Floor crunch vs situps


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Ifølge en artikel af Jørgen Storm (link: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=137 ) er situps ikke optimale for mavetræning, idet det er hoftebøjerne som bliver brugt mest:

Alle typer situps, benløft og øvelser med fastlåste ben m.m. involverer i altovervejende grad psoas/hoftebøjerne og IKKE de mavemuskler, vi ønsker at træne.

Længere nede i artiklen nævnes en række gode maveøvelser. Floor crunches er en af dem.

Men hvori består forskellen mellem floor crunches og situps? Er det at man har benene og fødderne i luften med floor crunches og at man har fødderne plantet på gulvet eller i en ribbe med situps?

Og hvad synes i ellers om floor crunches - er det en øvelse i kører?

Edit: øvelser --> øvelse

Edited by gladiator
Link to comment
Share on other sites

For at træne rectus abdominis skal der forkomme en sammen trækning af brystbenet og skambenet. Ved en sit up bliver rectus abdominis tildels holdt statisk, hvor i mod Iliopsoas overtager for at udfører hele bevægelsen.

Jeg er selv stor fan af ab crunch på swissball (evt. med håndvægt på brystet :4thumbup: ), husk at træne maven ligesom som andre muskler 6-12 gentagelser.

Gik lige lidt hurtigt skal under dynen

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg synes at dit spørgsmål er mget relevant hvis man skal være meget specifik i træningen af mavemusklerne.

Dog er jeg selv mest tilhænger af at træne så mange forskellige maveøvelser som muligt.

Imodsætning til mange andre muskler, så er der ikke en knogle som musklen "lægger" sig op ad. Samtidig skal man huske at træne musklen så sammen trækningen sker både "oppefra" og "nedefra". [jeg håber du forstår hvad jeg mener]

Eksempel på floor crunches

I denne øvelse trækker man mest mavemusklerne fra den øvre halvdel.

Ved "Sit ups" kører man længere op og derved får man brugt hoftebøjerne...

Ja, Swissball øvelser er gode. Øvelser i ribbe er også gode. Vær kreativ og tænk bare på at bruge maven.

En af mine personlige favoritter til maven er at ligge på ryggen, tage en medicinbold mellem fødderne, holde fast i en ribbe. Svinge benene fra side til side som en vinduesvisker...

Go træning... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share