Kcal dagligt?


GirlieOdense
 Share

Recommended Posts

Hejsa! :bigsmile:

Er i gang med at ændre min kost, har nu sat mig ind i kropogkost programmet (mener jeg det hedder) og vil nu gerne vide hvad jeg skal stile efter.. :wink:

Altså hvor mange procent af mit samlede indtag skal være fedt, protein og kulhydrat?

Hvordan regner jeg ud hvor mange kcal jeg skal indtage dagligt?

hjælp.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Efter et godt kig i krop og kost programmet kan jeg se der bliver anbefalet 40% prot. 45% kkulh. og 15% fedt - lyder det ok for mit mål, som er vægttab?

Og kan det passe at jeg har et basal stofskifte som er på 1528 kcal og et totalt forbrug på 2432 kcal med en vægt på 70,5 kg og en højde på 163 ca?

Jeg sover 8 timer dagligt, går i skole i snit 5 timer, har et studiejob der er stillesiddende (og der er jeg 3 gange om ugen) så er der lektier der skal laves som også er stillesiddende, også er der selvfølgelig de almindelige gøremål - rengøring osv..

:smile:

Pt ikke den store motion - starter op igen i morgen med lidt motionsboksning 2 gange om ugen :devil:

Link to comment
Share on other sites

Protein: ca. 10-15%

Kulhydrat ca. 60-65%

Fedt 25-30%

Ovenstående procentsats fordeling af næringsstofferne er nok ikke helt ved siden af.

Du kan i stedet også tage udgangspunkt i antal gr pr kg kropsvægt, som måske kan være lidt lettere og mere sigende.

Protein: ca. 1 gram pr kg kropsvægt dagligt

Fedt: ca. 1 gram pr kg kropsvægt dagligt

Kulhydrat: mulighed for at justere på ligevægtsindtaget her, start evt ud med 4gram pr kg kropsvægt dagligt, og op eller nedreguler efter behov (hvis du taber dig for hurtigt eller for langsomt)

Hvis ovenstående metode benyttes, kan du selv efter nogen tid estimere dit ligevægtsindtag, fremfor at benytte en formel.

Håber det giver mening for dig!

Link to comment
Share on other sites

Efter et godt kig i krop og kost programmet kan jeg se der bliver anbefalet 40% prot. 45% kkulh. og 15% fedt - lyder det ok for mit mål, som er vægttab?

Og kan det passe at jeg har et basal stofskifte som er på 1528 kcal og et totalt forbrug på 2432 kcal med en vægt på 70,5 kg og en højde på 163 ca?

Jeg sover 8 timer dagligt, går i skole i snit 5 timer, har et studiejob der er stillesiddende (og der er jeg 3 gange om ugen) så er der lektier der skal laves som også er stillesiddende, også er der selvfølgelig de almindelige gøremål - rengøring osv..

:smile:

Pt ikke den store motion - starter op igen i morgen med lidt motionsboksning 2 gange om ugen :devil:

% fordelingerne i krop og kost stemmer ikke overens med "anbefalingerne" og må derfor ses som alternative.

Dit daglige energiforbrug/behov vil være et GROFT bud fra programmets side, udfra de sparsomme oplysninger du kan fodre det med selv. Derfor vil en tilgang som jeg nævnte i mit tidligere indlæg give dig selv mulighed for mere præcist at finde netop DIT personlige ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share