fedtprocent?


Build-it-up
 Share

Recommended Posts

Måling med fedttang er rimelig godt, men indeholder et par fejlkilder. Dels er det selve metoden, der er en indirekte måling baseret på formler, gennemsnitsbefolkninger osv, og dels er der usikkerheden i selve udførslen. Hvis man ikke er trænet i at bruge en fedttang kan man få ret forskellige resultater på samme krop.

De metoder jeg kender til som skulle være så præcise det lader sig gøre uden at dissekere personen er DEXA-skanning, der bliver udført på hospitalet. Den er vist mest brugt til at måle knogledensitet, men kan også måle fedt- og muskelmasse. Derudover er der en ganske simpel densitetsmåling, hvor din "volumen" måles ved at du skal helt under i et specielt badekar. Organers størrelse og knoglernes vægt er rimelig konstante størrelser ift vægt og højde, så ved at kende din volumen og vægt kan man sige hvor meget fedt og muskler der er tilbage, da de har forskellige densiteter.

Disse to metoder er selvsagt ikke noget man bare lige gør. Ærlig talt ved jeg faktisk ikke om man bare kan købe sig til nogle af delene, eller om det kun er i forbindelse med undersøgelser/forsøg de undfører dem.

hvorfor er det vigtigt for dig at kende din Præcise fedtprocent?

Link to comment
Share on other sites

Oh my god. hehe. ej det ikk fordi jeg bruge den til noget så alvorligt. Men mine grunde er:

At jeg selvfølge er alment nysgerrig i min fedt%

At jeg gerne vil kunne sammenligne med andre

At man skal ha en fedt% der ligger i et bestemt interval for at 6-packen bliver vist optimalt.

At jeg måske også kan måle om jeg bar gainer fedt eller om det er muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

At jeg selvfølge er alment nysgerrig i min fedt%

fair nok :smile:

At jeg gerne vil kunne sammenligne med andre
who cares. "andre" har vel formentlig også kun adgang til de gængse måder at måle fedtprocent på, med tang, målebånd eller bioimpedans.
At man skal ha en fedt% der ligger i et bestemt interval for at 6-packen bliver vist optimalt.

"optimal" sixpack = lavest mulige fedtprocent

Hvorfor skal man bruge en fedtprocent til at sige om sixpacken er i orden? Kig dig i spejlet. Hvor svært kan det være :tongue:

At jeg måske også kan måle om jeg bar gainer fedt eller om det er muskelmasse.

Det behøver målemetoden ikke være absolut præcis for at kunne. Bare den kan måle ændringer i fedtprocenten ved samme målemetode, så er det fint. Og det kan både metoden med målebånd og fedttang, hvis du forstår at bruge den ensartet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share