Opsplitning af program


Molleally
 Share

Recommended Posts

Jeg kører pt. en cyklus hvor jeg stiger 5 %point hver uge (træner 3 gange ugentligt). Jeg startede med få sæt/mange gentagelser, og går langsomt op i sæt og ned i gentagelser.

Når jeg når tæt på de 100%, og f.eks. kaster mig over 5x5 i alle øvelser, kan 7 øvelser godt være temmelig tidskrævende at komme igennem (hvis man nu også tager 1-2 opvarmningssæt til hver) - for slet ikke at tale om tærende på kræfterne når man når mod de sidste øvelser.

Mit spørgsmål er:

Ville det være en ide at "halvere" programmet, og tage dermed tage hele programmet over 2 pas i stedet for 1?

Mit program (se nedenstående) træner jo hele kroppen, og visse øvelser rammer til en vis grad de samme muskler, f.eks Yates og Chin-ups, Dips og Bænk.

Mit nuværende program:

Chins

Dips

Yates

Bænk

Military

Kneeling Crunch

Squat/DL (skifter øvelse fra pas til pas)

Forslag:

Dag 1:

Chins

Squat

Military

Bænk

Dag 2:

Dips

Yates

DL

Kneeling Crunch

Håber nogen har et input :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Splitter du dit program op i et 2-split som køres 4 gange, eller 6 gange om ugen?

Hov, havde ikke set der var svaret :blush:

Som det er nu kører jeg programmet som det er nævnt i første indlæg, altså fullbody, 3 gange om ugen.

Mit spørsgmål går så på, om det vil være en god ide at splitte det op i 2, stadig 3 gange om ugen - således at den ene halvdel køres 2 gange om ugen den ene uge, og en gang den anden - den anden halvdel kører så omvendt - altså uge1: 121 uge 212 osv.

Pointet vil være, at når man rammer de 100%, og man kører 5x5, så tænker jeg bare at øvelserne kommer til at gå i vejen for hinanden, forstået om man feks. er i stand til at køre ordentlig tung bænk efter 5x5 tung dips? Og lign. med de andre øvelser. Min tvivl går på, om man ved at splitte op ikke før banket kroppen ordentligt igennem i hvert pas?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører et 2 split der til forveksling ligner den opsplitning du har skitseret. Dvs. 4 træninger om ugen.

Det har virket fint for mig, her det første år af min lidt mere seriøse tilgang til træningen. Om det fungerer for alle skal jeg ikke kunne sige, men jeg elsker det. :smile:

Hvis du splitter dit program op, vil jeg foretrække at ligge en 4. træningsdag på programmet for at ramme det hele 2 gange om ugen. Det er et minimum efter min mening.

Problematikken med bænk efter dips kan løses ved at ligge bænk som den første øvelse på dagen. Du bør iøvrigt altid starte med de store tunge flerledsøvelser, de er meget krævende i både teknik og styrke.

Mit eget basic 2-split:

dag 1+3:

Dødløft

Yates rows

Pulldown/chins/pull-ups

Calf raise/press

hammer curls

weighted crunches

dag 2+4:

Squat

Bænk

skulder pres/military

Lat raises

Dips

Håber det måske kan bruges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share