Vil I give lidt feedback på dette program?


Da Man
 Share

Recommended Posts

Hej.

Nu er jeg så begyndt at blive lidt tidspresset, så jeg vil prøve at koge mit program ned eller splitte det lidt op...

nuværende program er:

squat 5x5

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Dips 5xmax

Ikke nødvendigvis i denne rækkefølge...

Jeg træner tre gange om ugen, fullbody som det vist fremgår af programmet, men tiden begynder at knibe lidt, nu hvor det er 5x5.

Jeg kunne godt tænke mig at beholde fullbody stilen, så mit spørgsmål er om dette ville fungere:

Mandag:

Squat 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Onsdag:

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Dips 5xmax

Chins 3-4xmax

Fredag:

Samme som mandag

Ugen efter vil mandags programmet blive om onsdagen, og onsdags programmet vil blive om mandagen.

Vil dette blive for lidt træning af ryg og front om ugen eller...?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Mandag:

Squat 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Onsdag:

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Dips 5xmax

Chins 3-4xmax

Jeg er mest tilhænger af denne variant, hvis tiden er knap.... Nu er jeg ikke helt med på din sindrige forkortelse BOR, så jeg vil helst ikke kommenterer på det endnu....!

Udover, at jeg helt sikkert mener, du bør udskifte din ene chins-øvelse med en row-øvelse.... Og hvorfor holde så høj rep-range i chins/dips?

Yet

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

BOR: Bent over row

Rep rang er ikke så høj... :bigsmile: er ikke så stærk i dem. Det vil svare til 4-5 set x 4-5 reps.

Det skal da lige siges, at grunden til at chins er med begge dage er at jeg gerne vil være meget stærkere i dem!

Altid en god ide med nogle mål også.... :wink: , hvad er dine?

Link to comment
Share on other sites

Mål? Arme og sådn? eller træningsmål?

Når du nu ved hvad BOR er, er din holdning så den samme?

træningsmål....

Ok, jeg troede, du holdte en helt anden rep-range i dips og chins... jeg mener stadig, du skal holde ca. samme antal sæt og reps i dips og chins, så må du øge vægten istedet for flere reps

Og nu går jeg lidt udfra, dine mål er en kombination af masse og styrke

og nej jeg syntes faktisk godt, du kan beholde det split, du har lavet.... dog ville jeg nok bænkpresse før military, da skulderens muskler helst skal være friske ved bænk, da den kan være lidt hård for skulderen

Jeg ville personligt ligge nogle andre øvelser på til tider, for at ramme specifikke områder er kroppen, mave, hyperextensions og rotator cuff, så det ikke bliver begrænsende eller overbelastede områder...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt et lign. 5x5 program og fik også problemer med tiden og derved motivationen. Min løsning var at kun køre 5x5 i de 3 store øvelser og resten 3x8 eller 3x10.

Det lyder måske ikke af en stor ændring men det tager altså overraskende kort tid, at køre en øvelse med 3 lidt større sæt i forhold til 5x5.

Link to comment
Share on other sites

Min løsning var at kun køre 5x5 i de 3 store øvelser og resten 3x8 eller 3x10.

3 store øvelser = dl, squat og bænk ??

Jeg mener, at row er mindst en lige så vigtig øvelse, hvis du gerne vil undgå holdningsproblemer!! Men selvfølgelig kan programmet sagtens laves anderledes i perioder, hvor motivationen svigter...

Jeg ville så nedprioterer bænk fremfor ryg-øvelser...., men det er nu nok en smags sag!

Og ja i forhold til funktionel styrke er det et fremragende program.... IMO!

God fornøjelse, Yet

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at row er mindst en lige så vigtig øvelse, hvis du gerne vil undgå holdningsproblemer!! Men selvfølgelig kan programmet sagtens laves anderledes i perioder, hvor motivationen svigter...

Der er jo ikke fordi den bliver skippet. Sæt og rep range er bare ændret.

Link to comment
Share on other sites

og hermed ændre du også intensitet og volume for muskelgruppen....!

Nej, den blive ikke skippet, men nedpriotetet - hvorfor er mit spørgsmål?

Jeg ser det ikke som en decideret nedprioritering, men en omstrukturering. 5x5 er jo ikke nødvendigvis det ultimative af det ultimative. 4x8 kunne for den sags skyld også spare en smule tid i forhold til 5x5, men ikke så meget.

At splitte træningen op og derved ikke ramme muskelgrupperne så ofte, ser jeg i højere grad som en nedprioritering.

Når alt kommer til alt, så er der ikke en endegyldig løsning, blot forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ikke som en decideret nedprioritering, men en omstrukturering. 5x5 er jo ikke nødvendigvis det ultimative af det ultimative. 4x8 kunne for den sags skyld også spare en smule tid i forhold til 5x5, men ikke så meget.

At splitte træningen op og derved ikke ramme muskelgrupperne så ofte, ser jeg i højere grad som en nedprioritering.

Når alt kommer til alt, så er der ikke en endegyldig løsning, blot forslag.

Men hvorfor så ikke tage row fremfor bænk, hvis det ikke er en nedpriotering....??? Jeg hører stadig ikke noget gyldigt eller argumenteret svar....

Jeg sætter det lidt på spidsen her, men imo bliver bryst-øvelser forherligede i mange styrketrænings sammenhænge... og det kan have dumme konsekvenser.....

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor så ikke tage row fremfor bænk, hvis det ikke er en nedpriotering....??? Jeg hører stadig ikke noget gyldigt eller argumenteret svar....

Jeg sætter det lidt på spidsen her, men imo bliver bryst-øvelser forherligede i mange styrketrænings sammenhænge... og det kan have dumme konsekvenser.....

Jeg er helt enig i, at der alt for ofte bliver lagt alt for meget fokus på brystet og alt for lidt rygtræning, men hvis vi ser på øvelsesvalget, så mener jeg ikke at det er tilfældet:

squat 5x5

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Dips 5xmax

Dødløft, BOR og Chins rammer alle ryg (forskelligt ja). Brystet bliver kun ramt af Bænk og til dels dips. Dødløft er ikke nedprioriteret.

De 3 store: Dødløft, bænk, squat er stadig 5x5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i, at der alt for ofte bliver lagt alt for meget fokus på brystet og alt for lidt rygtræning, men hvis vi ser på øvelsesvalget, så mener jeg ikke at det er tilfældet:

Dødløft, BOR og Chins rammer alle ryg (forskelligt ja). Brystet bliver kun ramt af Bænk og til dels dips. Dødløft er ikke nedprioriteret.

De 3 store: Dødløft, bænk, squat er stadig 5x5.

Ok, her er vi slet ikke på bølgelængde....

for det første - Dødløft rammer ikke den øvre ryg andet en statisk.... , så den holder jeg helt ude af ligningen..... medmindre du har fundet en eller anden ny variant....

Chins er en udpræget lat øvelse, og rammer ikke den øvre del af ryggen på samme måde som row!!, så den er sekundær i denne ligning....

Chins rammer bryst, dips er en regulær brystøvelse og bænk er en regulær brystøvelse....,

Når det er taget ind i ligningen, får brystet i hvertfald lige så meget træning som den øvre ryg i dette program, så igen hvorfor nedpriotere den øvre ryg???

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu er jeg så begyndt at blive lidt tidspresset, så jeg vil prøve at koge mit program ned eller splitte det lidt op...

nuværende program er:

squat 5x5

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Dips 5xmax

Ikke nødvendigvis i denne rækkefølge...

Jeg træner tre gange om ugen, fullbody som det vist fremgår af programmet, men tiden begynder at knibe lidt, nu hvor det er 5x5.

Jeg kunne godt tænke mig at beholde fullbody stilen, så mit spørgsmål er om dette ville fungere:

Mandag:

Squat 5x5

Military 5x5

Bænk 5x5

Chins 3-4xmax

Onsdag:

Dødløft 5x5

BOR 5x5

Dips 5xmax

Chins 3-4xmax

Fredag:

Samme som mandag

Ugen efter vil mandags programmet blive om onsdagen, og onsdags programmet vil blive om mandagen.

Vil dette blive for lidt træning af ryg og front om ugen eller...?

På forhånd tak.

ville nok bytte den ene chins ud med noget biceps curl, bare min mening.................. evt. kropshævninger der bruger du både ryg og biceps meget

Link to comment
Share on other sites

Chins rammer bryst, dips er en regulær brystøvelse og bænk er en regulær brystøvelse....,

Jeg troede at dips var både en triceps OG en bryst øvelse, alt afhængigt af hvordan den bliver udført...? Altså hvis man hænger helt lodret, så er det en triceps øvelse og hvis man læner sig forover så er det en bryst øvelse...?

Er det mig der er trænings-spasser eller....??

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede at dips var både en triceps OG en bryst øvelse, alt afhængigt af hvordan den bliver udført...? Altså hvis man hænger helt lodret, så er det en triceps øvelse og hvis man læner sig forover så er det en bryst øvelse...?

Er det mig der er trænings-spasser eller....??

Nej, du er ikke helt spasser.... :blush:

Men du kan ikke isolerer hverken den ene eller anden muskel helt, og hvis du tænke logikken ind, så kan de færreste nok træne med deres egen vægt i triceps alene...

Men du har ret i, at du kan ændre lidt i forholdet med vinklingen af kroppen

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at dødløft er nok til at give en muskuløs øvre ryg. Det er ihf min erfaring, og også hvad jeg har set på folk der næsten ikke træner ryggen med andet end netop dette løft.

Rommel

Det er ikke min erfaring... kan være fordi, at mange andre parametre spiller ind i et dødløft snarere end styrken i øvre ryg... Jeg ville personligt aldrig kun træne dødløft for ryggen..

Isometrisk arbejde alene giver ikke en optimal dynamisk styrke... og jeg vil heller ikke mene, at dødløft (isometriske øvelser) burde give nok hypertrofi-respons...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min erfaring... kan være fordi, at mange andre parametre spiller ind i et dødløft snarere end styrken i øvre ryg... Jeg ville personligt aldrig kun træne dødløft for ryggen..

Isometrisk arbejde alene giver ikke en optimal dynamisk styrke... og jeg vil heller ikke mene, at dødløft (isometriske øvelser) burde give nok hypertrofi-respons...

Er dødløft en isometrisk øvelse. Det forstår jeg ikke. Iflg. Thomas jagd på Fitforum så er

Isometrisk kontraktion – en kontraktion hvor musklen hverken forlænges eller forkortes, men spændingen øges alligevel gradvist. Hvis man presser armene imod siderne af en dørkarm, så laver man en isometrisk kontraktion af m. deltoideus

Link to comment
Share on other sites

Er dødløft en isometrisk øvelse. Det forstår jeg ikke. Iflg. Thomas jagd på Fitforum så er

Isometrisk kontraktion – en kontraktion hvor musklen hverken forlænges eller forkortes, men spændingen øges alligevel gradvist. Hvis man presser armene imod siderne af en dørkarm, så laver man en isometrisk kontraktion af m. deltoideus

læs det i konteksten... dl er en isometrisk øvelse for den øvre ryg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share