Hvilepuls


Bambi1981
 Share

Recommended Posts

Helloooooo MOL´s :bigsmile:

Jeg er i ret god form, men alligevel blev jeg lidt overrasket forleden, da jeg havde taget mit pulsur på fordi jeg skulle ud og løbe. Jeg stod et stykke tid og faldt lidt i staver og følte mig helt afslappet. (I ved ligesom når man får stiger-blik og nærmest bliver væk i ingenting :blink: ) Nå men så begyndte mit ur at blinke og min puls var på 41 slag/min. Er det ikke temmeligt lavt? Jeg mener, jeg stod jo op, så min reelle hvilepuls må jo være endnu lavere så?

Er der grænser for, hvornår en hvilepuls kan blive for lav?

- Pia (Bambi) :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hej Pia

Hvilepulsen er delvis genetisk bestemt, og derudover kan du ved at komme i bedre form få den længere ned

En hvilepuls omkring 35-40 er lavt, men ikke urealistisk. Selv har jeg en hvilepuls omkring 40 og har da ikke opdaget at jeg har men af det endnu.

Så, det syens jeg ikke du skal bekymre dig om :bigsmile:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Helloooooo MOL´s :bigsmile:

Jeg er i ret god form, men alligevel blev jeg lidt overrasket forleden, da jeg havde taget mit pulsur på fordi jeg skulle ud og løbe. Jeg stod et stykke tid og faldt lidt i staver og følte mig helt afslappet. (I ved ligesom når man får stiger-blik og nærmest bliver væk i ingenting :blink: ) Nå men så begyndte mit ur at blinke og min puls var på 41 slag/min. Er det ikke temmeligt lavt? Jeg mener, jeg stod jo op, så min reelle hvilepuls må jo være endnu lavere så?

Er der grænser for, hvornår en hvilepuls kan blive for lav?

- Pia (Bambi) :wub:

Hej Pia

Din hvilepuls er individuel, så du kan ikke sammenligne dig med andre. Så vidt jeg ved, er den laveste hvilepuls man kender til cykelrytteren Miguel Endurains, der var 28!

Hos de fleste ligger hvilepulsen dog på mellem 50-70, mens den hos trænede kan komme ned på omkring 30-40.

Har du ikke prøvet at måle din reelle hvilepuls?? Det kan være en rigtig god idé at måle den over en længere periode, så du ved, hvad den normalt ligger på, da den fortæller dig, om din træning giver resultater, om du er på vej mod overtræning eller er ved at blive syg. Hvis din hvilepuls ligger mere end 5 slag over sit sædvanlige niveau, kan det være tegn på, at du er på vej ind i en fysisk eller psykisk nedgangsperiode.

Link to comment
Share on other sites

Som flere før mig skrevet, er din hvilepuls genetisk bestemt og varierer med bl a hvor god form du er i. Personligen har jeg en rimeligt lav hvilepuls, pt ligger den på 52 og jeg er ikke i god form i øjeblikket. Har været helt ned på 36 og havde ikke nogle men fra det :smile:

Det der er vigtigst, hvis du vil måle hvor god kondition du er i, er at måle hvor hurtigt din puls falder efter hårt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Hvad begrunder du det med?

Måske formulerede jeg mig lidt utydligt. Det jeg mente var, at man ikke nødvændigtvis kan sammenligne hvilepuls med andre for at vide hvis man er i god/dårlig form, sammenlignet med dem. Derimod siger det ganske meget, at sammenligne hvor hurtigt pulsen falder efter endt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Vi er enige i at man ikke kan sammenligne ens personlige hvilepuls med andres i forbindelse med vurdering af "god form", faktisk har hvilepulsen ikke nødvendigvis noget at gøre med formen (men hos mange vil den falde i forbindelse med bedre form) ... men jeg er tildels uenig i at man kan bruge tiden hvorpå ens puls falder efter fysisk aktivitet til at vurdere formen

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

>>Soralitnius

Hvilke målinger vil du mene er bedre sammenligningsgrundlag?

Det er jo ikke alle der har et løbebånd og et apperat til at måle den respiratoriske kvotient.

Bip test giver atleter der arbejder med retningsændringer og har høj anaerob kapacitet en uhensigtsmæssig fordel, cooper test favorisrer løbere og straffer alle andre.

Jeg er ikke så godt inde i indirekte målinger af kondital, så det er da spændende hvis du kender bedre praktisk anvendelige metoder. Wingate måske?

Link to comment
Share on other sites

>>Soralitnius

Hvilke målinger vil du mene er bedre sammenligningsgrundlag?

Det er jo ikke alle der har et løbebånd og et apperat til at måle den respiratoriske kvotient.

Bip test giver atleter der arbejder med retningsændringer og har høj anaerob kapacitet en uhensigtsmæssig fordel, cooper test favorisrer løbere og straffer alle andre.

Jeg er ikke så godt inde i indirekte målinger af kondital, så det er da spændende hvis du kender bedre praktisk anvendelige metoder. Wingate måske?

>>ptpoul

nu er både hvilepuls og HRR baseret på den vagale tonus der er højest genetisk afhængig ... ligesom hvilepuls ikke siger meget om den enkelte persons form, siger en absolut værdi af HRR heller ikke ret meget om den fysiske form ... til gengæld er det da meget anvendelig i forbindelse med mange andre ting som total mortalitet ved hjertedød ... at den generelle vagale tonus stiger ved regelmæssig dynamisk træning og responset bliver kraftigere er i og for sig en udmærket indikator på en forbedret form - men som måling af "formen" på en absolut skala synes jeg ikke recovery time er ret meget værd. Nu er jeg ikke ligefrem elite-atlet så skal ikke kommentere på fordele og ulemper ved de forskellige tests - omend jeg sjældent har hørt meget skidt om coopers og multi-stage testen ... kender ikke til wingate men det er måske ironi?

og btw hvis du konsekvent har meget svært ved at stave til mit nick må du gerne forkorte det, fx til sort. :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi er enige i at man ikke kan sammenligne ens personlige hvilepuls med andres i forbindelse med vurdering af "god form", faktisk har hvilepulsen ikke nødvendigvis noget at gøre med formen (men hos mange vil den falde i forbindelse med bedre form) ... men jeg er tildels uenig i at man kan bruge tiden hvorpå ens puls falder efter fysisk aktivitet til at vurdere formen

Tiden det tar for din puls at falde fra et givet arbejde spejler hvor god din krop er til at gøre sig af med den "ilt-gæld" der er bygget op. At få bedre kondition indebærer at man bliver bedre til at klare et øget krav på ilt-tilgænglighed i kroppens arbejdende væv. Det er ganske logiskt.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

>>ptpoul

nu er både hvilepuls og HRR baseret på den vagale tonus der er højest genetisk afhængig ... ligesom hvilepuls ikke siger meget om den enkelte persons form, siger en absolut værdi af HRR heller ikke ret meget om den fysiske form ... til gengæld er det da meget anvendelig i forbindelse med mange andre ting som total mortalitet ved hjertedød ... at den generelle vagale tonus stiger ved regelmæssig dynamisk træning og responset bliver kraftigere er i og for sig en udmærket indikator på en forbedret form - men som måling af "formen" på en absolut skala synes jeg ikke recovery time er ret meget værd. Nu er jeg ikke ligefrem elite-atlet så skal ikke kommentere på fordele og ulemper ved de forskellige tests - omend jeg sjældent har hørt meget skidt om coopers og multi-stage testen ... kender ikke til wingate men det er måske ironi?

og btw hvis du konsekvent har meget svært ved at stave til mit nick må du gerne forkorte det, fx til sort. :smile:

Nej, ikke et absolutværdi taget fra luften. Men bliver da nød at se procentuellt på det, med tanke på at vi har forskellige maxpuls allesammen. Da det vagale tonus på pulsen ikke er relevent over en viss puls, kan du bedre bruge dette som måling af din kondition indenfor i hvert fald de første to minuter. Din hvilepuls kan, som tidligere nævnt, være falskt forøget hos personer der træner rigitgt meget og derfor har lidt højere kortisolnivåer.

Link to comment
Share on other sites

Nej, ikke et absolutværdi taget fra luften. Men bliver da nød at se procentuellt på det, med tanke på at vi har forskellige maxpuls allesammen. Da det vagale tonus på pulsen ikke er relevent over en viss puls, kan du bedre bruge dette som måling af din kondition indenfor i hvert fald de første to minuter. Din hvilepuls kan, som tidligere nævnt, være falskt forøget hos personer der træner rigitgt meget og derfor har lidt højere kortisolnivåer.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du skriver - hvis det er fordi du er norsk eller svensk af oprindelse må du undskylde.

Du skrev tidligere at hvis man skulle se om man var i god form kunne man sammenligne hvor hurtigt ens puls faldt efter arbejde med andre - det mener jeg ikke er et godt udtryk for kondition.

Grunden til dette findes i at stigningen i vagal tonus umiddelbart efter et arbejde er højest afhængig af genetik - ligesom hvilepulsen. Selvom man derfor ofte vil kunne se et fald i heart rate recovery ved forbedret form siger den ikke ret meget om hvor god en persons form er i forhold til andre (andre med dårligere kondi vil kunne have en bedre eller dårligere recovery) - man kan ikke drage sammenligninger udfra relative tal - kun absolutte - dette er modsat coopers og multi-stage der kvantitativt tester formen.

Da det vagale tonus på pulsen ikke er relevent over en viss puls, kan du bedre bruge dette som måling af din kondition indenfor i hvert fald de første to minuter.

Specielt denne her sætning forstår jeg ikke - mener du ikke at den vagale tonus er relavant i forhold til pulsen? - aktiviteten af nervus vagus er en af de vigtigste modulerende faktorer på et sundt hjerte.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

>>Sortiarius

Nej, det var måske ikke det nemmeste sprog at følge... :smile: Skrev det lidt hurtigt.

Det jeg mener er at det er bedre at bruge recovery-rate, da dit vagale tonus ikke har betydning på din puls når denne når over et vist værdi. Der kommer istedet din fysiologiske anpassning til arbejde at ha betydning. Og fortsætte ha det efter afsluttet arbejde til du har kommet i balance igen og kroppens celler ikke længere befinder sig i ilt-underskud.

Dit vagale tonus afgører meget rigtig din hvilepuls, men kan modvirkes af et højt kortisolniveu.

Håber det giver bedre mening nu... Ellers må jeg prøve igen når jeg sovet lidt mer. De der tidlige morgoner dræber mig - det er den eneste fordel at have klinik i Esbjerg næste måned... at man bor 10 min fra hospitalet i stedet for 1 time, som nu...

Link to comment
Share on other sites

>>Sortiarius

Nej, det var måske ikke det nemmeste sprog at følge... :smile: Skrev det lidt hurtigt.

Det jeg mener er at det er bedre at bruge recovery-rate, da dit vagale tonus ikke har betydning på din puls når denne når over et vist værdi. Der kommer istedet din fysiologiske anpassning til arbejde at ha betydning. Og fortsætte ha det efter afsluttet arbejde til du har kommet i balance igen og kroppens celler ikke længere befinder sig i ilt-underskud.

Dit vagale tonus afgører meget rigtig din hvilepuls, men kan modvirkes af et højt kortisolniveu.

Håber det giver bedre mening nu... Ellers må jeg prøve igen når jeg sovet lidt mer. De der tidlige morgoner dræber mig - det er den eneste fordel at have klinik i Esbjerg næste måned... at man bor 10 min fra hospitalet i stedet for 1 time, som nu...

Jeg snakker ikke omkring vagal tonus ved maxpuls - jeg snakker om vagal tonus efter et arbejde - her er den vagale tonus (der er yderst individuel) helt kritisk i hvor hurtigt pulsen falder igen - aka heart rate recovery.

Jeg forstår ikke helt kommentaren om cortisol - selvfølgelig kan cortisol hæve pulsen men cortisol er jo ikke ligefrem een af de helt vigtige hormoner i forbindelse med træning (og umiddelbart efter træning) - her er det den autonome regulation af hjertet (sænket aktivitet i vagus og øget aktivitet i sympatikus og herved frigørelse af noradrenalin), øget venøst tilbageløb (ved muskelkontraktion og øget respiration), og endelig øget afgift af adrenalin fra binyremarven (hvilket fx er ret essentielt ved denerverede hjerter).

Misforstå mig ikke, heart rate recovery er da fint nok for den enkelte til at konstantere at vedkommende er kommet i bedre form, men du har stadig ikke svaret mig på hvordan det kan bruges til at sammenligne eens form med andre - og det var det jeg reagerede på da du skrev tidligere.

btw rent interesse spørgsmål - jeg har tidligere set dig aktiv i andre sundhedsrelaterede emner, og din sidste kommentar ligger jo op til du er indenfor sundhedssektoren - er du sygeplejeske studerende eller har vi endnu en cand. med. / stud. med på boardet? :)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker ikke omkring vagal tonus ved maxpuls - jeg snakker om vagal tonus efter et arbejde - her er den vagale tonus (der er yderst individuel) helt kritisk i hvor hurtigt pulsen falder igen - aka heart rate recovery.

Jeg forstår ikke helt kommentaren om cortisol - selvfølgelig kan cortisol hæve pulsen men cortisol er jo ikke ligefrem een af de helt vigtige hormoner i forbindelse med træning (og umiddelbart efter træning) - her er det den autonome regulation af hjertet (sænket aktivitet i vagus og øget aktivitet i sympatikus og herved frigørelse af noradrenalin), øget venøst tilbageløb (ved muskelkontraktion og øget respiration), og endelig øget afgift af adrenalin fra binyremarven (hvilket fx er ret essentielt ved denerverede hjerter).

Misforstå mig ikke, heart rate recovery er da fint nok for den enkelte til at konstantere at vedkommende er kommet i bedre form, men du har stadig ikke svaret mig på hvordan det kan bruges til at sammenligne eens form med andre - og det var det jeg reagerede på da du skrev tidligere.

btw rent interesse spørgsmål - jeg har tidligere set dig aktiv i andre sundhedsrelaterede emner, og din sidste kommentar ligger jo op til du er indenfor sundhedssektoren - er du sygeplejeske studerende eller har vi endnu en cand. med. / stud. med på boardet? :)

Svaret ang cortisol tog jeg op som et eksempel på at forøgede cortisolniveauer hos atleter der aldrig bliver helt restituerede ( håber jeg fik det stavet rigtig :smile: ) resulterer i en øget hvilepuls. Det bliver et form af stresstilstand.

Og det kan godt være at der er kommet meget nyt på teorifronten kring træning og træningsfysiologi, men sidst jeg læste det, fik jeg at vide at det fald i puls du ser under de første 2-3 (har også hørt 3-6) minuter efter træning er ikke afhængigt af dit vagale tonus, men dine fysiologiske anpassninger til arbejdet. Men det er også kun i starten. Hvis du har fundet andet, må du gerne give mig tips! :smile:

Og ja, der er endnu en crazy doctor på boardet :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Svaret ang cortisol tog jeg op som et eksempel på at forøgede cortisolniveauer hos atleter der aldrig bliver helt restituerede ( håber jeg fik det stavet rigtig :smile: ) resulterer i en øget hvilepuls. Det bliver et form af stresstilstand.

Og det kan godt være at der er kommet meget nyt på teorifronten kring træning og træningsfysiologi, men sidst jeg læste det, fik jeg at vide at det fald i puls du ser under de første 2-3 (har også hørt 3-6) minuter efter træning er ikke afhængigt af dit vagale tonus, men dine fysiologiske anpassninger til arbejdet. Men det er også kun i starten. Hvis du har fundet andet, må du gerne give mig tips! :smile:

Og ja, der er endnu en crazy doctor på boardet :hehe:

Kan godt se din pointe med cortisol - men trods alt er vi jo begge enige om at hvilepulsen ikke er et ret godt udtryk for konditionstilstand :smile:

Er selv ret interesseret i kardiovaskulær fysiologi (lider selv lidt under moderat idiopatisk hypertension :cry: ) - og mindes at have læst en del reviews på pubmed om hvordan en lang heart rate recovery efter fysisk arbejde øger risikoen for hjerte-kar sygdomme - disse reviews har taget basis i hvor hurtigt den vagale tonus genetableres efter hårdt fysisk arbejde (reelt en vagal blokade) - der menes at kunne ses en sammenhæng mellem hvor hurtigt den vagale tonus reetableres og den senere hjerte- kar mortalitet, relativt uanfægtet personens træningstilstand. De fleste reviews jeg har set på mener en stor del af dette kan forklares genetisk (lidt ala Morten Z's forside artikel om genetik og motion).

Jeg tror godt jeg kan finde nogle af dem hvis du gerne vil, men de er rimelig lette at spore op på pubmed hvis der søges fx under heart rate recovery AND exercise.

Det sagt er der selvfølgelig en sammenhæng mellem HRR, EPOC og kroppens venden tilbage til homeostase, - jeg tror bare ikke denne er god nok til at kunne drage kvantitative sammenligninger mellem forskellige personer for at vurdere konditionstilstand - som man fx kan i coopers eller multi-stage.

Læser du på SDU, og hvor langt er du?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Efter kort tids søgen fandt jeg noget på NEJM

har uploadet hele undersøgelsen her:

Http://www.gratishost.dk/fil2.php?id=503

Jf. specielt hvordan undersøgelsen er tilrettelagt således at det antages at den vagale tonus allerede efter peak-exercise er med til at sænke pulsen.

Tak for linket, jeg skal klart kigge på det :smile: Siden jeg sidst tog kurser i faget, har jeg simpelthen været doven og ikke kigget hvis der skulle kommet nyt indenfor det. Men hvad jeg så langt læst, ser det jo ud til at der er andre målemetoder, Coopers f eks, som indtil videre holder fint. Det er også min "yndlings"-test bland de lidt mer letudførlige :smile:

Essentiell hypertoni? Så slipper du i hvert fald fri fra at få svimmelhed hver gang du rejser dig op efter at have suttit ned lang tid. Jeg har det omvent med et systoliskt blodtryk på 105 en god dag, så jeg har prøvet at besvimle et par gang efter at have stenet i sofaen :laugh:

Jeg er inde på mit anden år på SDU her i Odense efter at have læst de første tre år i Göteborg. Så slutet nærmer sig - dejligt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Selv måling af den respiratoriske kvotient, siger nødvendigvis ikke noget omkring hvorvidt person A er i bedre "form" end person B. MEDMINDRE form defineres netop som værende maximal iltiotagelse, og ikke præstation i ex. cykling, løb osv.

Edit: Når det er sagt, er der selvfølgelig en forholdvis god korrelation mellem maksimal iltoptagelse/kondital og præstationsevnen i mange aerobe idrætter.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share