Jesper Skibby indrømmer dopingmisbrug


EverLast
 Share

Recommended Posts

Iøvrigt er det værd at bemærke en ting ved Skibby´s indrømmelser. Han fortæller at han første gang brugte doping i 1991. Det vil sige, at han inden da har været i stand til at vinde en etape i Giro d'Italia, samt blive nr 2 på tre etaper i Touren imens han stadig var clean. :smile:

NETOP - det viser da - om ikke andet - at man GODT kunne være med på et højt niveau uden at være dopet :-)

Desuden synes JEG det er meget vigtigt at bemærke at Skibby (i EB's uddrag fra bogen) udtaler at han ALDRIG blev opfordret eller presset af sit hold eller omgivelser til at tage doping - det var HAM selv der opsøgte en læge for at få midlerne...

Link to comment
Share on other sites

Min reaktion, da jeg læste om Jesper Skibbys indrømmelse var et gab. Når man har fulgt cykelsporten i mange år, og er blevet mere og mere desillusioneret, så var der ikke tale om hverken en overraskelse eller for den sag skyld nogen nyhed.

Selvfølgelig var Jesper Skibby dopet. Ligesom en endeløs række af andre stjerner har været og/eller er det. Og hvor er det bare uinteressant efterhånden. Cykelsporten har for mig forlængst mistet den glans, som den havde dengang, man i sin naivitet sad klinet til skærmen seks timer i træk for at se den lille sprælske Chiapucci i et fantastisk en-mands ridt gennem bjergene, den tavse Indurain kværne sine modstandere ned, Fignon og Lemond køre over målstregen hånd i hånd og Bjarne Riis give Ulrich baghjul.

Eller da Jørgen Markussen rykkede sig løs fra feltet og gik solo til en broncemedalje ved VM. Eller da Gert Frank og Patrick Sercu vandt seksdagesløbet foran australierne Clark/Allen med underholdning fra den gale belgier Villy Debosher (eller noget i den retning. Beklager stavefejlene). Eller da Hans Henrik Ørsted genoplivede banesportens popularitet på TV-skærmen. Der har bare været så mange gode oplevelser, og man ønsker, at det var blevet ved.

Men idag ved man, at cykelsporten bare er en beskidt baggård med medicinrester flydende i alle de mørke hjørner. Det er virkelig trist, og som mange årig cykelsportinteresseret føler jeg, at jeg har mistet meget de seneste år. Og selvom det er forståeligt, at nogen forsøge at pakke forrådnelsen ind i cellofan ("Jeg er aldrig testet positiv", "Der var fejl ved prøvetagningen", "Jeg har astma" o.s.v.), så fjerner det altså ikke lugten.

Link to comment
Share on other sites

@Bruno J

Godt indlæg er fuldstændig enig.

Jeg er selv gået fra at følge meget med i cykelsport til ikke at gide og glo på det. At man prøver at pakke kødet ind, ændrer ikke ved at det er råddent.

Nu er der nok stor forskel på at følge cykelsporten fra det behagelige sofahjørne med en cola og pizza i hånden og så følge den som en aktivt del af ens liv ved selv at være deltager enten som aktiv udøver, motionist eller træner/hjælper.

Fra sofahjørnet er alternativet kun et klik væk på fjernkontrollen med alsens tilbud af film, serier, nyheder eller anden (doping-)sport.

Omvendt kan den aktive ikke selv genkende de overfyldte skradespande med kanyler, som refereres i eb og den øvrige dagspresse. Her er alternativet ikke sofaen, colaen, de uendeligt mange håndboldkampe i kassen etc.

Det er derimod et stadig håb og venten på at den igangværende opstramning af dopingkontrol, holdetik, generationsskift, kulturændring i cykelsportens proffessionelle rækker afløser de stadig afsløringer med en mere ren oplevelse af tourens høje tinder. At cykelløb bliver kørt med sande vindere, at idolerne igen får samme tiltrækningskraft og cykelsporten igen får den centrale placering som den fortjener.

Vi tror ikke på den evige snak om den uendelige spiral af doping indenfor cykelsporten (og vil heller ikke tro på det), men ser derimod de initiativer og den udvikling der er igangsat med positive og forventningsfulde øjne.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Et eller andet sted så forstår jeg godt hvorfor de finder det "godt" spise store mængder af ulovlige produkter...

Der lægges et kæmpe pres på rytterne, selv de unge, hele året og faktisk må man jo sige at presset stiger år efter år. Nemlig fordi vi forventer mere og mere. Det skal være hurtigere og hurtigere, der skal slås flere rekorder osv.

Jeg siger ikke det er iorden de tager det, men jeg forstår dem godt - tildels. Jeg forstår IKKE hvorfor de vil tillade dem selv at ødelægge deres krop med det pis... Men jeg forstår godt deres gøren, i sportens sammenhæng. I og med at cykelrytterne faktisk lever gennem deres sport og egentlig ikke har ret meget mere tilbage hvis man fjerner den (set i det store hele - men Skibby siger det jo selv) så kan de kun "leve" hvis de viser at de kan gøre det der forventes af dem (måske nogle unaturlige forventinger?). Hvorved de - antager der er flere - tager den "nemme" og måske eneste udvej - at fylde kroppen med pis og lort.

Sammenligner man cykelsporten med alverdens andre sportsgrene, så vil jeg vove at påstå - og ret mig bare, det er jo det I er her for - at cykelsporten er verdens(!) hårdeste.

1. Ingen anden sportsgren kræver så mange timers udførsel for at finde en vinder.

2. Der er noget hen ad 200 løbsdage om året (alle deltager dog ikke i alle løb, da flere køres på samme tid) - oven i skal der trænes (og dopes)

3. Man ser f.eks. ikke andre sportsgrene hvor det tager 3. uger af komme igennem et løb/tunering

4. Kroppen presses til det yderste - og ofte længere - i og med 1-3 tages i betragtning.

Tja, bare mine ydmyge ord/meninger. Jeg påstår ikke jeg har ret, eller I skal være enige med mig. Men ville bare lige komme med min indgangs vinkel!

Edited by Juvic
Link to comment
Share on other sites

Min reaktion, da jeg læste om Jesper Skibbys indrømmelse var et gab. Når man har fulgt cykelsporten i mange år, og er blevet mere og mere desillusioneret, så var der ikke tale om hverken en overraskelse eller for den sag skyld nogen nyhed.

Selvfølgelig var Jesper Skibby dopet. Ligesom en endeløs række af andre stjerner har været og/eller er det. Og hvor er det bare uinteressant efterhånden. Cykelsporten har for mig forlængst mistet den glans, som den havde dengang, man i sin naivitet sad klinet til skærmen seks timer i træk for at se den lille sprælske Chiapucci i et fantastisk en-mands ridt gennem bjergene, den tavse Indurain kværne sine modstandere ned, Fignon og Lemond køre over målstregen hånd i hånd og Bjarne Riis give Ulrich baghjul.

Eller da Jørgen Markussen rykkede sig løs fra feltet og gik solo til en broncemedalje ved VM. Eller da Gert Frank og Patrick Sercu vandt seksdagesløbet foran australierne Clark/Allen med underholdning fra den gale belgier Villy Debosher (eller noget i den retning. Beklager stavefejlene). Eller da Hans Henrik Ørsted genoplivede banesportens popularitet på TV-skærmen. Der har bare været så mange gode oplevelser, og man ønsker, at det var blevet ved.

Men idag ved man, at cykelsporten bare er en beskidt baggård med medicinrester flydende i alle de mørke hjørner. Det er virkelig trist, og som mange årig cykelsportinteresseret føler jeg, at jeg har mistet meget de seneste år. Og selvom det er forståeligt, at nogen forsøge at pakke forrådnelsen ind i cellofan ("Jeg er aldrig testet positiv", "Der var fejl ved prøvetagningen", "Jeg har astma" o.s.v.), så fjerner det altså ikke lugten.

Der er har jo altid været doping i sport. Flere af de ryttere som du nævner har jo også været dopet. Men som jeg tidligere i tråden har nævnt er det jo svært at spå om, hvor stor en del af feltet der er dopede. Jeg har bare svært ved at købe den med at de er dopede allesammen. Det ville ellers være en befrielse, idet man jo så kunne konstaterer at alle konkurrede på lige fod.

Iøvrigt var det Bernard Hinault og ikke Laurent Fignon som i 86 kørte over stregen på Alpe d’Huez hånd i hånd med Lemond. :smile:

Med hensyn til Skibby syntes jeg at det er værd at bemærke, at han nævner Joost De Maeseneer som i dag er læge hos CSC. Skibby siger at De Maeseneer nok var den han har løjet mest for, idet han ofte kom med spørgsmål i forbindelse med hans testresultater. Både i hans tid på TVM og siden efter han havde fået ham med til MemoryCard-Jack & Jones. Ifølge Skibby var det noget han selv arrangerede. TVM-holdet vidste intet, Cees Priem, familien, vennerne og Riis vidste intet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Slettet bruger
Rolf svarede idag i Politiken.

Ja Jesper skideby bog er jo ikke noget at råbe hurra for :annoyed: skal vi så til næste jul se 187543 andre bøger fra de andre klaphatte i cykelsporten, kan slet ikke forstå at folk vil betale en krone for en bog som bare skriger af dårlig samvittighed :nissegrin::nissegrin::nissegrin: Og da han var i profil på Dr for nydelig vidste bare med tydelighed at hans IQ ikke ligger højere end sukker indholdet i cola light :santa2::santa2::santa2: Sådan et tudefjæs, han sagde 7-8 gange at vi skulle forstå ham på tv..........Manden må jo være snot dum ! ! han har haft 15 år til at forstå OS... men idioten prøver stadigvæk at gøre sin gerning legal................ :blink::crazy::blink::crazy::blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja Jesper skideby bog er jo ikke noget at råbe hurra for :annoyed: skal vi så til næste jul se 187543 andre bøger fra de andre klaphatte i cykelsporten, kan slet ikke forstå at folk vil betale en krone for en bog som bare skriger af dårlig samvittighed :nissegrin::nissegrin::nissegrin: Og da han var i profil på Dr for nydelig vidste bare med tydelighed at hans IQ ikke ligger højere end sukker indholdet i cola light :santa2::santa2::santa2:

Har du læst Skibby´s bog? Jeg har ikke og vælger derfor ikke, at udtale mig om den til før jeg har fået den læst. Iøvrigt tror jeg ikke, at dopingen er det eneste element i bogen som efter sigende er en generel beskrivelse af Skibby´s liv og karriere. Om folk finder det emne intressant afhænger jo nok af om de intressere sig for cykelsporten eller Skibby som person.

Jørgen Nielsen har iøvrigt skrevet denne anmeldelse af "Skibby - Forstå mig ret" på feltet.dk. Han er jo ikke ligefrem begejstret, men det skal nu ikke afholde mig fra at læse bogen.

Med hensyn til Jesper Skibby´s inteligens, eller mangel på samme, så syntes jeg ikke rigtigt at dine indlæg i denne tråd tyder på, at du skulle være i betragtning til Mensa...

Sådan et tudefjæs, han sagde 7-8 gange at vi skulle forstå ham på tv..........Manden må jo være snot dum ! ! han har haft 15 år til at forstå OS... men idioten prøver stadigvæk at gøre sin gerning legal................ :blink::crazy::blink::crazy::blink:

Jeg har mere end svært ved at se hvordan det gør manden til en idiot, at han står frem og siger at han brugte doping i sin karriere. Hvis han får det bedre ved at stå frem og indrømme at han gjorde det, så er det da helt fint med mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share