Vasaløbet


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Ohøj Mol'ere

Nogle venner og jeg har fået lyst til at løbe vasaløbet i februar 2007.

Er der nogen der har løbet turen før eller har nogle gode råd, links eller tips? Røverhistorier og gamle anekdoter er også meget velkomne :wink:

www.vasaloppet.se

post-8923-1158262419.jpg

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Har ikke deltaget i vasaløbet, men...

Jeg har været med et cykelhold på grundtræningslejr med langrend som hovedindholdet.

Det var superfedt, og kanontræning

Hjemmefra havde jeg trænet lidt på rulleski, hvilket viste sig at være en STOR fordel

Så hvis i har mulighed for dette, så vil jeg anbefale det.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skiportal.dk/2003/emailnyhed.asp?IDtekst=1716

Jeg tror vi skal skynde os hvis vi vil med. Men det er godt nok den hele rute, forholdene er nok anderledes på den halve http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/gener...esentation.html

Jeg prøver lige at undersøge lidt om rulleski, det ser bare dyrt ud :dry:

Link to comment
Share on other sites

Langrendsski!

Nogle vigtige ting at tage stilling til, når du skal købe ski

- Ønsker du smøringsfri ski eller ski, der skal smøres?

- Hvor løber du?

- Hvilket udstyr har du i dag?

- Hvor ofte løber du?

- Deltager du i store konkurrencer som Vasaløbet?

- Find de rette ski til dit formål

- Bed om hjælp til at finde ud af dit spænd, det vil sige den kraft, der skal til for at træde skien ned

- Bed om hjælp til at få markeret smørezonen

Der findes tre forskellige grupper langrendsski

Racingski

For dig er det at løbe langrend det samme som en sportsgren eller et motionsredskab. Måske tager du ligefrem til Sverige for at deltage i Vasaløbet. Du stiler store krav til dit udstyr.

Vasaløbsski

For dig er det at løbe på ski en herlig måde at motionere på. Vasaløbet kunne være din helt store udfordring.

Turski

Du skal formentlig ud på en dagtur eller måske ligefrem en længere fjeldtur. Stålkantski, smøringsfri ski eller ski der skal smøres er det, du skal vælge mellem.

Vælg den rigtige langrendsski

Herre

kropslængde plus 20-30 cm.

Dame

kropslængde plus 15-25 cm.

Junior

kropslængde plus 0-10 cm

Den rette længde til tur samt motionstræning er:

Vælg den rette langrendsstav

Målene er anbefalede retningslinier.

Fri stil

Stavlængde = Kropslængde minus 20 cm. Når du står oprejst, skal staven nå til skulderen.

Klassisk stil

Stavlængde= Kropslængde minus 30 cm. Når du står oprejst, skal staven nå til mellem albue og skulder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hej

Det er vel unødvendigt at sige at du/I skal være i god form. Jeg deltog selv sidste år og brugte et marathon-træningsprogram som optakt. Det var jeg glad for, for det er en hård tur.

Det par gode råd:

Brug hellere 300 kr. på at få renset og ordnet dine ski inden løbet. De skal vøre 100% i orden. Der findes masser af butikker og telte hvor de tilbyder dette.

Varm godt op. Deltag i opvarmningen ved startstedet.

Find nogen at løbe sammen med, det er en lang tur.

Ellers nyd turen.

PS: Jeg skal selv deltage i det "rigtige" Vasaløb i år, så det glæder jeg mig til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så kommer jeg til Vasa i år alligevel. Har modtaget 'Vasalopperen' og startnummer og det hele skulle være iorden med bus, kost og logi. Jeg har seedning fra DM i langrend på langdistancen 47,5 km. Så jeg kommer minimum ned i startgruppe 9. Det skulle gerne give mig en større chance for at gennemfører da jeg så kommer foran den store startgruppe 10 med alle de mest "langsomme"

Jeg regner med at bruge imellem 10-11 timer. Formen er god og motivationen ligeså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share