Squat - for svært for de fleste


Frank L
 Share

Recommended Posts

Bør man overhovedet squatte mm. man har fået kompetent instruktion i det?

Ordentlig instruktion er ikke at spørge en af sine venner, som har hørt noget fra en person, der kendte en instruktør i form & fitness. Det er heller ikke nok at spørge på MOL og se lidt video på internettet.

Er øvelsen ikke for teknisk vanskelig til at man kan få fuld valuta for sin træningsindsats?

ps. Jeg er nok ikke helt enig i det der står foroven. Men jeg synes det kunne være interessant at høre hvad MOL folket har at sige til dette synspunkt.

Edited by Frank L
Link to comment
Share on other sites

Squat skal inkluderes i et træningsprogram, hvis personen:

  • har mulighed for at få ordentlig vejledning i øvelsen og lyst til at bruge noget tid på at lære korrekt teknik.

  • ønsker vækst og/eller styrke i lår og baller.

  • ikke har en lidelse/sydom/skavank, der gør øvelsen uhensigtsmæssig.

Hvis nogen af ovenstående faktorer ikke er til stede, ser jeg ikke inkluderingen af squat i et træningsprogram som en god idé.

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er squat ikke sværre rent teknisk end f.eks bænkpress.

Personligt vil jeg mene, at man altid bør få set sin teknik efter af kompetente folk.

Er dette ikke muligt, så synes jeg dog man kan komme et langt stykke ved, at starte med lav belastning og blive "selvlært" udfra video + artikler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har squattet siden min første træningsdag, og for mig faldt øvelsen helt naturligt. Jeg havde bare læst et sted, at det var ligesom at sætte sig ned på lokummet med en vægtstang på nakken.

Når man først har fået det ind under huden, er det faktisk ikke så svært.

Link to comment
Share on other sites

Der er utrolig meget hype om, hvad man skal have instruktion i af det ene og det andet. Ofte kan man læse og se sig til det meste. Mennesket er indrettet til at efterligne adfærd. Det inkluderer bevægelser. Er der nogensinde nogen der har forklaret dig, hvordan du skal løbe eller gå? Nej vel, men alligevel kan du begge dele.

At squatte er ikke mere avanceret end det. Tværtimod. Et normalt menneske kan squatte fra 1½ års-alderen. Læs om øvelsen, se nogle videoer og start med at lære bevægelsen uden vægt eller blot med stang. Når du har styr på det kan du stille og roligt øge vægten.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogensinde nogen der har forklaret dig, hvordan du skal løbe eller gå? Nej vel, men alligevel kan du begge dele.

Jeg tror nu nok at de fleste har forældre der har brugt rimelig lang tid på at opmuntre børn til dette.. Plus mange års skolegang med ligesindede med samme "udfordringer". Så meget dårlig sammenligning efter min mening...! :smile:

At squatte er ikke mere avanceret end det. Tværtimod. Et normalt menneske kan squatte fra 1½ års-alderen. Læs om øvelsen, se nogle videoer og start med at lære bevægelsen uden vægt eller blot med stang. Når du har styr på det kan du stille og roligt øge vægten.

Ofte når man ser børn "squatte" ned og samle ting op eller for at lege, har de faktisk en utrolig smuk og stabil squatstil.. Desværre har de fleste voksne individer flere små skavanker og smidighedsproblemer, der gør at deres stil efterlader meget at ønske sig. Har jeg i hvert fald set unævnelige eksempler på! Mange tror at de squatter fint - eller i hvert fald så godt som deres krop og fysik tillader dem. Men hands-on "undervisning" viser alligevel at det var en teknik- eller et smidighedsproblem, som de højest sandsynligt aldrig ville have opdaget selv. Så min mening, er at squats er en utrolig god øvelse. Men (som med vægtløftningsøvelser og andre teknisk svære øvelser) bør man så vidt muligt søge råd og vejledning.. Selvom du tror at du har en god nok squat-stil, har du det garanteret ikke alligevel.. :wink:

Og lige til sidst tilbage til emnet: Squats er en superøvelse. Og med baggrund i vægtløftning er det jo klart at jeg ville have meget svært ved at undvære at benbøje. Men når det er sagt, er det da ikke sådan at man har smidt håndklædet i ringen fuldstændigt, hvis man vælger ikke at squatte! Har læst flere steder hvordan at nogle sportsfolk har fået bedre resultater af at erstatte benbøjninger med hill sprints, car pushing eller sled pulling/pushing og evt en form for dødløft. Hemmeligheden er nok at finde noget der arbejder hele kroppen hårdt, med fokus på benene. Så er det knap så vigtigt om det er squats eller hill sprints eller hvad det er... :smile:

(ps. Her tænker jeg på "funktionel" styrke i ben altså kraftudvikling for sport og lign. Hvis vi tænker på hypertrofi som nummer et prioritet, så skal man nok gå en anden vej måske.. )

Link to comment
Share on other sites

Squat er øvelsen. Færdig.

Man bør squatte, med mindre man ikke fysisk kan det.

Må man spørge hvor mange års erfaring og hvad belastningsgrad man er oppe på, siden at man kan komme med SÅ slagfast en statement? :wink: Benbøj er godt. Og man BØR benbøje hvis muligt. Men der findes altså helt klart alternativer... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg, Francis!

Jeg mener, at incognito på et tidspunkt skrev noget i retning af "at man ikke kunne se sin teknik fri for fejl bare fordi man ikke havde smerter/skader". Slidskader og andre små skavanker kommer jo først efter noget tid!

Jeg er enig i at det kan være en god idé at squatte og dødløfte såfremt det passer med målsætningen. OGSÅ for begyndere og jeg taler bestemt ikke om at ALT skal køres Jane Fonda-style, men man bør få tjek på teknikken! Man kan komme lang med video og internetlæsning, men det slår ikke en kompetent vejledning af fx en VL'er. Jeg er sikker på, at det kan betale sig i længden frem for at skynde sig ned i centret og squatte TUUUUNGT fordi man har læst det på internettet.

Man kan evt. bruge Dan Johns fidus: Når du kan lave perfekte OH squats med din kropsvægt, er der ingen problemer med andre former for squat... og når du kan lave 15 reps må du bruge vægtrummet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så min mening, er at squats er en utrolig god øvelse. Men (som med vægtløftningsøvelser og andre teknisk svære øvelser) bør man så vidt muligt søge råd og vejledning..
Jeg er for så vidt enig. Min pointe er at man sagtens kan begynde at træne øvelsen uden vejledning. Selvfølgelig er det rigtig godt at få nogle pointers efterhånden, men ingen grund til at vente med at komme i gang blot fordi man ikke kan få instruktion.
Selvom du tror at du har en god nok squat-stil, har du det garanteret ikke alligevel..

Nej den er ikke noget at råbe hurra for... Og det på trods af rigelig vejledning :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Må man spørge hvor mange års erfaring og hvad belastningsgrad man er oppe på, siden at man kan komme med SÅ slagfast en statement? :wink: Benbøj er godt. Og man BØR benbøje hvis muligt. Men der findes altså helt klart alternativer... :smile:
Jeg har prøvet at bøje 120 kg til omkring "godkendt højde" aka 90 grader og 100kg i OL-squat.

Min erfaring er ikke den største, i det at jeg har trænet seriøst i ca. 6 mdr. Jeg er rimeligt vild med øvelsen, så jeg snakker ikke helt objektivt :blush:

Dog, må jeg spørge, hvad er gode alternativer til squat?

En kombination af benpres, leg extensions, leg curls, hyperextensions og dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Dog, må jeg spørge, hvad er gode alternativer til squat?

En kombination af benpres, leg extensions, leg curls, hyperextensions og dødløft?

Det kommer jo helt an på hvad målet er. Men hvis du nu læser Francis' oprindelige indlæg, vil du se at han faktisk har nævnt nogle alternativer. Alternativer man nok ikke kan bruge til meget hvis man er en 50-årig, kvindelig motionist, men derfor den første sætning i mit indlæg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er stadig ikke noget, der styrkemæssigt og hypertrofimæssigt er lige så effektivt som squat. :cool:

Det vurderer du på baggrund af 6 måneders træning?

I øvrigt har "godkendt" dybde ikke noget at gøre med knæleddets vinkel. Godkendt dybde er at;

bøje knæene og lade kroppen gå ned, indtil overfladen af benene ved hofteleddet er lavere end toppen af knæene.

fra styrke.dk

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

:blush:

Siden jeg har startet at squatte, har jeg gainet mere i benstørrelse og jeg føler mig stærkere i benene end nogensinde og til højere grad end i de 3-4 måneder, jeg udelukkende brugte maskinøvelser.

Der ér ingenting bedre end squat, i hvertfald ikke for mig, men det betyder heller ikke, at der ikke findes nogle okay alternativer.

Hvis der skulle være noget, som er mindst lige så godt som squat, så bare kom med et eksempel. Altid interessant at vide.

bøje knæene og lade kroppen gå ned, indtil overfladen af benene ved hofteleddet er lavere end toppen af knæene.
Svarer nogenlunde til de 90 grader, jeg snakker om.

Nu står jeg ikke med en vinkelmåler hver gang jeg squatter, så det kriterium, du citerede, passer meget godt til hvor langt jeg går ned.

Link to comment
Share on other sites

:blush:

Siden jeg har startet at squatte, har jeg gainet mere i benstørrelse og jeg føler mig stærkere i benene end nogensinde og til højere grad end i de 3-4 måneder, jeg udelukkende brugte maskinøvelser.

Der ér ingenting bedre end squat, i hvertfald ikke for mig, men det betyder heller ikke, at der ikke findes nogle okay alternativer.

Hvis der skulle være noget, som er mindst lige så godt som squat, så bare kom med et eksempel. Altid interessant at vide.

Og i de 6 måneder du har trænet har du simpelthen prøvet ALLE de alternativer der findes til squat? :blink:

IMO er fx dødløft mindst lige så godt som squat, for nu at komme med et eksempel.

Forresten, Mike, kunne jeg ikke lade være med at tænke på indlægget med "den sure gamle mand", da jeg læste dine posts i denne tråd. Du virker som "experten" med din enorme viden efter blot 6 mdr. :devil: - Sorry, kunne ikke dy mig...

Link to comment
Share on other sites

Dødløft?

Det træner benene meget begrænset.

Mig, ekspert?

Nej. Aldrig hævdet det.

Prøvet alle alternativer?

Tæt på.

Jeg har prøvet med at kombinere benpres, leg extensions, hacksquats i maskine, dødløft (som du nævner) og legcurls. Alt for at undgå at squatte fordi det skulle være en vildt nederen øvelse og jeg havde et smukt 1RM på 70kg, da jeg prøvede at maxe med SL squat.

Ellers fik jeg ondt i knæene af at køre det til de ~90 grader, mest pga dårlig teknik, men alligevel, jeg var ikke glad for øvelsen og ville hellere reppe ~150 kg i benpres.

Men, ingenting gav mig de samme resultater som squat har givet mig siden jeg startede at bruge det som benøvelse #1.

Nu er du vildt fokuseret på min manglende erfaring, men please. Hvis squat skulle være så skod, nævn i så fald noget som i det mindste er lige så godt, hvis ikke bedre?

For mig er squat den bedste øvelse, ever. Tæt efterfulgt af dødløft. De tjener to ganske forskellige formål.

Link to comment
Share on other sites

Skulle dødløft ikke træne benene...

Jeg skal ikke afvise at man kan dødløfte på en måde, så man har minimeret bevægelsen i knæledet og reduceret den afstand vægten skal løftes. Jeg kunne forestille mig at nogen styrkeløftere kunne have gavn af sådan en teknik, når de skal løfte maximalt antal kilo.

Men man kan da sagtens dødløfte så der er et rimelig bevægelsesudslag i knæledet. Det kan vel ikke undgå at træne benene. Samtidig skal der altid finde en form for stabilisationsarbejde sted uanset hvordan man dødløfter.

DBM og jeg snakkede lige lidt om emnet i aftes. Han hentydede at der var en i vores BJJ-gym, der squattede på en måde så hun nok burde lade være - eller for noget teknisk vejledning.

Jeg formoder at det er hende som læner sig alt for meget forover når hun sqautter. Selv om vi taler om en ekstra belastning på omkring 30 kg. Desværre har hun MEGET svært ved at tage imod velment kritik og vejledning. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Skulle dødløft ikke træne benene...

Jeg skal ikke afvise at man kan dødløfte på en måde, så man har minimeret bevægelsen i knæledet og reduceret den afstand vægten skal løftes. Jeg kunne forestille mig at nogen styrkeløftere kunne have gavn af sådan en teknik, når de skal løfte maximalt antal kilo.

Men man kan da sagtens dødløfte så der er et rimelig bevægelsesudslag i knæledet. Det kan vel ikke undgå at træne benene. Samtidig skal der altid finde en form for stabilisationsarbejde sted uanset hvordan man dødløfter.

DBM og jeg snakkede lige lidt om emnet i aftes. Han hentydede at der var en i vores BJJ-gym, der squattede på en måde så hun nok burde lade være - eller for noget teknisk vejledning.

Jeg formoder at det er hende som læner sig alt for meget forover når hun sqautter. Selv om vi taler om en ekstra belastning på omkring 30 kg. Desværre har hun MEGET svært ved at tage imod velment kritik og vejledning. :unhappy:

Jeg synes, det er begrønset hvor stor quad-aktivering man får ud af dødløft, selvom der jo givetvis må være en smule.

Det er jo selvfølgelig altid ærgeligt med typerne, der ikke vil lytte til andre, men dem kan man jo ikke rigtigt gøre noget ved. Min egen erfaring er dog, at de fleste kan lære sig selv en nogenlunde anstændig squatstil og især hvis de har nogen til at kigge efter dem i starten. Har blandt andet to kammerater, jeg har vist squat, og selvom det selvfølgelig ikke er perfekt, har de allerede en ok teknik, især den ene der er omkring 70 kg/193 cm... :superman:

Forøvrigt synes jeg helt sikkert at folk, der ikke kan få teknisk hjælp burde køre øvelser som stivbenet dødløft i stedet for dødløft, og frontsquat i stedet for squat, da de så får noget nemmere ved ikke at komme ud at hænge med vægten, til teknikken sidder der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share