Diæt-spørgsmål


TLunau
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til og igang med en diæt her inden så længe og ville søge nogle kyndige råd... første spørgsmål lyder: hvad er den mest optimale fordeling af henholdsvis protein kulhydrater og essentielle fedtsyre i en diæt????... anden spørgsmål lyder: har tit hørt foreslået at finde sit ligevægts-indtag over et par uger og så justere lidt op eller ned efter hvad målsætning man nu har... men her er problemet så... jeg bor stadig hjemme (ak ja) så jeg har ingen chance for at vide hvor mange kcal der er i den mad jeg normalt spiser fordi jeg ikke selv laver maden (er forkælet ved det godt):bblush: ... så jeg har tænkt mig at gribe det lidt anderledes an... har tænkt mig at veje mig mandag morgen... sætte mit daglige kcal indtag til eksempelvis 2500 kcal om dagen... lader en uge gå... vejer mig den følgende mandag morgen og ser hvor meget vægt-tabet/stigningen er på og justere så op eller ned derefter... lyder det helt tosset... ved godt det er et sats hvis det nu der ryger en del muskelmasse... jeg styrketræner 3 gange om ugen og spiller fodbold 2-3 gange om ugen... er 2500 kcal så helt ved siden af???? ved ikke hvad jeg ellers skulle gøre men er fuldt modtagelig for gode råd så længe de ikke er dyre :D

Link to comment
Share on other sites

Det første spørgsmål er der en del som kan svare på (ikke mig), men hvordan vil du måle de 2500 kcal når du, som du selv siger, ikke selv tilbereder maden, og hvordan vil du indtage færre kalorier - styre efter 'mindre portioner' eller hvad ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget, jeg tæller iøjeblikket kcal, mest bare for at se hvad der bliver indtaget, og 2500 kcal lyder ikke helt ved siden af.

Jeg spiser normalt , ikke fedt, men med ganske normale spisevaner med brød til morgenmad, rugbrød til middag, og kartofler, pasta, ris, et eller andet til aftensmad..Og ind imellem bananer, æbler og andet man lige kan få fat i.

Jeg ligger dagligt på 2400 kcal til daglig, en dag var jeg på

3250 kcal.

SÅ 2500 er meget realistisk, men du skal nok kigge efter hvad dine forældre laver af mad, for nogle ting trækker altså vældigt op.

Og husk ingen smør. Så kan man næsten ligeså godt lave være med at tælle..

ExM

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror i har misforstået mig lidt... grunden til jeg ikke kan måle mit daglige kcal-indtag er som sagt at jeg ikke laver al maden... nu har jeg så tænkt mig at lave en særskilt spise-plan udelukkende for mig selv som svare til 2500 kcal per dag (den vil jeg så følge en uge)... jeg ville bare høre om 2500 kcal om dagen ville være helt ved siden af når jeg skulle snige fedtet af og beholde så meget muskelmasse som mulig ;)

Link to comment
Share on other sites

En relativt nem måde at spise mindre på, er bare at reducere den mængde kulhydrater der ligger på din tallerken. Hvis du spiser relativt fedtfattigt, kan du nøjes med at fjerne ca 1/3 af det kulhydrat du spiser. Det burde kunne gøre det.

Hvis du vil gøre mere ud af det, kan du notere alt hvad du spiser i et par dage, veje det og regne ud hvor mange kalorier der er i det. Derefter kan du skære ned, som det passer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share