til udmattelse?


steenmillinder
 Share

Recommended Posts

jeg forstår ikke hvorfor man ikke altid skal træne til udmattelse for max vækst, i gamle dage var det nærmest gyldne ord: no pain no gain! hvert sæt skulle slutte af med at man ikke kunne løfte den én gang til om der så var en pistol ens mors hovede! og det virkede jo, hst skulle så kunne nå samme rasultater på den halve tid...

Link to comment
Share on other sites

Fordi det hæmmer dine resultater. Kroppen skal introduceres til noget den ikke er vant til - ikke at du forsøger at slå den ihjel.

Langt langt de fleste vil få meget mere ud af at træne med varierende intensitet og/eller øvelser. Når man træner BB-cyklusser, eller DE/ME dage eller bare tager en 10-15% af intensiteten på gefühl er det jo ikke for at være doven, men ganske enkelt fordi det giver bedre resultater med mindre arbejde.

Dermed IKKE sagt at træning til failure i en periode ikke kan give gode gains. Men bemærk understregen på periode!

Link to comment
Share on other sites

den halve tid var ikke noget eksakt, men hst skulle ifølge mange her inde være rigtig rigtig godt, min fejl...

[periode] fx til sidst i hst når man træner tungt og excentrisk der kunne man have en 3 ugers periode med tung all out hver træning og så 14 dages pause efter den periode, og evt hver fredag før weekend fri?

Men er det kun pga. restitution at man ikke træner all out? jeg er jo ikke øm og har ingen tegn på overtræning selv om jeg træner hele kroppen 3 gange om ugen all out i alle sæt, ville det så stadig gi bedre resultater at lade vær med at tage den de sidste en-to reps. eller tage en lidt lettere vægt?

Jeg er lidt tilbage holdende, men på ingen måde afvisende, jeg går ned og prøver nu...

Edited by steenmillinder
Link to comment
Share on other sites

Men er det kun pga. restitution at man ikke træner all out? jeg er jo ikke øm og har ingen tegn på overtræning selv om jeg træner hele kroppen 3 gange om ugen all out i alle sæt, ville det så stadig gi bedre resultater at lade vær med at tage den de sidste en-to reps. eller tage en lidt lettere vægt?

Nu skal vi huske på at fordi man ikke bliver øm (doms), kan man godt få noget ud af træningen. DOMS er mere et tegn på at dine muskler laver noget de ikke er vant til.

Link to comment
Share on other sites

Begyndere kan lettere restituere sig fra failure træning. Dermed ikke sagt at det er en god idé.

Når det er sagt, er der også forskel på at træne til failure i dødløft og i lateral raises :smile:

Der er nok ingen der har ødelagt deres krops evne til at restituere ved at lave cable kickbacks til failure :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen gylden regel for hvad der virker.

Nogen får rigitg meget ud af HST, andre får ikke en hvede ud af det - bl.a. mig. Har kørt to gange HST, men uden de vilde resultater.

Det gældes bare om at finde det der virker for dig. Det vigtige, IMO, er dog at lære at 'manage' udmattelse/restitutionskravene i forhold til arbejdsbyrden, så man kan få fremgang uden at blive brændt totalt af.

Jeg træner for tiden til failure - for en gangs skyld (har altid været totalt afskrækket af MOL-dogmet om ALDRIG at gå til failure) - og oplever gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst begge artikler, og jeg har ikke ramt helt ved siden af, pt træner jeg hele min krop pr. træning hver man ons fredag, en uge med 15 peps, næste 12 og 10,8,5,3 og to uger med koncentrisk træning og fri 9 dage. Så er det en step cyklus med 3 træninger med samme vægt, og det passer perfekt med at den næste vægt i stakken er lige hvad jeg kan klare i næste uge og dekonditionering på 9 dage, nu skal jeg bare gå en vægt tilbage så jeg er 1-3 reps fra all out...

det er fedt nok at træne sådan, fordi jeg har ret meget frihed i gym jeg er bare på fx 10 reps uge og jeg skal hele kroppen igennem, og nu skal jeg ikke engang gå all out...

der står ikke noget med pauser mellem sæt, min krop siger 1,5 min ved 15 rep og 45s ved tung, større muskler lidt mere en små, men jeg har altid gjord det omvendt, fordi det lærte jeg engang...

hvornår synnes i det ville være smartest at træne all out i mit program? (mit bud er excentrisk og hver eller hver anden fredag)

og side og bagskulder kan jeg godt træne lidt hårdt altid?

Edited by steenmillinder
Link to comment
Share on other sites

jeg forstår ikke hvorfor man ikke altid skal træne til udmattelse for max vækst, i gamle dage var det nærmest gyldne ord: no pain no gain! hvert sæt skulle slutte af med at man ikke kunne løfte den én gang til om der så var en pistol ens mors hovede! og det virkede jo, hst skulle så kunne nå samme rasultater på den halve tid...

Dit nervesystem hader negativ fail, og det kan ikke undre. At dine motoriske enheder gang på gang tvinges til at sige fra grundet for meget pres kan umuligt være en positiv ting.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, personligt træner jeg altid til udmattelse, da det er det der virker for mig! Jeg kan i øvrigt ikke finde nogle argumenter for ikke at gøre det... :) Som et eksempel kan det nævnes, at året Mr. Fitness - Henning Kristensen - også altid træner til udmattelse!

Men prøv dig frem, der findes ingen facitliste, som passer til os alle...

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, personligt træner jeg altid til udmattelse, da det er det der virker for mig! Jeg kan i øvrigt ikke finde nogle argumenter for ikke at gøre det... :) Som et eksempel kan det nævnes, at året Mr. Fitness - Henning Kristensen - også altid træner til udmattelse!

Men prøv dig frem, der findes ingen facitliste, som passer til os alle...

hvis man ikke er i den genetiske elite er det altid dumt at træne som den genetiske elite.

Man skal også spørge sig selv om man spiser, sover, restituerer som eliten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, personligt træner jeg altid til udmattelse, da det er det der virker for mig! Jeg kan i øvrigt ikke finde nogle argumenter for ikke at gøre det... :) Som et eksempel kan det nævnes, at året Mr. Fitness - Henning Kristensen - også altid træner til udmattelse!

Dagens dårligste argument! :laugh:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo mene, at træning til failure absolut ikke kun bør ses i det negative lys som det altid stilles i her på boardet. Som PTPoul nævner er der en verden til forskel på at kører til failure i dødløft og i lateral raises. Desuden afhænger det også af ens frekvens, hvor hårdt man kan tillade sig at presse sig i de enkelte løft. Squatter man feks 3 gange om ugen bør man jo nok gå lidt mere forsigtigt til værks end, hvis man squatter en gang hver 5. dag. Endeligt kan man ved brug af conjugated periodisering, hvor øvelserne roteres jævnligt sikkert kører mere failuretræning end hvis man altid kører de samme øvelser for de forskelige muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, personligt træner jeg altid til udmattelse, da det er det der virker for mig! Jeg kan i øvrigt ikke finde nogle argumenter for ikke at gøre det... :) Som et eksempel kan det nævnes, at året Mr. Fitness - Henning Kristensen - også altid træner til udmattelse!

Men prøv dig frem, der findes ingen facitliste, som passer til os alle...

:laugh:

(sarkasme start)

nu har fitness ikke noget med styrketræning at gøre :cool: ....

fitness lig med masser af gentagelser med MEGET LIDT vægt :laugh:

styrketræning lig med MASSER af vægt og få gentagelser :devil:

(sarkasme slut)

jeg har ser mange som ligger og "fedter" med mange gentagelser og træning til udmattelse .... og sjovt nok er de også dem som ikke er ret stærke :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det er der sgudda ingen sarkasme over. Styrketræning er pr definition det der primært gør dig stærkere.

Fitness træning handler om et æstetisk ideal og nogen gange nogle fysiske krav, hvor styrke ikke har meget at sige.

Om det ene er bedre end det andet må være op til individdet.

Link to comment
Share on other sites

vækst er min første prio. hvis man er stor er det svært samtidig at være en slapsvans... jeg træner heller ikke ben udover på cykel, jeg har en knæskade som ikke kan li at blive styrketrænet, kun fitnesset, så der kommer ikke noget pres på CN fra benene, og jeg har højeste prio. på skulder når jeg træner(fesen lille skod muskel®)... bliver CN belastet for meget rent lokalt i skulder så?

Har i ikke et par links til nogle artikler?

Edited by steenmillinder
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share