Vægttab incl motion, men hvad skal man så egentligt spise?


MNP
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har gennem længere tid prøvet at tabe mig, men synes ikke rigtigt jeg kommer nogen vegne.

Jeg har i sommerperioden kørt mountainbike i 1-2 timer min. et par gange i ugen i forholdsvis højt tempo (af en begynder at være) og siden det nu er blevet mørkt og jeg derfor ikke kan kører mtb længere til hverdag er jeg gået igang med at løbe. Jeg løber ca. 5,5 km hver anden dag, det tager mig ca. 30 minutter.

Den dag hvor jeg så ikke løber havde jeg egentligt tænkt mig at lave noget styrketræning med den ene håndvægt jeg har :P Det er ikke realistisk at jeg kommer i motionscenter for det kan jeg ikke motivere mig til. Jeg laver alm. biceps træning og så bruger jeg den som sådan en "Kagerulle" hvor man ligger på knæerne og så strækker sig ud osv.

Er der nogen der har et bedre forslag til hvad man kunne lave den dag man ikke løber, eller er det fint nok?

Har det nogen betydning, hvornår man træner? Jeg har en tendens til først at komme ud at løbe omkring kl 23, ellers passer det skidt med studierne.

Men til det egentlige spørgsmål, om kosten er korrekt.

Jeg plejer at spise

3,3 dl yoghurt til morgenmad

4 rugbrødsmader med spegepølse, rullepølse osv. til middag

2 rugbrødsmadder til eftermiddagsmad

350 gram bønder eller tilsvarende, og så ca. 250 gram kød

Lidt forskelligt til aftenskaffe, som regel ikke rigtigt noget.

Men er det jeg spiser godt nok? Og er der nogen der kan komme med nogle gode ting at spise, fx. om der er nogle specielle grønsager der er bedre at spise end andre? Og hvilke man skal sørge for at spise for at man lever varieret nok? For det er nok et af mine problemer, at man spiser lidt for ensformigt i løbet af ugen.

Edited by MNP
Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Der ligger utroligt mange indlæg om dette. Du kunne også kigge i logbøgerne.

Men for at vide hvad du skal have, skal du regne dit basale energibehov ud. Der kan mol-beregneren give dig et ca bud.

Så trækker du 5-700kacl fra dette, og det er hvad du skal indtage om dagen. Altså skal du udregne, hvor mange kacl du indtager pt.

Umiddelbart virker det ikke som om, du får ret meget.

Jeg ville for det første skifte den kacl-holdige rulle-og spegepølse ud med kalkun - smager godt, masser af protein, lidt fedt.

Derudover mangler der en del grøntsager efter min mening - du kan næsten grovæde grøntsager. Det kan du stille sulten i i al fald.

Derudover ville jeg ligge flere kulhydrater og fibre om morgnen - havregrød/gryn med mælk eller yoghurt. Eller müsli m. lidt nødder og yoghurt.

Sørg for at din morgenmad er tung. Den skal veje en del af dagen.

Du må også forbrænde en del på dit løb. De dage du træner, skal du fx. nok have en smule mere, end de dage du holder fri.

Mht. den ene håndvægt du har, skal jeg ikke udtale mig.. jeg kan ikke forestille mig, at du kan få noget særligt ud af den :smile:

Men igen - kig rundt herinde. Der er massere af tråde om det.

Held og lykke

/Randi

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfald en god idé at få noget til "aftenkaffen". En rugbrødsmad eller to, eller noget mager yoghurt med frugt i. Det behøver ikke være meget, men eller går kroppen i mange timer uden mad, hvis dit sidste måltid er ved 18-19 tiden.

Held og lykke med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Næh men du skal fylde på, når du er færdig med at løbe alligevel :laugh:

- kulhydrater

Hvor sent løber du?

Løber som regel mellem kl 23-24 stykker. Og så af en 30 minutters varighed. Bagefter tager jeg godt nok ikke rigtigt noget at spise, men det kan jeg så regne ud at jeg nok skal :D

Link to comment
Share on other sites

Løber som regel mellem kl 23-24 stykker. Og så af en 30 minutters varighed. Bagefter tager jeg godt nok ikke rigtigt noget at spise, men det kan jeg så regne ud at jeg nok skal :D

Ja så skal du vel spise mellem 18-20 og muligvis lidt igen kl 22 (lidt som i en skive brød eller et stk frugt) - og så lidt igen, når du er færdig. Kulhydrater - ikke i vilde mængder. Bare så kroppen har noget at løbe på natten over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share