AST-SS


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Sad lige og læste lidt om vægttræning :) og faldt over følgende på ast-ss.dk's hjemmeside

Her er en lille liste over de fejl folk laver, for at gøre en øvelse mere avanceret:

Bench Press med fødderne i vejret.

Barbell og Dumbbell Curls med ryggen mod en væg.

Ultra langsomme repetitioner.

Meget perfekt form.

Resten kan ses på: http://www.ast-ss.dk/Temaer/tema012.html

To af punkter skriger på min opmærksomhed:

- Meget perfekt form.

- Barbell og Dumbbell Curls med ryggen mod en væg.

Siden hvornår er perfekt form blev for avanceret? Nå ja, det er også bedre at snyde musklen for optimal træning, og så skade nogle andre muskler nu hvor man er i gang.

Curls med ryggen mod en væg? Siden hvornår er det et problem? Nå ja, curls betragtes sikkert som en basisøvelse her, da det også involverer lænd (fjedertyper, remember :biggrin: )

Link to comment
Share on other sites

Fjedertype eller ej, jeg kunne aldrig drømme om at udføre curls om af en mur. Måske du har hørt om cheat-curls? Det kan være en ganske god idé at have mulighed for at "rokke" lidt med overkroppen, så man kan få stangen forbi sit sticking point. For hypertrofi interesserede er der også en pointe i at "cheate" et par ekstra reps ud af biceps. For styrkeløftere mener jeg overhovedet ikke der er nogen idé i at udføre curls op af en mur, men måske du vil forklare hvorfor?

Der findes også andre udemærkede øvelser, hvor der "snydes" lidt. Jeg kan fx nævne push press og power shrugs som begge er gode øvelser for styrkeløftere såvel som bodybuildere.

(Redigeret af Thomas ved 9:38 pm på Dec. 15, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Well, nu gør jeg hellere ikke brug af curls mere, så det kan egentlig være lige meget for mit eget vedkommende og de fleste andre styrkeløfteres.

Cheat curls? Har hørt om udtrykket...

Hvis jeg var interesseret i hypertrofi ville jeg vælge en anden måde at gøre det på. Hvis jeg endelig skulle have et par ekstra reps ud af et sæt curls, så vil jeg næsten hellere få en spotter til at hjælpe mig lidt.

Problemet med at køre curls uden støtte er at de fleste jeg kender til bruger kroppen i overdreven grad, deraf begrebet fjedertyper.

Derfor synes jeg ikke om den påstand som ast-ss kommer med....

Link to comment
Share on other sites

Der kan være flere årsager, fx at man ikke har en spotter :) For mit eget vedkommende synes jeg ikke om spotterer til at hjælpe med at lave en øvelser. For mig er en spotter en der skal stå klar til at "redde" mig i kritiske øvelser, som fx squat og bænkpres.

Når det drejer som om at overkomme et sticking point, så vil jeg helst selv ordne det, for jeg er selv bedst til at vide hvor meget hjælp jeg skal have. I en øvelser som shrugs er det svært at få en til at hjælpe, så er det jo rart man kan lave powershurgs, som vel dybest set er shrugs hvor man "snyder".

Det er muligvis en smagssag, men jeg er enig med AST-SS´s råd, men dårlig form skal selvfølgelig praktiseres med måde:)

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu gør jeg ikke så voldsomt brug af shrugs, så det kan jeg ikke rigtig argumentere imod.

Well, jeg lægger mere i spotter end blot en redningsmand, men lad nu det ligge... :)

Det er åbenbart en smagssag, men skal det være, så foretrækker jeg curls op af en væg, hvor formen er perfekt.

Anyway, siden ingen af os benytter curls særlig meget(endsige aldrig) så er det vist næsten også ligemeget...  :cheesy:  

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Thomas ret. En spotter er en som skal være der hvis du misser. Hans opgave er ikke at pine dig med forced reps, men at hjælpe dig tilbage i stativet, hvis du fejlbedømmer din styrke.

Problemet med at anvende spottere til at give forced reps (udover at forced reps efter min mening ikke høre hjemme i nogen former for vægttræning), er at de som regel enten laver for lidt eller for meget. Oftest laver spotteren for lidt, og personen der ligger på bænken og kører eksempelvis bænkpres bliver pint til det yderst. Han har allerede nået grænsen for hans egen formåen, og så står der en bagved og piner ham til at tage 2 reps mere, i et afsindigt langsomt tempo. Så forstår jeg godt at disse personer kan køre i månedsvis uden at stige i styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Den med forced reps pga. spotter og måneder uden styrkeforøgelse har jeg selv prøvet og det er ikke fedt.  :(

Jeg synes nu at en spotter(eller hvad man vil kalde ham) er meget praktisk til at assistere med teknikken, dvs. holde øje med at ryggen ikke runder i dødløft, knæene ikke vandrer i squat. Det har jeg haft meget glæde da jeg startede op med disse to øvelser

Det er det mere som jeg ligger i begrebet spotter...

(Redigeret af xax ved 3:54 pm på Dec. 16, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share