Kavalergang - men


jonesee
 Share

Recommended Posts

Tydelig kavalergang (hos mænd) = store pecs fra helvede.

Du skal have gang i nogle store presseøvelser (Fx Bænkpres BB/DB og dips) og en masse mad. Der findes ikke deciderede øvelser til alle mulige små detaljer på ens krop. Det handler slet og ret om muskelvækst i den pågældende kropsdel. Endvidere er der et stort genetisk komponent i hvordan man kommer til at se ud af træning. :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Mange tror de kan træne det øverste af brystet ved f.eks en eller anden øvelse. Pjat. Hvis du træner den ene del af musklen træner du også den anden. (Du kan jo heller ikke æde det halve af kagen uden og æde det sidste :4mewantfood: :4mewantfood: )

Men ved ikke lige om nogen bryster øvelser rammer lidt bedre end andre i toppen, så er det bare igang med dem?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg af den mening at det er kontraproduktivt at tænke på småting for langt de fleste "atleter". De gælder om at arbejde benhårdt i en lille håndfuld gode øvelser (Squat, dødløft, bænkpres, row, dips og chins fx) og så ellers spise efter at gaine. Der er mange der tænker på små og ret latterlige detaljer omkring deres fysik og det er typisk dem der ALDRIG bliver hverken store eller stærke, men i stedet fylder deres træning med incline flies til det inderste af brystet og alskens andet skidt.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg af den mening at det er kontraproduktivt at tænke på småting for langt de fleste "atleter". De gælder om at arbejde benhårdt i en lille håndfuld gode øvelser (Squat, dødløft, bænkpres, row, dips og chins fx) og så ellers spise efter at gaine. Der er mange der tænker på små og ret latterlige detaljer omkring deres fysik og det er typisk dem der ALDRIG bliver hverken store eller stærke, men i stedet fylder deres træning med incline flies til det inderste af brystet og alskens andet skidt.

Rommel

Men det kommer vel også lidt an på om man træner fullbody, 2-split, 5-split osv.

Link to comment
Share on other sites

Men det kommer vel også lidt an på om man træner fullbody, 2-split, 5-split osv.

Næh, det synes jeg nu ikke. Man kan sagtens fylde et fornuftigt split med gode store øvelser. Og hvis man træner 5 split skal man under alle omstændigheder have undersøgt sit hoved. :wink:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Næh, det synes jeg nu ikke. Man kan sagtens fylde et fornuftigt split med gode store øvelser. Og hvis man træner 5 split skal man under alle omstændigheder have undersøgt sit hoved. :wink:

Rommel

Hehe ja det er også rigtigt nok, men synes nu godt man kunne hive nogle isolations øvelser ind hvis man nu trænede 2-split. Hvis man nu ville ha' lidt mere fremskridt i en bestemt muskelgruppe, men jeg har sku heller ikke meget godt at sige om en øvelse som incline flyers :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Mange tror de kan træne det øverste af brystet ved f.eks en eller anden øvelse. Pjat. Hvis du træner den ene del af musklen træner du også den anden. (Du kan jo heller ikke æde det halve af kagen uden og æde det sidste :4mewantfood: :4mewantfood: )

Men ved ikke lige om nogen bryster øvelser rammer lidt bedre end andre i toppen, så er det bare igang med dem?

det er et lidt dårligt eksempel med kagen - men jeg er helt på bølgehøjde med dig :4thumbup: :4mewantfood:

som der er skrevet incline... der er nogle der også er tilhængere af flyers - jeg er dog ikke en af dem, men hvis du i forvejen bænkpresser så kan flyers jo være et alternativt. nogle gange er det godt at ændre sit øvelsesvalg så det ikke er det samme hver gang!

Link to comment
Share on other sites

Nu sidder der rent faktisk 2 små muskler lige over pectorales major (kan ikke huske hva de hedder), som man jo godt kan fokusere på. De hænger ikke sammen som sådan. Det er dog rigtigt at det er svært at træne det ene, uden også at ramme det andet (lige som overarm og underarm)

Link to comment
Share on other sites

Lige lidt om muskler:

En muskel fungere ved at den trækker sig sammen.

Altså når du træner bryst trækker musklen sig sammen. Man kan derfor ikke bare træne den ene side af brystet. Men med den øverste del, brystet er delt i 2, så man kan både træne den øverste del og den nederste del af brystet.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg af den mening at det er kontraproduktivt at tænke på småting for langt de fleste "atleter". De gælder om at arbejde benhårdt i en lille håndfuld gode øvelser (Squat, dødløft, bænkpres, row, dips og chins fx) og så ellers spise efter at gaine. Der er mange der tænker på små og ret latterlige detaljer omkring deres fysik og det er typisk dem der ALDRIG bliver hverken store eller stærke, men i stedet fylder deres træning med incline flies til det inderste af brystet og alskens andet skidt.

Rommel

Jeg er delvist enig i dit usagn. Personligt ville mine guns aldrig vokse ordentligt hvis jeg ikke kørte iso-øvelser til dem og det samme for mine lægge osv...

Lægger man et solidt basisprogram omkring flerledsøvelserne så er der ikke voldsomt meget energi tilbage til 5 iso-øvelser til triceps, 5 til skulder, 5 til triceps og 5 til mave som diverse diskodrenge ynder at udføre i deres pop-centre.

Link to comment
Share on other sites

Lige lidt om muskler:

En muskel fungere ved at den trækker sig sammen.

Altså når du træner bryst trækker musklen sig sammen. Man kan derfor ikke bare træne den ene side af brystet. Men med den øverste del, brystet er delt i 2, så man kan både træne den øverste del og den nederste del af brystet.

Det er noget af en tilsnigelse at sige pectoralis major er delt i to. Det er en vifteformet muskel, og i kraft af den meget brede vedhæftning på brystbenet og kravebenet er det muligt i beskeden grad at belaste de øvre fibre mere end de nederste eller omvendt.

image410.gif

Link to comment
Share on other sites

Basis øvelser er for mange ikke nok, noget jeg fandt ud af efter i 3 år at følge mol dogmen, med udelukkende basis øvelser, det er først efter jeg har smidt nogle isolationsøvelser osv ind at der virkeligt begyndte at ske noget. Skal lige siges at jeg dog bygge mine programmer på basisøvelser, men hiver en del isolationsøvelser oveni, hvilket er nødvendigt for mig, især til feks biceps og triceps.

Link to comment
Share on other sites

Fra T-nation:

I respons til kritik af hans artikel, HSS-100: Chest Specialization, hvor Thibaudeau taler om Thickness, Width og Upper part, i relation til øvelsesvalget.

TomFurman wrote:

The nerves fire throughout the muscle. This has been known for years. There are two halves to the pecs. The sternal and clavicular. You DON'T build inner and outer pecs. That is malarky.

Check exercise physiology.

Point two. Wide Grip Bench to throat. It is not IF you get shoulder problems, but WHEN you get shoulder problems.

Christian Thibaudeau wrote:

Not to sound like an asshole but I do have my B.Sc. in exercise science-kinesiology as well as my M.Sc. scolarity. I've read more than my fair share of physiology textbooks in my lifetime and spend most of my free time reading research papers on the subject.

The fact is that most exercise physiology texts are either somewhat general... there is so much to cover that they do not necessarily go into the deepest details; or outdated (even the updated edition are basically copies of the first editions with some added chapters, but no correction or updates in the earlier material).

Studies by Seger et al. found that different types of muscle contraction (eccentric vs. concentric) lead to localized muscle damage in specific parts of a muscle group. Eccentric contractions creates more damage in the distal portion (near both insertions) of a muscle group while concentric contractions creates more damage in the proximal (or muscle belly) portion.

Don't get me wrong, both types of muscle contractions creates damage on the whole muscle, but the relative amount of damage to different portions of a muscle is contraction-specific. That result is an indirect indication that it IS possible to put more training stress on different portion of a muscle group.

Furthermore, more recent physiology research has found that not all muscle fibers run all the way from one insertion to the other; many muscle fibers are actually intermediate fibers that only cover a small portion of the muscle length.

While these fibers do not represent the majority of the fibers within a muscle group, they still form a significant portion of the motor unit pool. If certain muscle fibers cover only a portion of a muscle, it also indicates that it is possible to place more growth stimulation on certain parts of a muscle.

Finally the fact that different parts of a muscle group can get sore depending on the exercises being performed is also an indirect indication that putting more growth stimulation on certain parts of a muscle group is possible.

Regarding the ''danger'' of neck press; no exercise is 100% safe, and this one is no more dangerous than other movements if performed correctly and if there is no pre-existing shoulder problem.

However I'd like to say that more effective techniques and exercises tend to carry a greater risk of injuries... lifting heavy weights is potentially more dangerous than lifting baby weights... movements such as the olympic lifts, squats and deadlifts are potentially more dangerous than biceps curl and triceps kickback..., lifting fast is potentially more dangerous than lifting slowly, etc. Does that mean that we should all limit our lifting to loads under 50% of our max on isolation exercises using a slow tempo?

----

HSS-100: Chest Specialization

...der bliver iø. linket til et par undersøgelse i artiklen også..

...og lidt længere nede i teksten, kan man så se Incognito fare i flæsket på ham :laugh:

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
While these fibers do not represent the majority of the fibers within a muscle group, they still form a significant portion of the motor unit pool. If certain muscle fibers cover only a portion of a muscle, it also indicates that it is possible to place more growth stimulation on certain parts of a muscle

Så er spørgsmålet bare, hvis ovenstående altså er sandt: hvor stor en del af musklens fylde gælder det? Hvor meget ekstra får man ud af træningen mens hvis står på hovedet og laver bænkpres med kabler. Er det en mikroskopisk eller noget der kan ses?

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror godt nok der er stor forskel på hvad der for folks pecs til at vokse... Personligt er det hård bænkpres der får mine til at gaine... 45 grader incline bænkpress markere ligesom den øverste del en smule synes jeg... men tror egentlig mest det skyldes at skuldrene bliver trænet godt med der og får det hele til at se lidt større ud...

F.eks. cable cross giver ik rigtig noget til mine pecs synes jeg...

Er dog enig i at biceps bliver bedst ved isolationsøvelser...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg sagtens kan smader især mine biceps i basic øvelser, som underhand chin eller pullup...

Synes faktisk ikke dip er så hård for triceps, men jeg laver også bryst versionen, eller hvad man siger..

Hvis jeg for tid tager jeg Triceps Extension... Den synes jeg er rigtig god, men hader bare at bruge tid på iso, så det bliver næsten aldrig

Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk ikke dip er så hård for triceps, men jeg laver også bryst versionen, eller hvad man siger..

Ja det ER derfor den ikke er så hård for triceps'en for regulære dips er den bedste øvelse for triceps (hvis ikke man har skulderproblemer eller tendens til).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror godt nok der er stor forskel på hvad der for folks pecs til at vokse... Personligt er det hård bænkpres der får mine til at gaine... 45 grader incline bænkpress markere ligesom den øverste del en smule synes jeg... men tror egentlig mest det skyldes at skuldrene bliver trænet godt med der og får det hele til at se lidt større ud...

F.eks. cable cross giver ik rigtig noget til mine pecs synes jeg...

Er dog enig i at biceps bliver bedst ved isolationsøvelser...

det handler vel i høj grad om, hvordan man er bygget og hvilke muskelgrupper der tager slæbet.

Jeg kan for eksempel ikke få brystet til, at vokse ved alm. bænkpres, da skuldre og triceps tager en stor del af slæbet.

Derimod er Db bænkpres og andre alternativer fremragende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share