Gen teknologi


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har læst i Muscle devolopment at man er ved at udvikle noget Gen teknologi hvor man vil gøre det muligt at ens muskler vil begynde at gro som sindsyg. Denne teknologi ville sprænge dørene for Steroider og EPO, og gør det muligt at vi måske vil kun se 30 cm tykke overarme i bodybuilder konkurrencer. Er der nogen der ved noget mere om dette??? Eller er det bare noget pis

Det lyder jo rimelig vildt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hverken biokemiker eller læge, men her er mit bud på problemstillingen:

Well...Det lyder sku mest som ønsketænkning fra deres side af, og indtil videre synes jeg at det er noget af en overdrevent fremtidsvision.

Jeg tror ikke at forskerne endnu har nogen som helst indsigt i hvordan disse "genetiske steroider"(tillader jeg mig at kalde det!) ville påvirke kroppen...Hvad med hjerte, knogler, nerver?? Er disse ting gearet til så store muskler? Er vores krop i det hele taget gearet til at vokse så hurtigt?

Der er vel en grund til at vi menneske kun kan vokse til en vis størrelse med en forholdsvis begrænset hastighed...Overskrider man denne grænse, må der nødvendigvis forekomme bivirkninger, ligesom med de konventionelle steroider...

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Diaset viser hvordan man teoretisk set  øger muskelstørrelsen vha. genterapi. Teoretisk set kan man også helbrede cancer vha. af genterapi - der er bare ingen der har gjort det endnu.

På nogle af billederne har man fjernet myostasin genet fra en mus, - tror du det er realistisk at fjerne et sådant på mennesker?

Fjernelse af dette gen vil ikke kun medføre isoleret hypertrofi på overarmene men også medføre hypertrofi i de autonome muskelvævstyper, en tilstand som ikke ligefrem kan betegnes heldig. Desuden kan man spørge sig selv om hvorfor evolutionen så ikke har fjernet dette gen af sig selv.

Der bliver også nævnt isolering af anabolske gener, dette er nok det mest realistiske af alle tre doping-typer men det tror jeg nu ligger et godt stykke ud i fremtiden.

Summa summarum, jeg tror næppe at et teoretisk forslag som dette dias viser hvad der egentlig kan gøres for at opnå større muskler, det er ved den menneskelige krop vel at mærke. Fordi man ved en så drastisk manøvre som at fjerne myostasin-genet i en rotte, kan opnå hypertrofi, betyder det ikke at det på nogen måde, nogensinde kan lade sig gøre på et menneske, så jeg holder stadigvæk på min første post.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tom,

Forskeren du henviser til vurderer, at tidshorisonten er på 10-20 år. Det synes jeg er ret meget.  Manglende kontrol med det modificerede gen er det sædvanlige problem.

Jeg synes det virker som om genterapien i det hele taget har skuffet lidt. Forskningen i gener har afsløret en kompleksitet man nok ikke helt havde regnet med.

Resultaterne i sygdomsbekæmpelse har vist heller ikke rigtigt været noget at råbe op om.

Til gengæld sker der ting og sager på andre områder, så gigant muskler om 10-20 år er sikkert ikke udelukket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens

Du har da ret i at konsekvenserne er ukendte. Men det første spørgsmål gik alene på om det kunne være rigtigt, at der var en udvikling igang.

"Jeg har læst i Muscle devolopment at man er ved at udvikle noget Gen teknologi hvor man vil gøre det muligt at ens muskler vil begynde at gro som sindsyg. "

Den udvikling er i gang, som du kan se på musen. Endvidere har fødevareindustrien interesseret sig for myostatin genet gennem lang tid.

De mange BB'ere i dette forum burde være dybt misundelige på tyrene fra kvægracerne Belgian Blue og Piedmontese. Disse har en mutation af myostatin genet og udvikler derfor helt naturligt ekstrem muskulatur. Man kalder disse dyr med mutationen for double-muscled.

bull_mutant.gif

Så der arbejdes også med høns, krebs, laks, kyllinger osv. for at få dyr der vokser hurtigere og får mere kød på kroppen som voksne.

Men det skal da nok komme for mennesker. Der forskes i forskellige varianter af myostatin og deres indflydelse på hypertrofi og hyperplasi.

Ferrell, R. E., Conte, V., Lawrence, E. C., Roth, S. M., Hagberg, J. M., Hurley, B. F, (1999). Frequent sequence variation in the human myostatin (GDF8) gene as a marker for analysis of muscle-related phenotypes. Genomics 62 (2); 203-207.

(Redigeret af Tom ved 12:14 am på Sep. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Man har åbenbart allerede konstateret, at der hos personer, der responderer ekstremt godt på styrketræning, i visse tilfælde er tale om en decideret myostatin-mutation. Dette skulle fx. være tilfældet hos Flex Wheeler mfl. :

"It appears that a gentleman named Victor Conte, President of a company called BALCO Laboratories, Inc. has been testing for the myostatin gene in champion athletes. It seems that champion bodybuilder Flex Wheeler has tested positive for the myostatin deletion. Here is a quote from the article:

"Flex was a participant in a study we recently conducted in collaboration with the Department of Human Genetics at the University of Pittsburgh involving 62 men who made unusually large gains in muscle mass in response to strength training (extreme responders). Flex was one of only nine extreme responders that had the very rare "myostatin mutation." Myostatin is the gene that "limits muscle growth." Specifically, Flex had the rarest form of myostatin mutation at the "exon 2" position on the gene. This simply means Flex has a much larger number of muscle fibers compared to the other subjects or the normal population. We believe that these are the very first myostatin mutation findings in humans and the results of this landmark study have already been submitted for publication."

Læs den efter min mening usandsynligt interessante artikel:  http://www.ultimate-exercise.com/bravenewworld.html

Link to comment
Share on other sites

Meget spændende artikel, Lars.

Umiddelbart må der jo være forskel på de mutationer af myostatin-genet der fundet hos tyrene og mennesker. Tyren laver jo ikke andet end at æde græs og bliver stadig kæmpe, mens mennesket (og her lader jeg så Flex Wheeler repræsentere menneskeracen! :freaked:) åbenbart skal træne for at udfylde sit potentiale for muskelvækst.

Desuden er det jo tankevækkende, at folk med myostatin-mutationer måske kan forringe deres muskelmasse ved at træne hårdt, jf. historien om Chris Dickerson.

3 af de grønne mutationer, tak!

Morten

Link to comment
Share on other sites

Til Lars Nielsen

Cool't link - måske lidt HIT'et, men fedt :)

Der er iøvrigt reference til studie af VIctor Conte i mit tidligere indlæg. Om Flex Wheeler er med i undersøgelsen ved jeg ikke.

Til Jens Andersen

Myostatin er kun udtrykt i skeletmuskulatur, der er derfor ikke nogen risíko for at påvirke hjerte- og glatmuskulatur.

Jeg citerer:

"The mice are fairly spectacular," says Se-Jin Lee, assistant professor of molecular biology and genetics. "They are normal in every respect, except their muscles are two to three times larger than normal." "They look like Schwarzenegger mice."

(Redigeret af Tom ved 12:03 pm på Sep. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share