Spise efter atten?


STAUBER
 Share

Recommended Posts

STAUBER Selvfølgelig bliver man ikke fed af at spise efter kl. 18... det handler om ens kcal indtag set dagen igennem, så du kan med fordel spise helt optil sengetid, hvilket faktisk er mere fordelagtigt da man holder ens blodsukker stabilt og hele tiden tilfører kroppen næring til restitution fra ens træning..

Stopper du med at spise kl. 18 feks. går du i ufatteligt mange timer uden at tilføre kroppen næringstoffer.. dette er ikke blot dumt, det sænker faktisk ogå kroppens stofskifte...

Så en 5-6 mindre måltider med ca. 2½-3 timers mellemrum igennem dagen ca. optil sengetid så kører bussen...

Btw: fint du er glad for havregryn, men du behøver ikke finde 4-5 år gamle tråde frem for at gøre folk opmærksom på at de mætter godt... håber du kan tage en pæn hentydning...

Så.. hvis ikke du kan tage andres svar for gyldige må du i hvert tilfælde bøje dig i støvet når du får den fra MASS der (om nogen) ved noget om at gaine og smide kg kontrolleret!

Link to comment
Share on other sites

Tidspunkter og antal af måltider har ikke betydning for stofskiftet.

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Det er muligvis en fordel at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Blandt andet er der ved 5-6 måltider om dagen set en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Flere måltider dagligt resulterer hos nogle i en øget mæthedsfølelse gennem dagen, hvilket er fordelagtigt.

Sene aftenmåltider

Hvis man indtager samme mængde energi i løbet af dagen, har det ingen betydning, for ens vægt, om man spiser det sidste måltid kl. 18.00 eller 23.00. For at bibeholde muskelmasse kan det endda være en fordel at indtage et sent måltid for at sørge for at der er energi og protein til rådighed gennem det meste af natten. Man skal dog ikke spise store og sene måltider, så man springer morgenmåltidet over. Dette resulterer ofte i, at man bliver sulten op af dagen og spiser noget mad, man ikke har planlagt.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Stopper du med at spise kl. 18 feks. går du i ufatteligt mange timer uden at tilføre kroppen næringstoffer.. dette er ikke blot dumt, det sænker faktisk ogå kroppens stofskifte...

Så en 5-6 mindre måltider med ca. 2½-3 timers mellemrum igennem dagen ca. optil sengetid så kører bussen... :wink:

Hvad bygger du påstanden om sænkelse af kroppens stofskifte på, MASS? Så vidt jeg ved er det en "skrøne" at måltidsfrekvensen skulle have inflydelse på stofskiftet...

Må derfor give Stubbe ret nå han skriver... :smile:

Tidspunkter og antal af måltider har ikke betydning for stofskiftet.
Link to comment
Share on other sites

Hvad bygger du påstanden om sænkelse af kroppens stofskifte på, MASS? Så vidt jeg ved er det en "skrøne" at måltidsfrekvensen skulle have inflydelse på stofskiftet...

Må derfor give Stubbe ret nå han skriver... :smile:

Man kan sige hvad man vil. Der er ikke lavet vildt meget forskning på elitebodybuildere, der skal ned i minimal fedt% med maksimal muskelmasse. Det kan være at MASS har fat i det rigtige for ham selv.

For hr og fru gennemsnitlig er der ikke noget der tyder på at det ændrer noget som helst.

En ting som bodybuildere lærer er hvad der virker for dem selv.

Det er få der er så regelmæssige og ekstreme som bodybuildere. Om Mass har fået bedre resultater ved at spise hver 3 time (også om natten), det ved vi ikke før han prøver en konkurrence diæt uden denne fremgangmåde.

Hvad der er mere interessant er, hvorfor så mange er villige til at vejlede en pige på 176 med en kropsvægt på under 50kg, der gerne vil tabe sig?

Link to comment
Share on other sites

Hvad der er mere interessant er, hvorfor så mange er villige til at vejlede en pige på 176 med en kropsvægt på under 50kg, der gerne vil tabe sig?

Det kan der da være noget om... Jeg tjekkede nu ikke lige profilen og gik derfor bare udfra at STAUBER = drengen på profilbilledet!

Link to comment
Share on other sites

Man kan sige hvad man vil. Der er ikke lavet vildt meget forskning på elitebodybuildere, der skal ned i minimal fedt% med maksimal muskelmasse. Det kan være at MASS har fat i det rigtige for ham selv.

For hr og fru gennemsnitlig er der ikke noget der tyder på at det ændrer noget som helst.

En ting som bodybuildere lærer er hvad der virker for dem selv.

Det er få der er så regelmæssige og ekstreme som bodybuildere. Om Mass har fået bedre resultater ved at spise hver 3 time (også om natten), det ved vi ikke før han prøver en konkurrence diæt uden denne fremgangmåde.

Hvad der er mere interessant er, hvorfor så mange er villige til at vejlede en pige på 176 med en kropsvægt på under 50kg, der gerne vil tabe sig?

Hans erfaringer kan ikke overføres hendes situation.

Derudover er vist ikke så meget som et eneste indlæg i denne tråd hvori hun anbefales at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

ååh nej dog! - Hvad nu hvis man har natarbejde? :tongue:

Interessant spørgsmål, som illustrerer en grund til at trådstarterens spørgsmål er noget vrøvl :cool:

Selv hvis der det har betydning, hvornår man spiser, så er kl 18 et helt forskelligt tidspunkt i forhold til folks døgnrytme.

Link to comment
Share on other sites

Hans erfaringer kan ikke overføres hendes situation.
Man kan sige hvad man vil. Der er ikke lavet vildt meget forskning på elitebodybuildere, der skal ned i minimal fedt% med maksimal muskelmasse. Det kan være at MASS har fat i det rigtige for ham selv.

For hr og fru gennemsnitlig er der ikke noget der tyder på at det ændrer noget som helst.

En ting som bodybuildere lærer er hvad der virker for dem selv.

Nånej, det kan jeg godt se at jeg skriver... :blink::laugh:

For at holde sig on topic og måske skrive noget brugbart for dem der er interesseret i at få noget praktisk anvendeligt med sig..

Det ikke at spise efter kl 18, 18:30 eller andre formor for regler der begrænser bestemte dele af ens spisevaner virker for nogen mennesker.

Ikke fordi det er bedre end at holde øje med it kcal indtag og reducere det til et passende niveau. Men fordi begrænsingerne fører til, at de får færre kcal end de ellers ville have fået.

TIlfældige regler som:

"Spis ikke efter 18", er nemmere at administrere og måske nemmere psykologisk for nogen mennesker, end at skulle holde øje med sit kcal indtag konstant.

Derudover er vist ikke så meget som et eneste indlæg i denne tråd hvori hun anbefales at tabe sig.

Deter almindeligvis en skide god ide at give mennesker på grænsen af en spiseforstyrrelse slankeråd...

At de dermed bliver bedre til at prese deres krop og bilder sig selv ind deres forehavende er acceptabelt er ligegyldigt.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe, please correct me , men jeg mener (har ikke reference her) at have set et studie engang hvor man tog en flok politifolk i USA der var lettere overvægtige, og satte dem til at ændre hvornår på dagen de spiste, så de fik størsteparten om morgen-middagen i stedet for om aftenen, og at det gav en ændret kropskomposition (I den gode retning) over tid.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe, please correct me , men jeg mener (har ikke reference her) at have set et studie engang hvor man tog en flok politifolk i USA der var lettere overvægtige, og satte dem til at ændre hvornår på dagen de spiste, så de fik størsteparten om morgen-middagen i stedet for om aftenen, og at det gav en ændret kropskomposition (I den gode retning) over tid.
Tænker du på studiet af Demling et al.? Har er forsøgsprotokollen en helt anden. I min artikel om vægttab refererer jeg til et studie hvor en øget måltidsfrekvens giver en positiv ændring i kropskomposition, men der er flere studier som modsiger dette, så for den almindelige person (i dette tilfælde trådstarter) ser det ikke ud til at have nogen effekt af betydning. For en hardcore BB er jeg i modsætning til her ikke i tvivl om at der vil være en positiv effekt, men det er altid vigtigt at holde fokus på den aktuelle situation.

ptpoul- det du skriver nu er jo brugbart i forhold til hvad du skrev i forrige indlæg. Uanset om vi er enige er der ingen grund til at forsøge at gøre grin af min kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe, please correct me , men jeg mener (har ikke reference her) at have set et studie engang hvor man tog en flok politifolk i USA der var lettere overvægtige, og satte dem til at ændre hvornår på dagen de spiste, så de fik størsteparten om morgen-middagen i stedet for om aftenen, og at det gav en ændret kropskomposition (I den gode retning) over tid.

Det mener jeg du har ret i. Men så vidt jeg husker er sammenhængen, at der er en tendens til, at man indtager færre kcal, hvis man spiser hyppigt og først på dagen. Indtager man et stabilt antal kcal gør det ingen forskel, hvornår de indtages.

Link to comment
Share on other sites

Det mener jeg du har ret i. Men så vidt jeg husker er sammenhængen, at der er en tendens til, at man indtager færre kcal, hvis man spiser hyppigt og først på dagen. Indtager man et stabilt antal kcal gør det ingen forskel, hvornår de indtages.
Der er faktisk en meget dårlig sammenhæng, både epidemiologisk som klinisk. Nogle studier tyder på det er bedst med få måltider, andre tyder på det er bedst med mange måltider, mens de fleste tyder på at der ikke er nogen forskel.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share