Øvelse - metoder


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Stort set alle her på MOL har vel hørt om nogen af de forskellige tilgange til øvelserne, såsom 20 breathing squats, 3x3 og 5x5.

Og så er det jeg spørger jer andre for at få lidt inspiration til min egen træning, om I har selv udviklet nogle metoder til jeres egen træning?

Selv er jeg begyndt at køre min squat med et system jeg har døbt 10-2-1.

10 sæt, 2 reps, 1 sek. pause i start, 1 sek. pause i bund og 1 min. mellem hver sæt og fuldt udsving, dvs. ass to the grass når jeg squatter...:devil:

Selvfølgelig varierer jeg det fra uge til uge, så er det ikke altid at jeg bruger mit system...

Så hvad med jer?

Link to comment
Share on other sites

Noget som jeg har haft god gavn af i dødløft er en 15, 10, 5 singles cycle.

Uge 1: 15 singles x 65 % af 1RM (ca. 1-2 min. mellem singles)

Uge 2: 10 singles x 75 % af 1RM  (ca. 2 min mellem singles)

Uge 3: 5 singles x 85 % af 1RM  (ca. 3-4 min mellem singles)

Uge 4: 15 singles x 65 % af 1RM + 5 kg (ca. 1-2 min. mellem singles)

Uge 5: 10 singles x 75 % af 1RM  + 5 kg (ca. 2 min mellem singles)

Uge 6: 5 singles x 85 % af 1RM  + 5 kg (ca. 3-4 min mellem singles)

Uge 7: 15 singles x 65 % af 1RM  + 10 kg (ca. 1-2 min. mellem singles)

Uge 8: 10 singles x 75 % af 1RM  + 10 kg (ca. 2 min mellem singles)

Uge 9: 5 singles x 85 % af 1RM  + 10 kg (ca. 3-4 min mellem singles)

Uge 10: deload week  10 singles x 60 % af 1RM (ca. 1 min mellem singles)

Uge 11: ny max forsøg.

Er på nuværende ved at forsøge mig med en ny dødløft cyklus. Jeg kan vende tilbage med den hvis den virker efter hensigten.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det skal måske lige påpeges, at det er yderst væsentligt at man trække alle singlerne med maksimal acceleration (uafhængig af %). Forsøg at power den super hurtigt fra gulvet. Det giver en kanon startstyrke i dødløft. Eksplosiv dødløft træning i kombination med goodmornings på squat dag, har ændret mit sticking point totalt. Tidligere havde jeg det sådan, at kunne jeg få den fri fra gulvet, så kunne jeg med sikkerhed afslutte løftet. Efter eksplosiv dødløft og goodmornings, kan jeg power vægten op til knæhøjde, så nu er mit faste sticking point, når jeg misser en vægt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

xax> hvor stor intensitet bruger du til din 10-2-1 metode? WSB systemet arbejder med en lignende metode på DE squat/dødløft dagen og da er intensiteten vist omkring 50-60 %. Det er måske den metode du er inspireret af?

Link to comment
Share on other sites

xax> med så høj intensitet ville jeg umiddelbart mene, at du skal holde længere pause mellem sættene, hvis du ønsker maksimal effekt i forhold til din maks styrke. Men nu er jeg selvfølgelig ikke ophavsmanden bag XLBC (Xax´s Light Barbell Club) systemet :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

yo...

Et sted mellem 12 og 20 single sets på de klassiske løft.

single, doubles eller triples på eksplosive assistanceløft.

4-5x5 i frontsquat/OH-squat.

Kan ikke rigtigt forestille mig at skulle tilbage til pyramideset o.lign. som man tit ser i BB kredse.

Single sets er IMO nr 1 når vi snakker OL-løft, som kræver 110% koncentration HVER gang.

Hmmm der burde være et vægtløftningsforum her på MO - man føler sig sgu sat lidt af når man ikke træner styrkeløft/bodybuilding eller bare alm. vægttræning... snøft  *GGG*

hej...

Link to comment
Share on other sites

hey xax....

Har skam tjekket MO regelmæssigt.... synes bare ikke jeg har så meget at bidrage med for tiden... mest fordi jeg ikke selv træner SL/BB o.lign. mere.

Men oxo fordi flere af jer har fundet den, for jer (og efter min mening), "gyldne" træningsvej - noget der var et sjældent syn da jeg først loggede på MO!!!

Selvfølgelig er der stadig Joe Weider fans imellem - men de bli´r som regel behørigt "rettet op" af jer veteraner! *GGGG*

Men jeg er her da stadig og har tænkt mig at bidrage når jeg gider, kan osv..

heeej....

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas!

Det går skam helt fint - har ret godt styr på stød, hvorimod træk går langsommere frem - det er en fandens teknisk øvelse, der kræver smidighed, hurtighed, styrke og perfekt timing for at "den sidder" ordentligt hver gang. Men jeg klør på og hygger mig gevaldigt!

Dreschlers bog er noget af en moppedreng - den er MEGET detaljeret omkring ethvert aspekt af sporten - jeg læser i den så snart jeg har ledige stunder og lærer en masse.... jeg vil mene, at den bog er det bedste hjælpemiddel til vægtløftere (når man ser bort fra en egentlig træner selvfølgeligt!).

Har iøvrigt endeligt fået taget mig sammen til at købe et par vægtløftersko fra Eleiko - kom faktisk med posten idag... jeg har ikke trænet med dem endnu, men tvivler ikke på kvaliteten når du der står Eleiko på dem *gg*

håber ellers du har fremgang i din sport - der er vel snart et DM der skal vindes??? *gg*

snakkes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share