The basics


Renegade
 Share

Recommended Posts

Okay... Dette spørgsmål har sikkert ikke noget endeligt svar med jeg stiller det nu alligevel...

Har kørt dette program i noget tid:

--------------------------------

1)Squat 4x6

2) Bænk 4x8

3) Triceps cable pulldown 4x8

4) Military press

5) Standing calf raise

6) Mave 4x12-18

7) 1xMax armstrækkere med bredstående hænder (til bryst)

Anden dag : Ryg/Biceps

1) Dødløft 4x62)

2) Chinups 4x5(max)

3) Bentover barbell rows 4x8

4) Z-stang curl 4x8

5) Side bends

6) Mave 4x12-18

-----------------------------------

men en træningsmakker foreslog at vi går over til noget mere "Pumper" træning og derfor køre flere reps.. 12 pr. sæt

Mit spørgsmål er så er, er det mere "pumper" at køre 12 reps istedet for 8 (altså større muskelvækst) ?

Som noget helt andet... Da vi ofte ikke har tid til at træne mere end 2-3 gange pr uge, har vi tænkt meget over at skifte til HST.. har også set på regnearket i motion-online artiklen, men fatter ikke så meget af den..

Er der nogen som har et "HST - made easy" program

Edited by Renegade
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, er man ovre i noget udholdenhedstræning, når man kommer op omkring 10-15 reps.

Der er selvfølgelig ikke nogen faste grænser for den slags, men op til 15 reps siger man normalt er for hypertrofi, og derover udholdenhed.

men en træningsmakker foreslog at vi går over til noget mere "Pumper" træning og derfor køre flere reps.. 12 pr. sæt

Mit spørgsmål er så er, er det mere "pumper" at køre 12 reps istedet for 8 (altså større muskelvækst) ?

Ved ikke hvad der er mere "pumper" over det. Det er en øgning i reps imod en sænket intensitet.

Det er ikke entydigt til at sige det ene altid vil være bedre end det andet. Sandsynligvis er det bedst at skifte mellem forskellige sæt/rep kombinationer eller gøre træningen progressiv, så du løbende øger belastningen og sænker antal reps over en periode.

Som noget helt andet... Da vi ofte ikke har tid til at træne mere end 2-3 gange pr uge, har vi tænkt meget over at skifte til HST.. har også set på regnearket i motion-online artiklen, men fatter ikke så meget af den..

Er der nogen som har et "HST - made easy" program

Du er nødt til at være mere konkret.

Har du læst den noget mere dybdegående engelske artikel (HST's officielle hjemmeside) der linkes til?

HST er et solidt program (når det laves med fornuftigt valgte øvelser). For nogen er det super at det er en ret fast struktur, for andre bliver det for kedeligt i længden.

Link to comment
Share on other sites

Der er selvfølgelig ikke nogen faste grænser for den slags, men op til 15 reps siger man normalt er for hypertrofi, og derover udholdenhed.

Ved ikke hvad der er mere "pumper" over det. Det er en øgning i reps imod en sænket intensitet.

Det er ikke entydigt til at sige det ene altid vil være bedre end det andet. Sandsynligvis er det bedst at skifte mellem forskellige sæt/rep kombinationer eller gøre træningen progressiv, så du løbende øger belastningen og sænker antal reps over en periode.

Du er nødt til at være mere konkret.

Har du læst den noget mere dybdegående engelske artikel (HST's officielle hjemmeside) der linkes til?

HST er et solidt program (når det laves med fornuftigt valgte øvelser). For nogen er det super at det er en ret fast struktur, for andre bliver det for kedeligt i længden.

1) Med hypertrofi mener du muskelvækst?

2)Argumentet(min ven's) skulle jo så være at de flere reps imod den sænkende intensitet samlet set skulle give den største muskelvækst..

3) Jeg må nok ikke indrømme at jeg ikke magtede at læse hele artiklen, men har længe leget med tanken om at skifte til HST da vi alligevel aldrig, som vi først regnede med, har tid til at træne mere end 2-3 gange om ugen, og at det ofte alligevel er med en dags pause... Så det passer jo umidelbart godt sammen med HST...

Hvad kunne et godt program med gode øvelser være ?.. Vi har af og til kørt noget full-body, hvor vi bare har kørt begge split dage på en gang --> Ville det være fint som HST ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad kunne et godt program med gode øvelser være ?.. Vi har af og til kørt noget full-body, hvor vi bare har kørt begge split dage på en gang --> Ville det være fint som HST ?

Til det vil jeg sige: "mjaaaa"...Sådan laver man ikke et godt FB program. Den samlede volumen vil i mange tilfælde blive for stor, hvis man bare klasker et X-split sammen til én dags træning. Et fornuftigt øvelsesvalg til HST kan fx se sådan her ud:

Squat

Bænkpres

Dødløft

Militarypress

Bendover BB row

Dips

Chinups

Mave (valgfri)

Læg (valgfri)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Squat

Bænkpres

Dødløft

Militarypress

Bendover BB row

Dips

Chinups

Mave (valgfri)

Læg (valgfri)

Rommel

eller

Squat OL

Bænkpres

Rack-pulls

Laterals

Hævning UH

Pelvic tilt

Donkeys

Lidt færre øvelser, men stadig kommer man rundt. Evt. kunne man snuppe lidt flere sæt pr. øvelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share