Træning af nakke uden tyrenakke


lalalala
 Share

Recommended Posts

Hvordan træner man de muskler der sidder på den øvre ryg - de modsatte muskler af bryst/dem der trænes ved bænkpres, uden at få "tyrenakke" - de buler nogle body bouildere har på hver side af halsen (et look jeg virkelig afskyr).

Da jeg træner meget bænkpres, ønsker jeg selvfølgelig at træne de muskler der har modsat funktion, for at undgå "skævheder" i modsatte musklers styrke. Jeg har indtil nu kørt med kabel, siddende på røven og træk fra strækte arme ind til brystet. Her på det sidste er jeg dog blevet utrolig øm omkring hele nakke/øvre ryg regionen, og er begyndt at få de første træk til en tyrenakke. Og afskyr denne kropsudformning. Derfor dette nødråb.

På forhånd tak

Benjamin

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil have store muskler, så lad være med at løfte vægte.... :wink:

Hvis horisontale rowøvelser er det eneste du decideret træner øvre ryg med, er der vist ikke så meget andet du kan skippe. Træner du dødløft, frivend eller shrugs? De er alle øvelser man får en god sund nakkemuskulatur af.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at det er besynderligt at mange (knægte?) har den opfattelse at det look man opnår ved at løfte tunge vægte i store lede øvelser, ikke er attraktivt. :blink: Men det er åbenbart sådan det er: Store lår er nogo, en stor røv er nogo og det samme er en stor nakke.....wierd.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at det er besynderligt at mange (knægte?) har den opfattelse at det look man opnår ved at løfte tunge vægte i store lede øvelser, ikke er attraktivt. :blink: Men det er åbenbart sådan det er: Store lår er nogo, en stor røv er nogo og det samme er en stor nakke.....wierd.

Rommel

Noget andet er så at "de" samtidig er bange for at få tyrenakke ved at "shrugge" to tyvekilo's håndvægte :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis horisontale rowøvelser er det eneste du decideret træner øvre ryg med, er der vist ikke så meget andet du kan skippe. Træner du dødløft, frivend eller shrugs? De er alle øvelser man får en god sund nakkemuskulatur af.
Ja træner frivend - måske er det derfra "problemet" er opstået. Er på det sidste begyndt at hive stangen meget op med armene, og derfor desværre glemme benene lidt :nonono: - og er nærmest parralelt med denne nye "stil" blevet utrolig øm omkring hele skulder/nakke regionen.
Smag og behag eller ej, så er det dumt at træne sin krop skævt! Hvis man gerne vil have store patter, så er det altså svært at opnå uden enten at træne skævt, eller blive stor andre steder også.

De muskler der sidder helt oppe omkring halsen er vel ikke de modsatte af bryst? - og vel derfor heller ikke nødvendige at træne set ud fra synspunktet at "neutralisere" styrken fra bryst.

Link to comment
Share on other sites

Ja træner frivend - måske er det derfra "problemet" er opstået. Er på det sidste begyndt at hive stangen meget op med armene, og derfor desværre glemme benene lidt - og er nærmest parralelt med denne nye "stil" blevet utrolig øm omkring hele skulder/nakke regionen.

Man hiver ikke med armene som sådan i frivend. Det er nakken der primært er med til at accelere stangen i sidste del af løftet. Så at du oplever DOMS i nakken ifm frivend er helt naturligt. Øvelsen er fantastisk, hvis man vil opbygge store traps. :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

For mig er en tyrenakke altså ikke bare store trapz men også i høj grad en kort og massiv hals. Vil da give dig ret i at en meget kort massiv hals godt kan give et noget "bistert" look, som jeg synes da har sin charme, men som diskodrenge ihvertfald afskyr.

Men en alm. veludviklet trapezius der passer til resten af kroppen kan jeg virkeligt ikke forstå at man synes er grimt :blink:

Jeg har selv kørt powershrugs med 10x250kg og yates rows med 170kg og vil da slet ikke mene at jeg nærmer mig noget der ligner en tyrenakke.

Så lad du bare være med at være så bange for at få lidt hypertrofi i M.Trapezius Pars Descendens :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share