Peberkorn = vægttab ?


Scholes
 Share

Recommended Posts

Er der ikke en (eller flere) der kan bekræfte eller afkræfte (gerne med kildeangivelse til pålidelig kilder) den påstand at man taber sig af at spise hele peberkorn?

Påstanden er at man skulle tabe sig, fordi forbrændingen øges. Den samme effekt skulle opnås ved at spise stærk krydret mad, men er det rigtigt?

Med venlig hilsen

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Det er alkaloiden piperin i peber der har givet dette rygte. Hvor vidt det er sandt eller ej kan jeg ikke finde nogen kilder på pt., men forhøjede niveauer af piperin i rotter kan give sterilitet.

Man ser oftest piperin i de tvivlsomme slankeprodukter under varemærket bioperin.

In conclusion, piperine decreases the activity of the antioxidant enzymes and sialic acid and hampers the epididymal environment where sperm maturation takes place. Considering the above results, we propose that the inhibition of antioxidant enzyme activities along with a decrease in sialic acid levels that could generate ROS in the epididymis, is the reason for the potential antifertility effects of piperine.

Effect of piperine on the epididymis of adult male rats

S. C. D'cruz, P. P. Mathur

School of Life Sciences, Pondicherry University, Pondicherry 605014, India

Edited by osiris
Link to comment
Share on other sites

Der er flere forskellige fødevarer, som kan øge forbrændingen (chilli og vistnok også visse former for the).

Desværre er det så latterligt lidt, at det ikke kan bruges i forbindelse med vægttab. Så svaret må være nej. Der findes ingen lette genveje til vægttab.

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Det er så heller ikke fordi jeg tror på det selv - tværtimod.

Jeg ville bare gerne have et præcist svar på hvorfor det ikke virker. En dokumentation jeg kan bruge overfor påstanden, når den kommer fra familiemedlemmer, som tror de kan snyde genvej til at tabe sig.

scholes

Link to comment
Share on other sites

Det er så heller ikke fordi jeg tror på det selv - tværtimod.

Jeg ville bare gerne have et præcist svar på hvorfor det ikke virker. En dokumentation jeg kan bruge overfor påstanden, når den kommer fra familiemedlemmer, som tror de kan snyde genvej til at tabe sig.

scholes

Skulle man fremstille dokumentation for alt der ikke virker i forhold til at øge forbrændingen, så ville man godt nok have meget at lave.

Stærk mad kan sætte en smule ekstra fut i stofskiftet, men som der står i stofskifte-artiklen er det kun ringe undersøgt. Til sammenligning giver en pakke smøger om dagen nikotin nok til at øge forbrændingen måske 5-10% - formentlig meget mere end krydderier kan, hvor der i øvrigt er meget kraftigere sager end lige peberkorn.

Menneskers søgen efter the magic pill (eller her peberkorn) i forhold til at tabe sig er nogle gange ufattelig.

Man kunne dog forsøge meget værre ting med sin krop, så hvis det endelige er kan det jo bare komme an på en prøve.

Lav ingenting om ift kost- og træningsvaner, men æd peberkorn hver dag. Vej dig hver dag i en måned (for at få indtryk af variationen) og vurder resultatet.

Det bør som altid være personen med påstanden der må komme med dokumentation.

Ellers vil jeg påstå at to forårsløg i kinderne og en knivspids gurkemeje er den sikre vej til vægttab - og du skal modbevise det :laugh:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Indeholder Therma Power ikke også cayenne peber, så der er sikkert noget om snakken, men som de andre skriver er det nok så latterligt lidt at det er maks ligegyldigt...

Det kan jo ligeså godt skyldes, at nogen har bildt dem samme historie på ærmet? Jeg er ret så sikker på der ikke ligger noget videnskabeligt gennembrud gemt bag TP, men at pillen snarere er en kopi af hvad slankemoden foreskriver - efedrin og stærke krydderier.

TP indeholder desuden kun 50mg cayenne pr. pille, så hvis TP har en effekt, tilskrives dette nok diverse alkaloider i Ma Huang'en og ikke cayennepeberen selv. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Ayurveda som er et af verdens ældste sundhedssystem og som udspringer fra Indien, er der 6 forskellige konstitutioner som folk kan have og det er kun de 3 af typerne som kan blive overvægtige.

En af disse konstitutionstyper (Kapha/Vata) som har en overvægt at Jord, Vand og Luft i konstitutionen er en meget kold type og ophober for meget vand i kroppen som så bliver omdannet til fedt.

Disse mennesker taber sig faktisk når de spiser stærk og varm mad. Der er en traditionel og berømt blanding af alm sort peber( Piper Nigrum, lang peber (Piper Longum) og Ingefærrod (Zingiber Officinalis) som har givet godt resultater i forbindelse med vægttab og fjernelse af fordøjelsesproblemer.

Den virker specielt godt for Kapha/Vata typen. Der findes ligeledes ayurvediske slankemidler for de andre konstitutionstyper.

Så vidt jeg har forståen må man ikke nævne produktnavne her, men man er velkommen til at maile mig privat for yderligere oplysninger .

Mvh

Cristian

Link to comment
Share on other sites

Christian Christensen -> Det er jo lige før man kunne få det indtryk at du forsøger at gøre reklame for egen virksomhed, men da dette jo ikke er tilladt, er det nok bare mig der er mistroisk. :smile:

Kunne du ikke uddybe lidt hvordan vand (H2O) som er ca 70% af vores kropsvægt, bliver omdannet til fedt?

Sådan på det rent molekylære niveau fornemmer jeg problemer, og så har jeg slet ingen anelse om hvad det rent faktisk ville kræve for at de rigtige atomer hopper på plads og danner fedt. Tvivler lidt på det sker tilfældigt :wink:

De gamle indere m.fl. har uden tvivl opdaget mange fornuftige ting og vores kroppe, kost osv., men det er mit indtryk at deres forklaringsmodeller skal tages med en hel del gran salt.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke uddybe lidt hvordan vand (H2O) som er ca 70% af vores kropsvægt, bliver omdannet til fedt?

Sådan på det rent molekylære niveau fornemmer jeg problemer, og så har jeg slet ingen anelse om hvad det rent faktisk ville kræve for at de rigtige atomer hopper på plads og danner fedt. Tvivler lidt på det sker tilfældigt :wink:

Jeg må indrømme at min forklaring ikke holder vand. Jeg havde ikke tænkt mig rigtigt om. Når en Kapha/Vata person (Jord, Vand,Luft elementerne) tager på i vægt ved at spise forkert dvs. for meget salt, hvidt brød, kartofler etc. så øger han ikke nødvendigvis fedtmængden. Problemet skyldes at fordøjelsen ikke er stærk nok så der dannes slagger i systemet. Derved bliver huden mere blævret eller løs. Disse slagger kan fjernes ved at stimulere fordøjelsen eller f.eks. at rejse til en lokalitet med mere varme.

I stedet for kun at anvende peper for at stimulere fordøjelsen kan man bruge Trikatu som består af en lige blanding af Sort Peper, Lang Peper og Ingefær. Det er ikke noget jeg selv sælger men man kan selv blande produktet.

De gamle indere m.fl. har uden tvivl opdaget mange fornuftige ting og vores kroppe, kost osv., men det er mit indtryk at deres forklaringsmodeller skal tages med en hel del gran salt.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke andet, så er dine svar da underholdende læsning.

Kroppen tager på i vægt, hvis der ryger for meget indenbords, eller man laver for lidt - to sider af samme sag. Hvis vi lige ser bort fra bodybuildere så sker denne vægtøgning overvejende af fedt. Det giver simpelthen ikke mening, sådan rent evolutionsmæssigt, at kroppen skulle forsøge at forbrænde alt der kommer indenbords, selvom der ikke er behov for dette. Hvis der kommer for meget ind lagres det som fedt til dårligere tider. Det var sådan menneskeracen overlevede for længe siden.

Den eneste definition af slagger jeg kender er som det affald der kommer ud af en forbrændingsanstalt. Den håber jeg ikke helt er dækkende i dette tilfælde, så kunne du uddybe hvad du mener med slagger, og hvor i "systemet" det angiveligt skulle ophobes.

Ang forklaringsmodeller så er det netop ikke altid nok at se dem virke i praksis, hvis modellen er dannet empirisk. Bare se på gamle kulturers forståelse af solen. Om solen blev trukket på Helios stridsvogn hen over himmelen eller spist af en drage (eller var det slange) hver nat og genfødt hver morgen, så passede modellen med praksis. For solen stod op hver morgen og gik ned igen om aftenen præcis som de forklarede. :wink:

Det var et sidespring, men håber du kan se pointen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share