Risici ved vegetarisme


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg kom til at diskutere vegetarisme med en person idag og han påstod at man bare skulle spise frugt og grønt lige som det passede en og så skulle det være godt. Hans argument for dette var indiens hinduer som havde levet på denne måde i tusinde af år.

Et andet argument var at kroppen ikke havde brug for proteiner (!) og at kroppen selv kunne danne dem som den nu skulle bruge.

Jeg mener at kunne huske fra mine dage på HTX at det ikke er helt ligegyldigt hvad man spiser af frugt og grønt hvis man vil være sikker på at få de proteiner man har brug for.

Der er jo de essentielle amino-syrer som kroppen IKKE selv kan danne samt er det jo også begrænset hvor meget amino-syre som kroppen selv kan syntetisere.

Jeg mener bare, at hvis man beslutter sig for at være vegatar så skal man planlægge hvad man spiser sådan at man får spist frugt og grønt som indeholder protein i en fornuftig mængde og sammensætning.

Ydermere er det vel også nødvendigt at få protein fra andre kilder end frugt og grønt, såsom mælke-produkter.

Det er ikke fordi jeg vil være vegatar, men jeg er bare nysgerrig fordi jeg længe har troet at man ikke sådan bare lige kan 'konvertere' til vegatar og jeg tror skadigt at man skal passe på med at gøre det uden kost-overvejelser.

Er der nogle der er klogere på dette end jeg er, så kom med jeres 2 cents :)

Link to comment
Share on other sites

Der er jo en grund til at det hedder "essentielle aminosyrer". Nemlig - som du selv gør opmærksom på - netop fordi vi ikke selv kan danne dem. Disse SKAL tilføres kroppen gennem kosten.

Heldigvis er disse essentielle animosyrer ikke kun tilstede i kød. Så man kan godt klare den hvis man ikke er (fanatisk) vegetar . Men det er selvfølgelig en langt mere omfattende procedure at skaffe disse aminosyrer gennem ikke-kød. <_<

Link to comment
Share on other sites

...spiser vegetarer ikke også fisk? - For så er det problem da delvist løst!

Jeg tror ordet vegatar er blevet udvandet. I mine øjne er det mere en etikette som man kan blære sig med. F.eks så tænker man jo på dyrene og omverdenen og så videre.... (!)

I mine øjne er en vegatar en person som ikke spiser KØD fra en hvilken som hlest slags dyr (heller ikke insekter).

Men du har ret mange kalder sig vegatar selvom de spiser æg/fisk ja endda fjerkræ.

Jeg synes dog godt man kan kalde sig en vegatar selvom man drikker mælk eller andre produkter fra dyr som IKKE dræber dyret..... men det er vidst også kaldt en veganer hvis dette heller ikke accepteres.... hvad ved jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeps der er folk som supplere deres vegetar-diæt med mælk og æg og lignede - disse folk kalde sig nok nærmere lakto-ovo-vegetare frem få vegetare. Denne tråd er næsten identisk med denne.

Ellers er der lige en artikel her, som kunne have interesse (artikel).

Den fortæller lidt om hvordan vegetare rent faktisk får alle de proteiner og aminosyre som de har brug for - hvis bare deres diæt er afstemt.

Bill pearl var så vidt jeg husker lakto-ovo.........

Link to comment
Share on other sites

Der er jo også fanatikerne, veganere, som kun indtager føde fra planteriget. De skal nøje overveje deres kost og skal indtage store mængder sojabønner, nødder etc. for at få dækket deres daglige proteinbehov.

Cheat-freak -> Med shakes mener du nok valleprotein. Mælk består af casein og valle, sidstnævnte er et restprodukt fra osteproduktion.

Link to comment
Share on other sites

Dvs at en ægte vegetar sq også holder nallerne af proteinpulver eller shakes... Hvordan kan må opnå Bill Pearls størrelse uden at spise kød? Han trænede jo helt sikkert ikke rigtigt (Man vidste jo ike så meget om det dengang) og hvis han så heller ikke kunne spise rigtigt hvordan kan han så blive så stor?!

Link to comment
Share on other sites

Han trænede jo helt sikkert ikke rigtigt
Det er noget værre sludder. Han trænte nok bedre end mange af de professionelle dopeheads idag. Faktisk mindede hans programmer meget om HST, bare uden cyklus strukturering og med hovedvægten på tunge 6-8 rep sæts uden failure.
og hvis han så heller ikke kunne spise rigtigt hvordan kan han så blive så stor?!

Bill Pearl var lacto-ovo-vegetar. Det vil sige han godt måtte spise æg, yogurt etc. og drikke spandevis af mæk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg har ellers altid hørt at bare på Arnolds tid fandt man sådan selv ud af hvordan man skulle træne, og at der derfor aldrig var nogen der trænede optimalt... -Men man lærer nyt hver dag... ;)

Jaja, men det må da virkelig have krævet en masse mælk og æg, da han jo ikke spiste kød eller tun...!?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ellers altid hørt at bare på Arnolds tid fandt man sådan selv ud af hvordan man skulle træne, og at der derfor aldrig var nogen der trænede optimalt...

Der er ikke den store forskel på træningen idag og træningen på Arnold´s tid. Det er klart at man har fundet ud af en masse nye ting. Man har også bedre forståelse for tingene idag, så man bedre kan forklare hvorfor noget virker og hvorfor det ikke gør. Man har måske også fundet ud af at man ikke nødvendigvis behøver at lave 25 sæt i bryst som Arnold gjorde. Men grundlæggende var deres metoder gode nok. Og faktisk var de endnu bedre 10-20 år tidligere da Pear, Reeves og Grimek var på toppen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pointen er vel bare, at NOGEN ved et TILFÆLDE trænede næsten rigtigt. Men at de fleste bare blev forvirret af de anerkendte BB'eres (tilsyneladende fremragende) træningsmetoder - træningsmetoder som ofte i virkeligheden bare ikke var gode. Folk troede bare de var gode, idet BB'erne jo var store - men de var kun store pga. det udbredte dopingmisbrug dengang. :)

Link to comment
Share on other sites

men de var kun store pga. det udbredte dopingmisbrug dengang.
Det er så en af de ytringer jeg ikke kan klare. Man bliver ikke stor på baggrund af anabolske steroider. Man bliver stor fordi man træner rigtigt og fordi man har de rette gener. At anabolske steroider er et kraftigt supplement er en anden sag. Og man kan sikkert også slippe afsted med mange træningsmæssige fejl, når man er på anabolske steroider. Det er bare en udbredt fejltagelse at tro at alle som tager AS bliver store, ligegyldigt hvordan de træner. Jeg har sågar set folk på AS, som trænte nogenlunde acceptabelt, og som ikke lignende en skid efter deres kur. Det er nu engang ikke steroiderne som gør størstedelen af arbejdet. Jeg kan godt lide Louie Simmons måde at udtrykke det. Det er ikke nogen hemmelighed at WSB løfterne gør brug af AS (dog i meget mere sparsomme mængder end den typiske bodybuilder). WSB løfterne bliver ofte beskyldt for at deres resultater kun skyldes AS. Som modsvar har Simmons opstillet et lille AS pilleglas i klubben med en lille mærkat på. Mærkaten siger noget lignende det her:" This bottle cant squat 900 pounds". Og han har jo ret. AS giver "the edge", men heller ikke mere. Der er ikke nogen som kommer sovende til noget. Det er muligt du ikke mente det som du sagde det, men jeg bed bare mærke i det.
Pointen er vel bare, at NOGEN ved et TILFÆLDE trænede næsten rigtigt

Tilbage til den oprindelige diskussion. Korrekte træningsprincipper opstod jo allerede lang tid FØR AS fik sit indtog. Og det var jo ikke tilfældighedernes spil at man fandt metoder som virkede. Man prøvede sig vel systematisk frem, indtil man fandt ud af hvad der gav de bedste resultater. Og sjovt nok så ligner de populære metoder som HST gør brug af, nøjagtig de metoder som AS-frie bodybuildere som Reeves og Pearl brugte tilbage i 40´erne og 50´erne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share