Biceps


Valdemar
 Share

Recommended Posts

Jeg kører et 3-dages split 2 gange om ugen, i alt 6 træningsdage og 1 hviledag hver uge. Det har over en længere periode givet MEGET tilfredsstillende resultater, både i form af øget kropsvægt og styrkefremgang. MEN... mine biceps rykker sig urimeligt langsomt i forhold til alle andre muskler. Det primære for mig her er muskeltilvækst.

Groft sagt ser programmet således ud

dag 1: Triceps/bryst

dag 2: Biceps/ryg

dag 3: Ben/mave

dag 4: Triceps/bryst

dag 5: Biceps/ryg

dag 6: Ben/mave

dag 7: hvile

Dag 2: Cable Seated Rows, back extensions, dumbbell curls, reverse barbell curls

Dag 5: Chin-ups, back extentsions, dumbell curls, reverse barbell curls

I alle øvelser køres 3 sæt med en rep-range på 8-12, hvilket er det gennemgående princip i min træning (det virker altså for alt andet end de sk... biceps!)

Det skal også nævnes, at uanset at jeg absolut ikke holder igen i nogen af øvelserne, oplever jeg stort set ingen ømhed i biceps den følgende dag. Jeg har ikke det samme problem for triceps, skuldre, ben eller ryg.

Hvad gør jeg galt?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.. For det første er jeg ikke sikker på, at du får nok restitution imellem dine træningspas - hvorfor ikke prøve HST?

Med hensyn til dine biceps, hvorfor så ikke prøve med nogle DB concentration curls, min erfaring siger at de rammer brachialis bedre end reverse barbell curls, som jeg synes går mere i underarmen lige som hammercurls, dette kan godt få dine biceps til at syne større..

Dette er blot min erfaring. ;)

Link to comment
Share on other sites

-> Tiger: Jeg har selv spekuleret over, om jeg får tilstrækkelig restitution, men da jeg som sagt ikke bliver rigtig øm i biceps, tror jeg ikke det er det der begrænser væksten.

Jeg har spekuleret over et skift til HST, men da jeg fortsat har rigtig fornuftig fremgang med mit nuværende program (bortset fra mine gummi-tarzan-biceps), vil jeg vente lidt .

Til gengæld tror jeg at jeg vil inkludere concentration curls, eller evt. preacher curls i mit program... :)

Link to comment
Share on other sites

-> Jcq: Skuldre og til dels nakke trænes på dag 1 og 4

dag 1: BP, DB shoulder press, DB triceps extension, cable lat. raises.

dag 4: Incline BP, Dips, dumbbell lat. raises.

OK, jeg kan godt se der ikke er meget nakke-træning i det, men det vedrører vel ikke biceps ;)

Nu vi er ved det:

dag 3: Squats, calf raises (maskine), seated leg curls

dag 6: Smith Squats, calf raises (maskine), lying leg curls

Jeg ved godt at dødløft ikke indgår nogen steder, det skyldes at den giver mig smerter i venstre knæ, uanset hvordan jeg udfører øvelsen. Gammel volleyball skade...

Lad mig i øvrigt lige gentage... uanset hvilke fejl og manger mit program måtte have, har det altså givet pote - UNDTAGEN for los biceps.

Link to comment
Share on other sites

alright, ville bare lige være sikker. Jeg synes bare selv at nakke er en meget undervurderet musklelgruppe i BB i dag.

ang. biceps.

Biceps muskerne er jo ikke særligt komplicerede og jeg mener ofte at det er op til genetikken hvorvidt man får strittende eller peakende biceps. Nogle konkurrerende BB'ere mener de kan "pumpe" biceps med flere reps inden konkurrence for at få et midlertidigt større peak og definition.

Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvet lidt af dem samme, og der er to ting jeg fik at vide.

1. Prøv ændre antal reps og eller udskift øvelser, fx. øge vægten og så nøjes med 6reps

2. Du behøver ikke at skulle kunne mærke at du har trænet for at det giver fremgang, men hvis du fortsat kan øge belastningen så er din træning jo god nok og så skal du bare blive ved

Link to comment
Share on other sites

efter at have nærlæst dit program ville jeg mene at du enten skulle prøve hst, altså med de samme øvelser men ved forskellige øvelser eller et ordenligt HIT program, hvor du bruger et 6 dages split istedet. her får biceps atlså deres egen dag hvor du fx kan køre 3 øvelser, 3 sæt (ingen kabel øvelser selvfølgelig)

Jeg bruger selv dette program når jeg er på bulkkur

1 ben

2 bryst

3 ryg

4 triceps

5 biceps

6 skulder/nakke

7 fri

8 fri

I min of periode som starter om ca 14 dage kører jeg et 4 dages split over en uge, men tror faktisk jeg vil bruge HST denne gang.

1 ben

2 fri

3 bryst/tri

4 ryg/bi

5 fri

6 skulder/nakke (substitueres med olympisk træning med let vægt ca hver tredie gang)

7 fri

Link to comment
Share on other sites

-> tiger: Military Press: jeg foretrækker behind-the-neck press, jeg har dog p.t. erstattet den med DB shoulder press, bare sådan for variationens skyld. Ved ikke hvorfor jeg ikke kan lide military, den øvelse har jeg bare aldrig brudt mig om (av, nu for jeg nok nogen på hatten af de mere erfarne drenge ;) )

Link to comment
Share on other sites

Prøv at sætte nogle BB/DB rows ind, og fjern den ene af bicep øvelserne.

Prøv også at få nogle flere compound øvelser ind. Når du siger du ikke kan dødløfter, gætter jeg på du heller ikke kan cleane fra guvlet. Prøv derfor hang cleans, push presses osv.

--Heavy back work will cure many a "small forearm/small

bicep/weak grip" problem--

PS. drop smith stativet hvis du ønsker at forblive skadefri

Link to comment
Share on other sites

Hej Columbo..

Prøv derfor hang cleans, push presses osv.

Kan disse erstatte dødløft bare lidt??? Siden du nævner dem! Jeg træner nemlig heller ikke dødløft, og troede faktisk af hyperextension og goodmornings var de eneste alternativer....

Skulle disse "Olympic-Style!"-øvelser, træne lænden??????????

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Prøv dette link:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Olympi.../HangClean.html

Er der andre der har erfaring med dette? Jeg kan ikke se, at mange BBér har det med i deres program, så hvis nogle har forklaring på hvorfor disse øvelser skulle være gode, så vil jeg blive glad :D

Hmm, men ved ikke lige hvor gode de er i mit HST-program....... :bblush:

Link to comment
Share on other sites

øvelserne kan ikke "erstatte" dødløft da du ikke trækker fra gulvet, men de er rigtig gode alligevel, fordi det er hårde flerleds øvelser som bevirker at hele kroppen vokser...

hvis du ikke trækker fra gulvet skal du stadig køre nogle back extensions/reverse hypers/goodmornings for at styrke din lænd

Link to comment
Share on other sites

tiger> jo jeg ved at hst i teorien skaber mest hypertrofi hvilket selvfølgelig er en fordel når jeg kører klasse 1 steroider. Men jeg bruger somregel mest androgener og der føler jeg en hurtigere vækst ved at køre "old style", 4-8 R. maks og til failure etc. Derudover er det rart at kunne aflæse styrkeøgningen som jo delsvist er en funktion af den nye muskelmasse.

Til andre> Jeg synes også behind the neck har får stort et skadespotentiale, den og lat pull gav mig tidligere en langvarig skade. Jeg vil til enhver tid anbefale frivægte/dumbells til skulder øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share