Løb


mehateme
 Share

Recommended Posts

Er det muligt at løbe for undenholdhed uden og tabe sig og stadigvæk gain vægt.

I princippet kan man jo sige det er muligt, hvis man bare æder nok :)

Men hvis vi ser bort for princippet og kigger på virkeligheden.

Med træning 4 gang om ugen (2split) og løb en gang (5km 15-20min).

Løbet ligger dagen hvor der er pause i 2split, men vil det gå ind og ødelægge min restionen (Staveplade?:o) af musklerne som de rigtig burde få hvis jeg slappede af i stedet for at løbe.

Viste ikke helt hvad jeg skulle søge på, så håber ikke tråden er der i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre at tage på, selvom man dyrker en del cardio. Jeg tog på i løbet af sommeren da jeg trænede mod marathon, så jeg er et levende bevis :innocent:

Om det ødelægger restitutionen ved jeg ikke rigtig, men jeg tror nu der skal mere end 5 km til, hvis det skal ødelægge noget

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

I princippet vil det gå ud over restitutionen, hvis du træner på en dag, der ellers har været træningsfri. Når det så er sagt vil jeg ikke mene at løb en gang om ugen på så relativt kort distance kan vælte noget som helst læs :wink: Du forbrænder heller ikke så meget energi, at du pludselig skal til at spise meget mere end du plejer, så du kan sagtens gaine med den løbemængde.

Link to comment
Share on other sites

det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre at tage på, selvom man dyrker en del cardio. Jeg tog på i løbet af sommeren da jeg trænede mod marathon, så jeg er et levende bevis :innocent:

Om det ødelægger restitutionen ved jeg ikke rigtig, men jeg tror nu der skal mere end 5 km til, hvis det skal ødelægge noget

-Camilla

Altid godt med et levne bevis, selv på noget som nogen vil mene er dårligt :laugh:

I princippet vil det gå ud over restitutionen, hvis du træner på en dag, der ellers har været træningsfri. Når det så er sagt vil jeg ikke mene at løb en gang om ugen på så relativt kort distance kan vælte noget som helst læs :wink: Du forbrænder heller ikke så meget energi, at du pludselig skal til at spise meget mere end du plejer, så du kan sagtens gaine med den løbemængde.

Okay, ønsker nemlig ikke at ødelægge noget som helst af min træning bare for at træne god undenholdhed.

Kort distance, men hurtigt fart =) Tiden skal gerne ned på 15minutter :superman:

Link to comment
Share on other sites

Altid godt med et levne bevis, selv på noget som nogen vil mene er dårligt :laugh:

Okay, ønsker nemlig ikke at ødelægge noget som helst af min træning bare for at træne god undenholdhed.

Kort distance, men hurtigt fart =) Tiden skal gerne ned på 15minutter :superman:

Hvis du skal ned i de tidsregioner skal du nok træne lidt mere løb end en gang om ugen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mehateme. Jeg synes det virker ret uklart, hvad du vil med løbet. Du skriver det er for udholdenhed, men for løb eller bare generelt og hvilken form for udholdenhed (distanceudholdenhed eller tempoudholdenhed).

Hvis, det er løbetider du ønsker at forbedre skal du nok træne klart flere gange pr. uge. Det er beskåret meget få at kunne løbe under 15 min. på en fem'er, så den målsætning er helt urealistisk uden flere års specifik og målrettet løbetræning (i meget større mængder end du havde forestillet dig).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok skabt med de heldig gener. Sidestik får jeg ikke. Har klaret 3-3,5km på 10minutter og 5km på 18 (Eller 20, men kan let forbedres:)). Så ikke fordi problemet for at klarer tiden, men bare et spørgsmål om det ødelægger restitutionen musklerne.

Jeps, som du kan se er der ikke mange der tror på dine tider, især da du ikke har løbetrænet. Du må nok være lidt mere nøjagtig med dine distancemål. Jeg tror dog gerne du er hurtig, men ikke så hurtigt at du kan løbe 3,5 km på 10 min, som er eliteniveau.

Det er fint hvis du har gode løbegener. Det taler for, at du prioriterer løb højere, hvis du har ambitioner og griber det mere systematisk an. Hvis de tider du nævner bare nogenlunde holder har du dog ikke ret i, at der hurtigt kan komme forbedringer. De fleste (der har trænet meget) når til et punkt, hvor der begynder at blive meget svært at forbedre tiderne mere. Dette er for de fleste gode løbere et sted omkring 17-20 min. på en fem'er. Omvendt kan det jo være du har ret, at dit potentiale trods alt er stort. Så hvorfor ikke gøre et forsøg. I denne sammenhæng er en enkelt løbetur pr. uge ikke noget, der kan bruges til ret meget. Så skal der helt andre boller på suppen og bruges meget mere tid på løb. Spørgsmålet er om du er interesseret og klar til det.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Du er 16 år og mener du LET kan løbe 5 km. på 15 min.? :blink: Du må da være fuldkommen %&"#"&#, hvis du stadig insistere på at du kan det. Det er noget af det mest utroværdige jeg har set siden Mikkel Sands tid. Som bekendt var han også ret hurtig.

Måske en moderator skulle overveje at give dig samme skæbne, som Mikkel Sand? Jeg mener der er grænser for, hvor meget løgn man må fyre af her på motion-online.dk.

Lige for at få det helt på plads: Du mener altså at du som 16 årig, uden decideret løbetræning LET kan løbe 15 min. på en 5000 meter? Jeg glæder mig til at se dig vinde VM el. OL inden længe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil løbe med på det niveau vil du sikkert gerne tjekke Dynamics log - og se hvad hans personlige rekorder er. Han har løbet med på niveauet for omkring 15 minutter på 5 km. Og så kan vi jo altid spørge ham, hvilken indsats det krævede at komme ned i de regioner :tongue:

De par stykker jeg kender, der har løbet sådan nogle 5 km-tider, har trænet meget og meget hårdt. Der skal anselige mængder farttræning til for at være med, og det tager pænt lang tid før kroppen kan vænne sig til de træningsmængder.

Det er meget sjældent man kommer til at tilhøre eliten ved en tilfældighed :wink:

Jeg løb et par år en hyggestafet på mit gamle arbejde - efter sigende var ruten 3,2 km. Da jeg havde løbet den første gang var jeg helt sikker på at den ikke var 3,2 km lang. En tidligere eliteløber havde løbet samme hold som mig, og han var også sikker på at den ikke var så lang. Vi var de eneste, der var sikre på at ruten var fejlopmålt. Vi var til gengæld også de eneste, der faktisk løb meget regelmæssigt - også når det ikke lige drejede sig om afdelingen ære :wink: Vi var med andre ord nok de eneste, der var pinligt klar over, hvor hurtigt eller langsomt vi faktisk kunne løbe 3,2 km... :wink:

Men selvom du ikke kan løbe en 5'er på 15 minutter er det ikke ensbetydende med at du ikke er en god løber. Så giv den da bare gas derude! - så bliver du jo langsomt men sikkert hurtigere :smile:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

De Danske mesterskaber for 16-17 årige (Det vil sige dem der er et år ældre end dig) blev 5000 meteren vundet på 16.11 min. i 2006. Det vil sige at, hvis du let kan løbe på 15 min. vil du jo fuldstændig knuse dem med mindst 1 omgang hvis du stillede op.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg gerne bryde ind end i flamer mig mere til.

For det første synes jeg ikke jeg har kun finde noget sted jeg har sagt "let klarer 5km på 15min". Jeg har skrevet min bedste tid er 18 (Hvis ikke 20, kan sku ikke huske tiden), men gerne vil ned på 15.

Jeg har skrevet fra 3-3,5km på 10minutter eftersom jeg ikke ved helt præsic hvor langt det var, men i skal da være velkommen til at se om i kan finde det præsic tal.

Jeg løb 100meter fra Jan Import hovede dør (Sådan ca hvis man vil give det bedste tal). Langs vejen derfra, ned forbi shell, ned langs skanderborg vej til krydset, også op til broen hvor tiden så udløb lige ved broen. Grunden til tiden måske endelig kan havde været så hurtigt kan havde skyldes det går ned af bakke ved skanderborg vej - Må nok være der jeg har hente godt med meter.

Men dynamix, en kasse bajer på jeg tager en lige route med 3,5km på 12minutter? :) Du vil vel godt give mig 2 minutter mere? Eller bliver du så nervøs ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet fra 3-3,5km på 10minutter eftersom jeg ikke ved helt præsic hvor langt det var, men i skal da være velkommen til at se om i kan finde det præsic tal.

Jeg løb 100meter fra Jan Import hovede dør (Sådan ca hvis man vil give det bedste tal). Langs vejen derfra, ned forbi shell, ned langs skanderborg vej til krydset, også op til broen hvor tiden så udløb lige ved broen. Grunden til tiden måske endelig kan havde været så hurtigt kan havde skyldes det går ned af bakke ved skanderborg vej - Må nok være der jeg har hente godt med meter.

Men dynamix, en kasse bajer på jeg tager en lige route med 3,5km på 12minutter? :) Du vil vel godt give mig 2 minutter mere? Eller bliver du så nervøs ;)

Ikke just en beskrivelse man kan opmåle ud fra med mindre man er ekstremt lokalkendt. Hvor ligger din bro på Skaderborgvej? Er det ikke nordover mod centrum. Er det broen ved Østervangsvej eller over jernbanen. Med 3 km vil du kunne komme hele vejen gennem og ud af byen.

Skal jeg være ærlig tror jeg godt dynamix kan slå til. 12 min. er under 3:26 pr. km, hvilket kræver et hurtigere tempo end 18-20 min. på 5 km.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg gerne bryde ind end i flamer mig mere til.

For det første synes jeg ikke jeg har kun finde noget sted jeg har sagt "let klarer 5km på 15min". Jeg har skrevet min bedste tid er 18 (Hvis ikke 20, kan sku ikke huske tiden), men gerne vil ned på 15.

Jeg har skrevet fra 3-3,5km på 10minutter eftersom jeg ikke ved helt præsic hvor langt det var, men i skal da være velkommen til at se om i kan finde det præsic tal.

Jeg løb 100meter fra Jan Import hovede dør (Sådan ca hvis man vil give det bedste tal). Langs vejen derfra, ned forbi shell, ned langs skanderborg vej til krydset, også op til broen hvor tiden så udløb lige ved broen. Grunden til tiden måske endelig kan havde været så hurtigt kan havde skyldes det går ned af bakke ved skanderborg vej - Må nok være der jeg har hente godt med meter.

Men dynamix, en kasse bajer på jeg tager en lige route med 3,5km på 12minutter? :) Du vil vel godt give mig 2 minutter mere? Eller bliver du så nervøs ;)

Fed beskrivelse - så er alle jo med :wink:

måle måle og få tvivlen ryddet af vejen:

http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=1756&a=10447

http://www.dk.map24.com/

Link to comment
Share on other sites

Ikke just en beskrivelse man kan opmåle ud fra med mindre man er ekstremt lokalkendt. Hvor ligger din bro på Skaderborgvej? Er det ikke nordover mod centrum. Er det broen ved Østervangsvej eller over jernbanen. Med 3 km vil du kunne komme hele vejen gennem og ud af byen.

Skal jeg være ærlig tror jeg godt dynamix kan slå til. 12 min. er under 3:26 pr. km, hvilket kræver et hurtigere tempo end 18-20 min. på 5 km.

Fordelen er også 2km mindre :)

Men kunne være jeg lige skulle tag et løb imorgen. Bare lidt korte og se om det er muligt hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Fed beskrivelse - så er alle jo med :wink:

måle måle og få tvivlen ryddet af vejen:

http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=1756&a=10447

http://www.dk.map24.com/

Ja... Ej herre øv.

Routen har kun været 2.65km ca. Så herre lang til 3,5km. Nu tørre jeg da først ikke vædde.

Helt pinligt at havde troede routen var så lang :blush::unhappy: . Nej da, nu har jeg ikke løst til at snakke mere før jeg får den onde tid ;(

Kan jo ikke sige en skid :unhappy: ...

Undskyld, har i vist fortjent, da taget helt fejl af længen

:blush::blush::unhappy::unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Hej mehateme

Det var jo noget af en forskel fra 2.65 til 3,5 km. Hvis vi tager de nævnte 10 min. som eksempel svare det til følgende:

Distance: 3,5 km.

Tid: 10 min.

Hastighed: 21 km/t

Km.tid: 2.51 min.

Distance: 2,65 km.

Tid: 10 min.

Hastighed: 15,9 km/t

Km.tid: 3.46 min.

Der er med andre ord tale om at den første tid er eliteniveau og den anden er ganske udmærket motionist niveau. Selvom ruten kun er 2,65 km. er det da stadig en udmærket tid for en begynder der, som dig lige er startet.

Jeg synes det er fint at du har fået opmålt ruten og gået til bekendelse at du har taget fejl. Jeg tror du har mødt så megen modstand i denne tråd pga. manglende respekt overfor dem der virkelig træner hårdt, hver dag. Så kommer der ligepludselig en gut der hævder (bliver ved med at hævde) at han uden problemer ved at løbe en gang i ugen er danmarks bedste. Set i bakspejlet burde du måske have været lidt mere ydmyg over for de erfarne løbere der trodsalt har skrevet i denne tråd. Mange af dem som har skrevet i denne tråd ved hvad de snakker om og har derfor en god fornemmelse for tider og distancer.

Men no hard feelings herfra. :smile:

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hej mehateme

Det var jo noget af en forskel fra 2.65 til 3,5 km. Hvis vi tager de nævnte 10 min. som eksempel svare det til følgende:

Distance: 3,5 km.

Tid: 10 min.

Hastighed: 21 km/t

Km.tid: 2.51 min.

Distance: 2,65 km.

Tid: 10 min.

Hastighed: 15,9 km/t

Km.tid: 3.46 min.

Der er med andre ord tale om at den første tid er eliteniveau og den anden er ganske udmærket motionist niveau. Selvom ruten kun er 2,65 km. er det da stadig en udmærket tid for en begynder der, som dig lige er startet.

Jeg synes det er fint at du har fået opmålt ruten og gået til bekendelse at du har taget fejl. Jeg tror du har mødt så megen modstand i denne tråd pga. manglende respekt overfor dem der virkelig træner hårdt, hver dag. Så kommer der ligepludselig en gut der hævder (bliver ved med at hævde) at han uden problemer ved at løbe en gang i ugen er danmarks bedste. Set i bakspejlet burde du måske have været lidt mere ydmyg over for de erfarne løbere der trodsalt har skrevet i denne tråd. Mange af dem som har skrevet i denne tråd ved hvad de snakker om og har derfor en god fornemmelse for tider og distancer.

Men no hard feelings herfra. :smile:

Har også tænkt på at gå undre jorden, eller i det mindste ikke vise mig i den her tråd mere, hehe :tongue:

Men har fået oplagt en route på 3km nu som jeg lige vil gå i krig med imorgen også se om den kan klares på 10minutter...

Hvordan er du endeligt noget frem til de tal der? Er nemlig nysgerrig efter hvor hurtigt man skal løbe for at klarer de 3km på 10mins :)

Link to comment
Share on other sites

Har også tænkt på at gå undre jorden, eller i det mindste ikke vise mig i den her tråd mere, hehe :tongue:

Men har fået oplagt en route på 3km nu som jeg lige vil gå i krig med imorgen også se om den kan klares på 10minutter...

Hvordan er du endeligt noget frem til de tal der? Er nemlig nysgerrig efter hvor hurtigt man skal løbe for at klarer de 3km på 10mins :)

Du behøver nu ikke at gå under jorden. Alle kan begå en fejl.

Til udregning af hastigheder bruger jeg følgende: http://home.worldonline.dk/ssr/mol/hastighed.html

Held og lykke med træningen!

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share