Litteratur!


John Hansen
 Share

Recommended Posts

Ville blot høre om nogen af jer evt. kunne komme med et par boganbefalinger.

Der er så meget modstridende information om styrketræning, så at give sig tid til at fordybe sig i en af styrketræningens metoder eller filosofier er en god ide. Det har det i hvert fald været for mig. Jeg har en fornemmelse af at hele spektret af discipliner inden for styrketræning er repræsenteret her i forumet og her er store mængder modstridende inf., det mest af alt tjener til at forvirre.

Jeg tror at det for alle der vil have det bedste ud af styrketræning vil være en god ide at læse om flere metoder og så danne sig sit eget indtryk og forsøge sig frem. Intet synes at være sort og hvidt i styrketræningens verden.

Jeg har selv et par anbefalinger:

Beyond Brawn, Stuart McRoberts - Intet videnskabeligt plader her. Næsten 100% billedfri. Er hverken fortaler for high-volume eller det modsatte, men giver læseren redskaberne til selv at finde en passende volumen.

Combat Conditioning, Matt Furey – Gode kropsvægtøvelser.

The Poliquin Principles, Charles Poliquin – Meget videnskabelig, men uden referencer, og formen er alt anden end videnskabelig. Mest for øvede. Mange besværlige metoder, som er ligegyldige for begyndere. Bør tages med et gran salt.

The encyclopedia of modern bodybuilding, Schwarzenegger - Gode billeder, entusiastisk skrevet og så er den BILLIG. Har absolut ingen værdi som hjælp til at finde frem til volumen, frekvens osv., men udgør ikke destro mindre et udemærket værktøj, da den indeholder et omfattende øvelsesbibliotek. Beskriver fint den daterede high-volume tilgang.

Heavy Duty 1 + 2, Mike Mentzer – Redegør fyldestgørende for

HIT-metoden.   

Andre, der har nogle gode anbefalinger?  

P

(Redigeret af John Hansen 11:59 am - April 26, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hmm generelt er det svært at anbefale bøger omhandlende styrketræning, da der er stor uenighed om hvordan man styrketræner optimalt. (jf. evt diskussion om træningshyppighed i dette forum) Desuden ændrer den generelle holdning til styrketræning sig hurtigt i takt med undersøgelser og ny viden, bøger har derfor svært ved at være up-to-date med styrketræning.

Jeg vil i stedet anbefale fysiologi bøger der forklarer teorien bag hypertrofi og andre relavante ting om muskler, læses disse kan man bedre selv tage stilling til hvad man synes er optimalt.

Disse bøger er ikke så svære at finde, som regel har ens kommunale bibliotek en bunke af dem. Skal jeg anbefale et fysiologisk opslagsværk vil jeg sige politkkens anatomiske atlas, da jeg synes den komer godt rundt omkring i kroppen med et forholdsvis let sprog.

Link to comment
Share on other sites

Jens => Ja der er stor uenighed om hvordan man træner optimalt - netop motivet til denne post. Derfor anbefalede jeg flere bøger som beskriver de forskellige metoder i samme drag. Det er som du siger svært at finde god litteratur da videnskaben fordobler sit kendskab til området noget der ligner en gang om året.

Jeg tror dog stadig, det er en god ide at gøre sig bekendt med flere træningsmetoder og prøve dem alle.

Problemet med fysiologibøger er at de er skrevet af teoretikere og med videnskabens begrænsede viden på området er de vel næppe en mere valid end metodebøgerne.

Det er da langt mere interessant at vide hvordan man optimerer sin træning ved at justere frekvens, volumen, diæt, søvn og intensitet end noget af det der står i Politkens Anatomiske Atlas.

(Redigeret af John Hansen 11:08 am - April 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

"Science and practice of strenght traning" af Vladimir Zatsiorsky, Human Kinetics - meget videnskablig & grundig.

"Strength and power in sport" af P.V Komi,Blackwell Science - også meget videnskablig og grundig

"Serious strength training" af tudor bompa,lorenzo cornacchia,Human Kinetics- masser af billeder,og programmer for enhver smag

Min personlige favorit forfatter er dog Ian King,hans programmer og filosofier er nemme at gå til og yderst effektive....

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer der har læst "Max OT" træningsprincipperne på AST's hjemmeside ? Der er oceaner af metoder, og principper derude når det gælder styrketræning. Personligt har alle de forskellige indgangsvinkler været meget modstridende og forvirrende!

Men "Max OT" systemet virker faktisk over al forventning, og gør samtidig op med alle mtyer om træning , og er forståeligt for alle....   Hvad synes I ?

Link to comment
Share on other sites

=> John Hansen: Jeg vil langt fra give dig ret i at Arnolds Encyclopedia er forvirrende. Det er klart at han fokuserer meget på, hvordan man bliver professionel bb, samtidigt med at han fortæller side på side om hvordan han trænede! Jeg ved ikke om du træner som professionel bb men, hvis du læser bogen rigtigt kan du se at hans principper er de samme som MAX-OT mht opbygning af muskelmasse. Det er klart at, hvis man ønsker en bedre definition af sine muskler og tænker på at stille op til konkurrencer skal man træne anderledes end MAX-OT.

Jeg har selv læst flere bøger om bb og en bog jeg synes der har været kanon er Ironmans Encyclopedia - som er en samling af forskellige træningstips og erfaringer.

Husk lige en ting til: Det kan ik lade sig gøre at træne Arnolds program efter! Jeg gjorde det selv inden jeg vidste noget om bb, og jeg blev overtrænet i løbet af en uge!

=> Harry: Jeg har tjekket deres hjemme side og synes det er nogle goe forslag de giver, specielt til dem der seriøst træner for mass. Jeg mener bare at deres restitutionstider er for lange og at den med kun at træne 40 min om dagen ikke helt holder. Jeg ved at restitution er noget individuelt, men for mig er det bare for lang tid. Deres program holder heller ik når det gælder mavetræning, for som nævnt i dette forrum består abdominals hovedsageligt af slow-twitch fibers og kræver derfor flere end 10-12 reps.

Jeg kører selv delvist efter MAX-OT principperne, men vil ikke give dem æren for min fremgang, for jeg ser ikke noget nyt i dem.

Mit sidste råd er: Hvis du er forvirret - træn max-ot, så gør du ihvertfald ikke noget forkert! Men husk altid at variere din træning - feks. hver 3. mdr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste OT Max artiklen og blev lidt chokeret.

Det lyder faktisk ikke dårligt selv om der er nogle faktuelle fejl i deres argumenter.

Jeg vil dog ikke anbefale at man køre til failure hele året rundt.

Rart at se at sund fornuft også er ved at indfinde sig i BB træningen efter alt for mange års dominans af det månedlige Muscle & Fitness program (:-))

Og Micah - mavemusklerne har ikke specielt mange slow-twitch fibre.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Micah => Du misforstod mig. Jeg mener ikke, at Arnolds bog er forvirrende. Jeg mener blot, at de programmer den foreslår, man træner efter er forældede og ubrugelige.

Mht. om mavemuskler har overvægt af fast- eller slow-twitch har jeg også hørt at det er betydelig overvægt af fast-twitch. - Jeg er dog på ingen måde sikker.

Link to comment
Share on other sites

=> John hansen:Jeg vidste godt at jeg havde misforstået dig - ihvert fald efter jeg havde postet den! he he. Jeg mener også at bogen er ubrugelig hvis man søger et specifikt program - for man kan bare lige prøve på at gøre Arnold efter! Alligevel giver han en kanon motivation og hans fysiologiske kendskab bør heller ikke undervurderes. Jeg har selv været glad for at læse den og jeg har nøje sammenholdt den med Ironmans Encyclpedia og kan se at principperne slet ikke er forældede og da slet ikke ubrugelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share