Styrkeløft vs. Almen styrke


archie
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om dette emne har været oppe før, men nu kommer spørgsmålet alligevel.

Når nu jeg træner for større styrke, primært i de 3 store, giver det mig så større styrke i den sport jeg nu en gang går til?

Ved godt det lyder dumt, men når man træner rigtig tungt har CNS også en stor betydning.. Men har CNS nogen form for effekt på min styrke på fodboldbanen? Ved godt at jeg jo under alle omstændigheder bliver stærkere i ben, bryst og ryg .. Men for at optimere sin styrke på fodboldbanen, burde man så holde sig til evt. 8 reps for at mindske CNS virkning på løftet?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om dette emne har været oppe før, men nu kommer spørgsmålet alligevel.

Når nu jeg træner for større styrke, primært i de 3 store, giver det mig så større styrke i den sport jeg nu en gang går til?

Ved godt det lyder dumt, men når man træner rigtig tungt har CNS også en stor betydning.. Men har CNS nogen form for effekt på min styrke på fodboldbanen? Ved godt at jeg jo under alle omstændigheder bliver stærkere i ben, bryst og ryg .. Men for at optimere sin styrke på fodboldbanen, burde man så holde sig til evt. 8 reps for at mindske CNS virkning på løftet?

Jeg ville ikke træne mere end 5reps når det er styrke du ønsker. Påvirkningen af CNS kommer ved alt for stor belastning. Hold dig til styrketræning et par gange om ugen fordelt med god restitution til dine fodbold trænings dage.

Eks:

Man: Styrke

Tirsdag: Fri

Onsdag: Fodbold

Torsdag: Styrke

Fredag: Fri

Lørdag: Kamp

Søndag: fri/Let træning

Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg misforstår dit indlæg, men burde du ikke være ude efter netop at træne cns ?? jeg går ud fra du mener central nerve systemet... i så fald vil det da være i din bedste interesse at blive så god så muligt til at rekrutere fibre.

De fleste sports udøvere der også styrke træner for at optimere deres sport bruger, alt afhængigt en carry over træning..

mange mma folk bruger f.eks medicin bold træning til at overføre den "ny-erhvervede" styrke til sporten, uden den "carry over" vil du have sværere ved at udnytte din vægt træning i fodbolden.

Kan være at selve bold spillet er en glimrende carry over ?

Jeg har for nyligt selv begyndt at bruge carry over træning og forskellen er stor fra ikke at have den med i sit trænings program!

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg misforstår dit indlæg, men burde du ikke være ude efter netop at træne cns ?? jeg går ud fra du mener central nerve systemet... i så fald vil det da være i din bedste interesse at blive så god så muligt til at rekrutere fibre.

De fleste sports udøvere der også styrke træner for at optimere deres sport bruger, alt afhængigt en carry over træning..

mange mma folk bruger f.eks medicin bold træning til at overføre den "ny-erhvervede" styrke til sporten, uden den "carry over" vil du have sværere ved at udnytte din vægt træning i fodbolden.

Kan være at selve bold spillet er en glimrende carry over ?

Jeg har for nyligt selv begyndt at bruge carry over træning og forskellen er stor fra ikke at have den med i sit trænings program!

Der er ikke noget der hedder "carry over" træning.

Der er deriomod nogle bevægelser der har større overførbarhed til specifikke sports aktioner end andre.

Sports specifik træning er et af de mest ødelagte og misbrugte termer nogensinde.

For at en given træning skal være sportsspecifik skal den give en mærkbar fremgang for den givne sports aktion.

Et eksempel er 2 fodboldspillere der vil sparke hårdere/længere frispark.

1 Benny Bomstærk

2 Søren Stankelben

De laver samme program og squatter 5x5 to gange om ugen med progression over 8 uger.

Bennys udgangspunkt var en 1RM på 240kg, Sørens var en mere beskeden 70kg.

De tester også hvor langt de kan sparke en bold.

Benny 40m.

Søren 30m.

Efter træningsperioden testes max i squatten igen og sparkeafstanden måles også.

Søren øger sin 1RM med 50kg og kan nu sparke bolden 40m!

Dvs. fremgangen er:

squat: 71%

Spark: 33%

Det må siges at squat var sportsspecifikt for Søren!

Benny går kun 5kg frem i hans allerede imponerende squat og maxer nu med 245kg.

Sparket går tilbage til 35m.

Squat: 2%

Spark: -12,5%

Er squat så sportsspecifik for fodboldspillere der vil sparke længere eller ej?!?

Det kommer an på udgangspunktet for den enkelte udøver, både i træningsplanlægningen og deres evne til at respondere.

>>Specifikt på det oprindelige spørgsmål.

Det ER forskellige enrgisystemer og kapaciteter fysiologisk der stresses ved styrkeløft og fodbold. Derfor vil du godt kunne træne begge dele samtidigt uden at det vil gå ud over din fodbold.

Dog skal du starte langsomt ud både mht volumen og intensitet af din styrkeløft træning.

Du vil heller aldrig kunne træne lige så meget og lige så intens styrkeløft (ligesom det ikke vil være gavnligt på langt sigt), men det er jo heller ikke det primære mål. Dit primære mål er at blive bedre boldspiller.

Ting du skal gøre anderledes som boldspiller er at fokusere utroligt meget på skadesforebyggelse via styrkelse af bindevæv og muskulatur i lyske og baglår.

Du skal VIRKELIGT! være opmærksom på at dine dine hoftebøjere ikke er forkortede eller er overspændte.

1bens øvelser skal være ugentlig del af din træning og rotationsbevægelser over torsoen skal også være en fast ugentlig del af din træning.

Styrkeløft træning VIL forbedre din fodbold hvis du ikke har høje styrkeniveauer lige nu. Din råstyrke er nemlig et fundament for din funktionelle kapacitet i mangehenseender. Når du rawsquatter 240 lige som Benny Bomstærk :wink: vil ikke få noget ud af at gøre dig stærkere, der skal der fokus på andre ting.

Jeg ville dog personligt kaste mig over vægtløftning med ovenstående tilføjelser istedet.

Vægtløfting vil ikke være potentielt skadelig for din hofteregion, på samme måde som styrkeløft og vil i højere grad udvikle hurtighed, bevægelighed og eksplosivitet.

Hvordan træningsplanlægningen over tid, betyder også meget for hvilke øvelser/træningsmetoder/loading patterns der skal vælges på et givent tidspunkt. Det er det man kalder for periodisering :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

jeg vile være Benny Bomstærk :shades:

240kg raw og fremgang på 5kg bare ved at squatte en smule.. I'll take it anyday :tongue:

Haha ... 5kg mod 50kg på en smule squat... Søren skal nok indhente ham :superman:

Eller skal vi til over i sådan noget hardcore regning at hvis man stiger 50kg på at squat først gang, hvad stiger man så anden gang ... osv? :tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

godt beskrevet svar.

MEN MEN :devil:

Der findes skam specifik carry over træning, skal ikke udelukke at det danske udtryk differencere sig fra carry over.. men det er nu engang det udtryk jeg selv fik da det blev mig fortalt.

Flere amerikanske NFL og (superbowl gutterne, kan ikke lige huske forkortelsen af dem) bruger specifik carry over træning.

Fænomenet er efter min forståelse meget udbredt i usa og rusland.

Hvor ved jeg det fra?? Har selv en coach fra usa som bruger det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender devære ikke særlig meget til det ud over det lidt jeg selv har haft erfaring med, hvilket er meget begrændset.

kører på 3 måned med cross over træning, i mit tilfælde består træningen på medicin bold kast i af forskellige metoder.

I kampsport er der meget rotations styrke indvoldveret så der er masser af skæve kast med bolden.

Så vidt jeg har forstået handler det bla. om at kunne kaste med max styrke og samtidig kunne give slip på bolden.

I modsætning til f.eks bænkpres hvor man er nødt til at sagtne farten i slutningen af bevægelsen for ikke at "rive sin arm af"

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender devære ikke særlig meget til det ud over det lidt jeg selv har haft erfaring med, hvilket er meget begrændset.

kører på 3 måned med cross over træning, i mit tilfælde består træningen på medicin bold kast i af forskellige metoder.

I kampsport er der meget rotations styrke indvoldveret så der er masser af skæve kast med bolden.

Så vidt jeg har forstået handler det bla. om at kunne kaste med max styrke og samtidig kunne give slip på bolden.

I modsætning til f.eks bænkpres hvor man er nødt til at sagtne farten i slutningen af bevægelsen for ikke at "rive sin arm af"

Du taler om ballistisk træning. Nothing new. Almindeligvis i en traditionel lineær periodiseringsmodel er den sidste fase op imod sæsonstart/peak en periode hvor volumen reduceres og neural effektivitet optimeres.

Det betyder plyometrisk træning, ballistisk træning, eccentrisk træning.

Alt der sikrer høj rfd og effektivt neuralt output.

Idéen er at kunne udnytte den motor man har bygget op igennem sin offseason træning (råstyrke og funktionel muskelmasse).

Medicinbolde er blot et værktøj.

En klassisk fejltagelse er at forveksle værktøjet med metoden/en fysiologiske stimulus. En medicinbold kan bruges til andet en ballistisk træning :smile:

Ligesom en vægtstang kan bruges til andet end styrkeløft :wink:

Det er faktisk set før at folk kaster med stangen i bænkpres, lige som bands og kæder kan mindske decelerationen i den sidste ½del af bevægelsen.

I squats og pushups kan man lette fra jorden = ballistisk træning uden en medicinbold :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Hmm ja tror faktisk du har ret!

læste en artikel om at medicin bolden var det bedste redskab til at overføre ens styrke fra trænings salen til ens sport. sikkert pga boldens størelse, vægt og facon.

troede pr automatik at det var "carry over træning" og ikke som det tyder på nu, bare at det er det bedste redskab til at carry over!

Vil dog lige forhøre mig ved min coach og høre hans forklaring.

Melder tilbage om resultatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Well som jeg fik det beskrevet kører de meget på "cross over" træning som en desideret trænings form i usa når det gælder sports specifikke trænings programmer.

Alt efter hvilken sport det er varierer, "cross over" trænings programmet så.

Det program jeg kører efter har cross over inkoperet som en fast del.

Link to comment
Share on other sites

læs nu hvad ptpoul skriver... Han er blot en af mange herinde der ved MEGET mere om sportsspecifik støttetræning end dig. Der findes ikke noget magisk carryover træning, f.eks. ved brug af medicinbolde, til gengæld gør folk meget ud af at lave en, ja, sportsspecifik støttetræning.

Link to comment
Share on other sites

har læst det, og har også sagt det lyder rigtigt..

sagde jeg ville vende tilbage med svar fra gutten i usa, hvilket jeg nu har gjordt.

Altså, for at skære det ud i pap så var det, det svar jeg selv fik da jeg spurgte!

Sikkert bare et spørgsmål om oversættelses mix-up.. men jeg vedlægger lige svaret så kan i danne jer en mening selv om det.

Chris,

Your are correct that the carry-over programs are ballistic training.

Many cage fighters, well most of them actually use this form of traning to optimize their physique, punching power, throws etc.

But there are some key points in the carry-over programs that differ a great deal from normal ballistic training, it is bacause of these changes many coaches across country have taken these new concepts into there training regime.

so in light of these new changes you could say it is a whole new way of training.

Hope that answers your questions.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

har læst det, og har også sagt det lyder rigtigt..

sagde jeg ville vende tilbage med svar fra gutten i usa, hvilket jeg nu har gjordt.

Altså, for at skære det ud i pap så var det, det svar jeg selv fik da jeg spurgte!

Sikkert bare et spørgsmål om oversættelses mix-up.. men jeg vedlægger lige svaret så kan i danne jer en mening selv om det.

Chris,

Your are correct that the carry-over programs are ballistic training.

Many cage fighters, well most of them actually use this form of traning to optimize their physique, punching power, throws etc.

But there are some key points in the carry-over programs that differ a great deal from normal ballistic training, it is bacause of these changes many coaches across country have taken these new concepts into there training regime.

so in light of these new changes you could say it is a whole new way of training.

Hope that answers your questions.

Jeg har sjældent set programmer der indeholder andet end forskellige kombinationer af plyometrisk, ballistisk, statisk, eccentrisk, udholdenhed og styrketræning.

Det er da fint at lave ballistisk "agtig" træning hvis det er gavnligt for ens givne sport. men hvad med begyndere?

Hvad med badminton spillere, skal de også kaste med medicinbolde selv om deres ketchers vægt måles i gram?

Svømmere? Vand giver en noget andet modstandsprofil end luft ifht hastighedsændringer.

Hvis han siger at en medicinbold generelt set er det bedste værktøj til at overføre sin styrke til ALLE sportsgrene, er han ignorant i en uheldig grad. Eller også har noget han gerne vil sælge.

Det er ikke usædvanligt at man fokuserer på et værktøj frem for metoden. metoder er det vanskeligt at sælge og formidle. Hvis man derimod har et værktøj så som en swiss ball, kettlebell eller en medicinbold, så kan man sælge sit produkt på en anden måde.

Det er bare idioti at sige at et bestemt værktøj, eller for den sags skyld en bestemt metode er DEN bedste i alle tilfælde.

Det svarer lidt til en kok der tilbereder AL maden ved hjælp af et rivehjern. Resultatet bliver ikke det samme som en kok, der på et hvert tidspunkt. Man tjener desværre flere penge ved at sælge særlige rivehjern, end ved at tilberede yndlingsretter til hver enkel restaurantgæst :wink:

Damn nu blev jeg sulten :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Ja det må så være 1 mill $ spørgsmålet..

der gives jo uddtryk for at der er mange "key points" men jeg er på bar fod når det kommer til hvad disse er.

Præcis, og hvis du vil betale en million for at få svar på disse spørgsmål, er sælgeren en rig mand :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share