stretching modvirker doms?


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke om det har været oppe at vende før, og må indrømme jeg ikke har kigget voldsomt grundigt efter.

Hvilken effekt har udstrækning på ømhed og smidighed?

Ovenstående link beskriver en undersøgelse (som ses nederst på siden), der konkluderer følgende:

Et godt råd er derfor at forebygge muskelømhed med stretching inden du går i gang med træningen. Ligegyldigt om du vælger ballistisk eller statisk stretching, vil det mindske ømheden gevaldigt på anden og tredje dagen efter træning. Til gengæld ser det ud til, at den ballistiske stretching giver hurtigst resultater. Den sænker ømheden markant allerede en dag efter træningen, hvor statisk stretching endnu ikke har vist den store effekt

Jeg synes det strider imod den generelle opfattelse om, at udstrækningsøvelser ikke modvirker doms, men derimod har en positiv effekt på smidigheden.

Link to comment
Share on other sites

Dette dokumenterer ikke at udstrækning forebygger træningsømhed generelt, blot at i utrænede er udstrækning med til at inducere en beskyttelse mod træning, på samme måde som træning selv gør...

For eksempel bliver du øm første gang du laver bænkpres efter en pause. Hvis du i pausen har strukket brystmuklerne ud, vil du ikke blive så øm, når du begynder igen, men det fortæller ingenting om indflydelsen af udstrækning på træning, når du først er "kørt ind" igen.

Det burde nogen fortælle den gode Kari Thynebjerg Kristensen..................

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Udstrækning giver ikke nogen smidighed? - flot - smidighed er nok det mest positive at sige om at strække ud (udover selvfølgelig at undgå skader hvilket også kan opnås ved opvarmning) - måske der bare ikke sker det helt store på 4 uger...

at udstrækning skulle begrænse DOMS giver jeg heller ikke meget for på baggrund af de nuværende hypoteser om DOMS.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er der ikke en dokumenteret sammenhæng mellem skader og udstrækning. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nåeh nu er det ikke fordi jeg sådan skal stå og forsvare udstrækning - men jeg vil mene at udstrækning før træning vil mindske tendensen til skader på lige niveau med fx opvarmning, bl.a. ved at øge den muskulære elasticitet før man kaster sig ud fx i eccentrisk træning - dette kan have til fordel både at beskytte selve musklen og ligamenterne, teoretisk giver det fin mening og jeg tror da også jeg vil kunne finde undersøgelser der påviste det hvis jeg begyndte at kigge efter, men nu har udstrækning aldrig rigtig været min kæphest såeh...

Link to comment
Share on other sites

Nåeh nu er det ikke fordi jeg sådan skal stå og forsvare udstrækning - men jeg vil mene at udstrækning før træning vil mindske tendensen til skader på lige niveau med fx opvarmning, bl.a. ved at øge den muskulære elasticitet før man kaster sig ud fx i eccentrisk træning - dette kan have til fordel både at beskytte selve musklen og ligamenterne, teoretisk giver det fin mening og jeg tror da også jeg vil kunne finde undersøgelser der påviste det hvis jeg begyndte at kigge efter, men nu har udstrækning aldrig rigtig været min kæphest såeh...

Hvis udstrækningen er med til at varme kroppen op så kan det virke skadeforebyggende ja. Ellers er det ikke en fordel med udstrækning før træning. Tvært imod, da det nedsætter musklens ydelsesevne pga. den nedsatte strækrefleks.

Du finder bare en undersøgelse der viser det modsatte. :wink::tongue:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt udstrækning var en fordel, for det mener jeg ikke er tilfældet, jeg nøjedes bare med at konstatere at det at strække ud før man træner kan forebygge skader - det mener jeg stadig - er vi ikke enige om det, eller skal jeg ud og se efter undersøgelser fordi det gider jeg næsten ikke :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt udstrækning var en fordel, for det mener jeg ikke er tilfældet, jeg nøjedes bare med at konstatere at det at strække ud før man træner kan forebygge skader - det mener jeg stadig - er vi ikke enige om det, eller skal jeg ud og se efter undersøgelser fordi det gider jeg næsten ikke :sneaky2:

Vi er ikke enige. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en ustyrligt dårlig fremstilling.... Har skrevet en klage til redaktionen derovre. :laugh:

Nu var du vel ikke for hård? :tongue:

Hvilken effekt har udstrækning på ømhed og smidighed?

Af: Kari Thynebjerg Kristensen

Hjemmeside: Go-motion.dk

Artiklen er fjernet fra Go-motion.dk onsdag den 13. september.

Vi beklager

Med venlig hilsen

Redaktionen

Go-motion.dk

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Her er nogle referencer, der måske vil bidrage til jeres diskussion:

De er fundet ved at søge på ordene soldier og stretching (flere udstrækningsstudier er nemlig lavet på rekrutter - de udgør en ret homogen gruppe og der er mange af dem....)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Her er så et systematic review/metaanalyse om netop både udstræknings effekt på DOMS og skadesrisiko: Det ser sgu ikke ud til at det har den store effekt på noget af det.....

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12202327

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg anvender kun udstrækning hvor der er brug for større smidighed. Det gælder både hos mig selv og hos patienter.

Hos styrkeatleter og udholdenhedsatleter tror jeg ikke at stor smidighed er en fordel - kun den som opnås gennem sporten.

Måske modvirker udstrækning DOMS - jeg tror det ikke..

Jeg tror slet ikke at udstrækning før træning modvirker skader - allerhøjest kan det - udført på den rigtige måde - give lidt bedre proprioception..

Jeg mener at visse gymnaster og visse kampsportsfolk vil have gavn af udstrækning, idet stor bevægelighed er en fordel i deres idræt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share