Skade i lænd


Keler
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Jeg vil lige starte med at beskrive min skade i min lænd, og fortælle hvordan den opstod.

Skaden jeg har, er i venstre side af min lænd og sidder "dybt". Det bliver bedre hvis jeg strækker lænden ud vha. nogen øvelser jeg selv har fundet og en øvelse min fysio har givet mig.

Skaden opstod for ca. 2-3 måneder siden under dødløft. Jeg kunne ikke mærke specielt meget da det skete og fuldførte faktisk min træning den dag, uden de store problemer. Dagen efter var det dog værre og var det i ca. 14 dage til en månede efter. De ku mærkes da jeg gik, løb, cyklede og belastede lænden bare ved at samle noget tungt op. Dette gik dog væk, og undlod af køre dødløft, squat, milipres osv osv. Det gik helt væk, eller jeg kunne hvert fald ikke mærke det, indtil jeg for ca. en månede siden prøvede at køre lidt dødløft igen. Ikke specielt tungt, men nu er det der igen. Kan mærke det blir bedre og bedre igen, men hvad skal jeg gøre?

Længere pause? genoptræning selvom jeg kan mærke det dagen efter? det er som om det "springer op", så snart jeg prøver at belaste det en smule.

Lyder det som noget alvorligt?

Håber på svar. Evt fra nogen som selv har prøvet noget lignende..

:smile:

Link to comment
Share on other sites

En lille tommelfinger-regel du kan gå efter... hvis smerten stråler ud i benet er det i værste fald en discusprolaps, er der ingen udstrålende smerter kan du tage den lidt med ro... men som det er påpeget mange gange i dette forum " det er umuligt at stille en diagnose over nettet"... har din fys ikke givet dig en diagnose?

Link to comment
Share on other sites

Synes også du skal tage udgangspunkt i en god diagnose.

Men jeg svare fordi du beskriver nogle symptomer jeg selv oplevede for ca. et år siden. Nemlig en dyb smerte i lænden, også efter et dødløft (dårlig stil :nonono: ), og pussig nok også med smerten i venstre side. Jeg kan heller ikke huske at jeg var sønderlig generet i lænden, fordi jeg afsluttede også min træning og først næste dag havde jeg kraftige smerter i lænden. Det jeg lige kan huske var at jeg holdt ca. 10-14 dages pause fra træning, indtil de fleste smerter var aftaget, dvs jeg kunne kun mærke til det når jeg bukkede mig ned og lign.

Herfra lagde jeg stille og rolig ud med lidt benpres med en meget lille belastning, dette selvom jeg havde en smule smerte ved det. Jeg undgik squat og dødløft og kørte også mili og bænk med en meget lille belastning, for selv med lille belastning kunne jeg mærke lidt smerte i lænden. Dette fortsatte jeg så med gradvis stigende belastning, indtil smerten i lænden var helt forsvundet, hvilket tog yderligere ca. 3-4 uger. Hvorefter jeg begyndte med squat igen og er først inde for det sidste halve år begyndt på dødløft igen.

Skal dog siges at jeg stadig er hunderad for at komme til skade igen med dødløft, så er begyndt at sætte min max efter min max med god stil og ikke bare hvad jeg kan trække op fra gulvet. Måske lidt irrationelt vil nogen mene :tongue:

Link to comment
Share on other sites

En lille tommelfinger-regel du kan gå efter... hvis smerten stråler ud i benet er det i værste fald en discusprolaps, er der ingen udstrålende smerter kan du tage den lidt med ro... men som det er påpeget mange gange i dette forum " det er umuligt at stille en diagnose over nettet"... har din fys ikke givet dig en diagnose?

Smerten stråler ikke ud i benet nej - Og ofte er det jo sådan med ryg/lænde smerter at de går væk et stykke tid og kommer igen..

Fysio'en sagde at det ikke var noget alvorligt - Lavede en masse undersøgelser og sådan, men det er det jo ikke gået væk af :wink:

zulore >>

Tror det er noget af det samme - Bortset fra mit har været der i længere tid. Jeg prøvede med squat den anden dag for første gang i lang tid med 30 kg på (ialt) og nu er det der igen. Måske man bare skulle starte med stangen næste gang, for at få følingen i ryggen igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv problemer med lænden lige for tiden - har haft to lændehold på to uger efter at have været symptom-fri i et år :sneaky2:

Nu ved jeg ikke hvilke øvelser du har fået af din fys, men noget der har hjulpet mig (også i den mellemliggende periode) er McKenzie-øvelser. Nogen af øvelserne kan godt forværre smerterne, mens man udfører dem samt lige efter.. men synes det hjælper på langt sigt. Sørger normalt også for at få strukket ryggen ud efter jeg har siddet i længere perioder ved at plante hænderne i lænden og strække ryggen bagud.. det er også en god idé for at forhindre tilbagefald, når du engang er sluppet af med smerterne.

I perioden op til min nuværende skade var jeg begyndt på stiff-legged dødløft, bl.a. for at styrke ryggen. Men da jeg kunne mærke det i ryggen (og ikke på den gode måde) så har jeg helt droppet det.. foroverbøjning uden støtte forværrer også generelt mine symptomer, de gange jeg har haft problemer med ryggen.

Men ellers kan jeg klart anbefale decideret stabilitetstræning, fx på Swiss-ball, så du styrker de dybereliggende muskler der stabiliserer lænden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv problemer med lænden lige for tiden - har haft to lændehold på to uger efter at have været symptom-fri i et år :sneaky2:

Nu ved jeg ikke hvilke øvelser du har fået af din fys, men noget der har hjulpet mig (også i den mellemliggende periode) er McKenzie-øvelser. Nogen af øvelserne kan godt forværre smerterne, mens man udfører dem samt lige efter.. men synes det hjælper på langt sigt. Sørger normalt også for at få strukket ryggen ud efter jeg har siddet i længere perioder ved at plante hænderne i lænden og strække ryggen bagud.. det er også en god idé for at forhindre tilbagefald, når du engang er sluppet af med smerterne.

I perioden op til min nuværende skade var jeg begyndt på stiff-legged dødløft, bl.a. for at styrke ryggen. Men da jeg kunne mærke det i ryggen (og ikke på den gode måde) så har jeg helt droppet det.. foroverbøjning uden støtte forværrer også generelt mine symptomer, de gange jeg har haft problemer med ryggen.

Men ellers kan jeg klart anbefale decideret stabilitetstræning, fx på Swiss-ball, så du styrker de dybereliggende muskler der stabiliserer lænden.

den du siger med at sætte hænderne bagerst på ryggen og så presse "fremad", altså bøje i ryggen bruger jeg. Derudover stiller jeg mig med højre side tæt på en mur, dør eller what ever. Så tager jeg min højre albue og sætter i skuldrehøjde på væggen. Den anden hånd placerere jeg i min venstre lænd, og presser hele lænden/røven til højre ind mod muren - Dette gentager jeg ca. 10 gange og går så direkte over og laver den med hænderne i ryggen og presser fremad et par gange. Dette syntes jeg virker godt.

Mckenzie har jeg også prøvet et par gange - Bruger den hvor jeg ligger på maven og sætter hænderne under overkroppen og presser op.

Derudover er jeg enig i at swissball er en kanon øvelse til lænd - Kan mærke det hjælper helt kanon og styrker de "dybere" lænde muskler som du siger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle. Jeg vil lige starte med at beskrive min skade i min lænd, og fortælle hvordan den opstod.

Skaden jeg har, er i venstre side af min lænd og sidder "dybt". Det bliver bedre hvis jeg strækker lænden ud vha. nogen øvelser jeg selv har fundet og en øvelse min fysio har givet mig.

Skaden opstod for ca. 2-3 måneder siden under dødløft. Jeg kunne ikke mærke specielt meget da det skete og fuldførte faktisk min træning den dag, uden de store problemer. Dagen efter var det dog værre og var det i ca. 14 dage til en månede efter. De ku mærkes da jeg gik, løb, cyklede og belastede lænden bare ved at samle noget tungt op. Dette gik dog væk, og undlod af køre dødløft, squat, milipres osv osv. Det gik helt væk, eller jeg kunne hvert fald ikke mærke det, indtil jeg for ca. en månede siden prøvede at køre lidt dødløft igen. Ikke specielt tungt, men nu er det der igen. Kan mærke det blir bedre og bedre igen, men hvad skal jeg gøre?

Længere pause? genoptræning selvom jeg kan mærke det dagen efter? det er som om det "springer op", så snart jeg prøver at belaste det en smule.

Lyder det som noget alvorligt?

Håber på svar. Evt fra nogen som selv har prøvet noget lignende..

:smile:

Lige et par hurtige svar. McKenzieøvelser kan ikke forebygge dine gener, men de kan være med til at udbedre en opstået skade og der er en verden til forskel på at behandle en skade og at forebygge den. Det er kanont at høre at en swiss-bold bliver nævt, det er den helt rigtige vej du skal gå. Prøv at se om du kan træne dig op til at lave squat på bolden. Ikke nogen specielt nem øvelse, men det er en kanon (og svær) øvelse alle der vil køre dødløft og squat burde kunne mestre.

Jeg ville arbejde med bolden den næste måneds tid inden du påbegynder dine løft igen.

Link to comment
Share on other sites

Lige et par hurtige svar. McKenzieøvelser kan ikke forebygge dine gener, men de kan være med til at udbedre en opstået skade og der er en verden til forskel på at behandle en skade og at forebygge den. Det er kanont at høre at en swiss-bold bliver nævt, det er den helt rigtige vej du skal gå. Prøv at se om du kan træne dig op til at lave squat på bolden. Ikke nogen specielt nem øvelse, men det er en kanon (og svær) øvelse alle der vil køre dødløft og squat burde kunne mestre.

Jeg ville arbejde med bolden den næste måneds tid inden du påbegynder dine løft igen.

:smile:

Jeg tager skam også en 6-7 sæt mave på swissbolden når jeg træner maven, og kan mærke det straks hjælper.

Men squatte på den?! Det kan jeg ikke lige se hvor'n man sku kunne gøre?!

Link to comment
Share on other sites

Lige et par hurtige svar. McKenzieøvelser kan ikke forebygge dine gener, men de kan være med til at udbedre en opstået skade og der er en verden til forskel på at behandle en skade og at forebygge den. Det er kanont at høre at en swiss-bold bliver nævt, det er den helt rigtige vej du skal gå. Prøv at se om du kan træne dig op til at lave squat på bolden. Ikke nogen specielt nem øvelse, men det er en kanon (og svær) øvelse alle der vil køre dødløft og squat burde kunne mestre.

Jeg ville arbejde med bolden den næste måneds tid inden du påbegynder dine løft igen.

Det er IMO noget vrøvl... ja swiss-ball træning kan hjælpe mange ingen tvivl om det men at sige at alle der vil køre dødløft og squat skal kunne mestre squat på en swiss-ball er skudt flere km ved siden af målet... stabilitets-træning er efterhånden blevet en pervers form for religion indenfor fysioterapi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share