! :(

Det er i grunden heller ikke så mærkeligt - det er yderst sjældent der går en dag hvor jeg ikke dyrker en eller anden form for sport/træning!

Jeg må ligeledes krybe til korset og tilstå at jeg aldrig har holdt en deload uge!!! :(

Jeg er afhængig og der er ikke så meget at gøre!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share