Front squat


Lorte_muskel
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Sidder og er ved at lave nyt træningsprogram..

Front squat kommer med i programmet, som en ny øvelse for mig (Har ikke mulighed for alm. squat).

Mit problem er mht. udførelsen, jeg har problemer med balancen, når jeg går ned, skyldes det min stivhed i benene eller hvad? Ville det hjælpe at begynde at strække ud, for derved at blive mere smidig?

Er der grænser for hvor meget man skal åbne fødderne, fordi jo mere jeg åbner fødderne, jo lettere får jeg det også med balancen.

Tror det var alt, hvis der mangler noget må i sige til..

/L..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem mht. smidighed i ankelleddet, hvilket gør, at jeg har mere en alm. svært ved overhead squat! :mad: Jeg er ikke meget for at købe VL sko, selvom jeg tror de kunne afhjælpe problemet! Jeg har dog ikke fundet andre løsninger sååååå.....

Link to comment
Share on other sites

meget... og derfor kan fleksibiliteten i ankelleddet være et problem....

Hvor meget mener du 'meget'? I front squat skal man jo stadigvæk 'sætte sig tilbage' og det begrænser jo alt andet lige hvor meget knæene kommer ud over fødderne. Om end de selvfølgelig kommer en smule derud. Dan John nævner bl.a., at han i bagklogskabens lys ville have brugt mere tid på at overdrive 'sætte sig tilbage' bevægelsen frem for at squatte med forhøjet hæl.

Link to comment
Share on other sites

Det her med at "sætte sig tilbage", er jo primært et trick man bruger for at få folk til at presse igennem hælen. Men hvis folk tror det er styrkeløfter-"sætte sig tilbage" kommer man aldrig til at kunne fronte. Hoften skal ikke bevæge sig mere end 10-15 (måske 20) cm baglæns. Den måde man skal sætte sig tilbage på, er bare at svaje i ryggen og stritte med røven og så derefter dykke. Hvis hoften fortsætter bagud, kommer man ud i noget snavs.

Link to comment
Share on other sites

Et tip til at øge fleksibiliteten i ankelleddet betragteligt:

Umiddelbart inden fronsquatten masserer du din svang kraftigt med en "ball-stick" (de små orange bolde - det skal være den mindste), en golfbold, hård tennis bold eller lign. Stræk også læggen ud derefter. Du skal træde på ball-sticken eller goldfbolden med den ene fod og massere din svang 1-2 min på grænsen til det ubehagelige, dog ikke decideret smerte. Kør bolden frem og tilbage fra tæerne og til hælen. Denne løsning af fascie plantaris forplanter sig hele vejen op gennem den posteriore kæde så beware! - din øgede ROM i ankelleddet betyder balancen bliver anderledes så start med lav vægt.

Link to comment
Share on other sites

Det her med at "sætte sig tilbage", er jo primært et trick man bruger for at få folk til at presse igennem hælen. Men hvis folk tror det er styrkeløfter-"sætte sig tilbage" kommer man aldrig til at kunne fronte. Hoften skal ikke bevæge sig mere end 10-15 (måske 20) cm baglæns. Den måde man skal sætte sig tilbage på, er bare at svaje i ryggen og stritte med røven og så derefter dykke. Hvis hoften fortsætter bagud, kommer man ud i noget snavs.

Okay, så er vi enige! Jeg troede bare, at du mente, at bevægelsen skulle begynde i knæleddet. I øvrigt kan jeg efter lidt øvelse nu overhead squatte i bund med et kosteskaft! :tongue:

Et tip til at øge fleksibiliteten i ankelleddet betragteligt:

Umiddelbart inden fronsquatten masserer du din svang kraftigt med en "ball-stick" (de små orange bolde - det skal være den mindste), en golfbold, hård tennis bold eller lign. Stræk også læggen ud derefter. Du skal træde på ball-sticken eller goldfbolden med den ene fod og massere din svang 1-2 min på grænsen til det ubehagelige, dog ikke decideret smerte. Kør bolden frem og tilbage fra tæerne og til hælen. Denne løsning af fascie plantaris forplanter sig hele vejen op gennem den posteriore kæde så beware! - din øgede ROM i ankelleddet betyder balancen bliver anderledes så start med lav vægt.

Cool, det må jeg prøve! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share