Lændeskade


Keler
 Share

Recommended Posts

Dette indlæg bliver nok en smule langt men bær over med mig.

Det hele startede for ca. 6-8 måneder siden da jeg trænede dødløft. Jeg havde ikke synderligt meget på stangen - 120 kg vel. Under øvelsen kunne jeg mærke der var noget i min højre side af ryggen der ikke var som det skulle være. Jeg tænkte ikke videre over det og gennemførte passet. Næste dag var det dog værre.

Siden den dag har det været der. Smerten er i min højre side af ryggen, nederst ved lænden. Ikke i selve lænden men ca 10 cm op, ved mine "håndtag", altså der hvor der er mest fedt.

Smerten kommer når jeg hoster, og ISÆR når jeg laver lændesvej. Så rows, militærpres, dødløft, squat er udelukket og det er jeg træt af.

Hvis jeg holder pause med øvelser der belaster lænden synderligt går det væk i løbet af 10-14 dage.

Det har været væk i store perioder af de 6-8 måneder. Kan komme med et par eksempler. Først var det væk i en periode men kom igen da jeg forsøgte mig med genoptræning af dødløft. Måske for meget vægt på?

For ca. 1½ månede siden havde jeg igen givet det en god omgang hvile og jeg troede (endnu engang) at det havde lagt sig, men til træning skulle jeg lige give en boksesæk et slag, og det slag udløste skaden igen og jeg måtte gå et par uger igen før det gik "over".

Pt., har jeg brækket hånden så det har fået en hvileperiode på næsten 2 måneder og har ikke kunne mærke til det OVERHOVEDET.

For 5 dage siden var jeg så ude at spille fodbold, an guess what - Lortet kom igen, og sidder nu 10. gang med pisset og er ved at være godt frustreret!!!

Jeg har været til fysio som har givet mig et par øvelser der da hjælper, men ikke synderligt og ikke på lang sigt.

Ligeledes har jeg været på sygehuset på deres afdeling for lændeskader. Han sagde det ikke var en diskus og at det ikke var noget alvorligt.

Udover det har jeg været til kiropraktor som knækkede min lænd osv, og det hhjalp da også, indtil næste gang jeg gjorde noget forkert med min ryg og det hele begyndte forfra. Han tog røntgenbilleder, og han ku se at min højre side sad skævt (tror det var rygsøjlen men ikke sikker) grundet at jeg havde ondt, så venstre side tog over, og det i høj grad gjorde at jeg havde ondt. Han sagde jeg var meget låst og løsnede op.

Men nu sidder jeg her for 20. gang med lortet. Ikke engang næsten 2 måneders pause har gjort godt.

Skal det simpelthen ha de 2 ugers pause, derefter genoptræning så lænden eller hvor det nu er, bliver stærkere?

Eller hvordan skal jeg gribe det hele an? Skulle jeg bare prøve at træne igennem? Hvad kan det være? Andre der har haft det?

Mvh Keler

Link to comment
Share on other sites

Tror vi har oplevet lidt af det samme:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=36067

Men reelt er det sgu nok svært at finde et svar herinde som en læge eller en fysio ikke kan svare på efter at have undersøgt dig.

Det ku godt lyde som noget af det samme, og så dog ikke. Jeg får ikke smerter ved at bøje bagover eller til siden.

Og ja det har du nok ret i - Jeg aner bare ikke hvad jeg skal gøre mere. Og det er virkelig en hindring i træningen.

:unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det er en skidt sag.

Men du skal ikke give op.

Umiddelbart kan jeg se at kiorpraktoren har lavet en fuldgod undersøgelse og haft en god effekt af behandlingen man at den ikke er vedvarende.

Du skal kombinere det bedste fra kiropraktoren med nogle gode øvelser for ryggen. Øvelserne skal være stabilitetsøvelser. Aktivering af Transversus abdominis. Spørg kiropratoren, fyssen eller en i trænigscenteret.

Det er den eneste træning der har en dokumenteret god effekt på tilbagevendende lændeproblemer.

desuden skal du have lidt tålmodighed med træningen da den er ret svær at koordinere.

Kig evt. på forsiden af MOT og tryk på skader. Der er et lille udpluk af en undersøgelse om dette.

Langt oftest er det ikke et spørgsmål styrken i din ryg men hvor stabil den er.

Stabilitetstræning er et spørgsmål om koordination og det lyder som om din ryg ikke helt er på toppen på det område. Hos rygraske indvider er opspændingen af tranversus abd. en refleks. Denne refleks kan bortfalde ved et eller flere rygproblemer.

Med venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

Det er en skidt sag.

Men du skal ikke give op.

Umiddelbart kan jeg se at kiorpraktoren har lavet en fuldgod undersøgelse og haft en god effekt af behandlingen man at den ikke er vedvarende.

Du skal kombinere det bedste fra kiropraktoren med nogle gode øvelser for ryggen. Øvelserne skal være stabilitetsøvelser. Aktivering af Transversus abdominis. Spørg kiropratoren, fyssen eller en i trænigscenteret.

Det er den eneste træning der har en dokumenteret god effekt på tilbagevendende lændeproblemer.

desuden skal du have lidt tålmodighed med træningen da den er ret svær at koordinere.

Kig evt. på forsiden af MOT og tryk på skader. Der er et lille udpluk af en undersøgelse om dette.

Langt oftest er det ikke et spørgsmål styrken i din ryg men hvor stabil den er.

Stabilitetstræning er et spørgsmål om koordination og det lyder som om din ryg ikke helt er på toppen på det område. Hos rygraske indvider er opspændingen af tranversus abd. en refleks. Denne refleks kan bortfalde ved et eller flere rygproblemer.

Med venlig hilsen

APH

Mange tak for det svar. Jeg prøver lige at undersøge det hele nærmere :smile:

Jeg havde for et par år siden noget med min iskias nerve.

Lignende symptomer, og opstået ved en rygøvelse. Er du blevet tjekket for det?

Nej det er jeg ikke. Er det via røntgen jeg skal tjekkes for det?

Link to comment
Share on other sites

Ischias smerter er det med garanti ikke.... :smile:

Så ville du have smerter ned i benet. Og ischias er mange steder brugt som en betegnelse for rygsmerter, hvilket er helt forkert. Har man ischiassmerter er der en påvirknig af nerven og der vil være udstrålende smerter ned i benet. Ligesom hvis du banker albuen ind i stolen og det summer i fingerne.

Diagnosen stilles ikke med røntgen men med en god klinisk undersøgelse.

Generelt er det ikke god behandling jeg tror du mangler. Der har du kiroprkatoren men kun en god genoptræning.

Bedste hilsner

APH

Link to comment
Share on other sites

Ischias smerter er det med garanti ikke.... :smile:

Så ville du have smerter ned i benet. Og ischias er mange steder brugt som en betegnelse for rygsmerter, hvilket er helt forkert. Har man ischiassmerter er der en påvirknig af nerven og der vil være udstrålende smerter ned i benet. Ligesom hvis du banker albuen ind i stolen og det summer i fingerne.

Diagnosen stilles ikke med røntgen men med en god klinisk undersøgelse.

Generelt er det ikke god behandling jeg tror du mangler. Der har du kiroprkatoren men kun en god genoptræning.

Bedste hilsner

APH

Tak :smile:

Altid godt at få af vide hvad det IKKE er så jeg ikke skal bekymre mig om det. Og der er ingen smerter i ben nej.

Jeg tænkte noget i nærheden af at vente til det falder helt til ro igen (er ikke slemt pt.) og så gå igang med hyperextentions som én af genoptræningsøvelserne. Starte let de første uger kun med kropsvægt og løbende stige i vægt. Derudover få følingen med dødløft og squat bare ved at lave selve bevægelsen og ligeledes her stille og roligt stige i vægt helt fra bunden.

Ud over det havde jeg tænkt mig at strække lænden ud ved forskellige øvelser et par gange om dagen.

Ydermere ikke smide mere vægt på rows end til før smertegrænsen.

Lyder det fornuftigt eller skal det være en anden approach?

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Tak :smile:

Altid godt at få af vide hvad det IKKE er så jeg ikke skal bekymre mig om det. Og der er ingen smerter i ben nej.

Jeg tænkte noget i nærheden af at vente til det falder helt til ro igen (er ikke slemt pt.) og så gå igang med hyperextentions som én af genoptræningsøvelserne. Starte let de første uger kun med kropsvægt og løbende stige i vægt. Derudover få følingen med dødløft og squat bare ved at lave selve bevægelsen og ligeledes her stille og roligt stige i vægt helt fra bunden.

Ud over det havde jeg tænkt mig at strække lænden ud ved forskellige øvelser et par gange om dagen.

Ydermere ikke smide mere vægt på rows end til før smertegrænsen.

Lyder det fornuftigt eller skal det være en anden approach?

Lyder helt fornuftigt.

Men pointere lige vigtigeheden af de specifikke stabilitetsøvelser. :smile:

De kan være ret sjove at lave på en af de store bolde i fittnes lokalet og du bliver ret hurtig god til det.

Og så kan jeg som en lille appetitvækker for tælle at jeg har trænet elitesportsfolk hvor de til sidst belv så gode at de kunne lave squat stående oven på bolden. :smile:

De kan kun squate 1/4 på bolden da stabiliteten stiller så store krav.

God træning

APH

Link to comment
Share on other sites

Lyder helt fornuftigt.

Men pointere lige vigtigeheden af de specifikke stabilitetsøvelser. :smile:

De kan være ret sjove at lave på en af de store bolde i fittnes lokalet og du bliver ret hurtig god til det.

Og så kan jeg som en lille appetitvækker for tælle at jeg har trænet elitesportsfolk hvor de til sidst belv så gode at de kunne lave squat stående oven på bolden. :smile:

De kan kun squate 1/4 på bolden da stabiliteten stiller så store krav.

God træning

APH

Det lyder lækkert :smile:

Hvor tit skal man lave de øvelser? Og har du evt. en artikel eller et link til nogen som er gode til det problem jeg har?

Eller er jeg nød til at henvende mig til en fysio for det?

Tak for hjælpen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lækkert :smile:

Hvor tit skal man lave de øvelser? Og har du evt. en artikel eller et link til nogen som er gode til det problem jeg har?

Eller er jeg nød til at henvende mig til en fysio for det?

Tak for hjælpen :bigsmile:

Alt på en bold kan et eller andet sted betegnes som stabilitetsøvelser, men søg lidt rundt på nettet, alt der kan udfordre dig henover hofte og rygrad ville være passende....

Øvelser hvor du forflytter tyngdepunktet en smule, og dine stabiliserende muskler skal stabiliserer i forhold til denne vægtforskydning...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lækkert :smile:

Hvor tit skal man lave de øvelser? Og har du evt. en artikel eller et link til nogen som er gode til det problem jeg har?

Eller er jeg nød til at henvende mig til en fysio for det?

Tak for hjælpen :bigsmile:

Jeg kigger lige på det og ser om jeg kan finde et link.

APH

Link to comment
Share on other sites

Alt på en bold kan et eller andet sted betegnes som stabilitetsøvelser, men søg lidt rundt på nettet, alt der kan udfordre dig henover hofte og rygrad ville være passende....

Øvelser hvor du forflytter tyngdepunktet en smule, og dine stabiliserende muskler skal stabiliserer i forhold til denne vægtforskydning...

Okay - Jeg kan hvert fald sagtens mærke en positiv effekt når jeg bare laver swissball crunches... :smile:

Jeg kigger lige på det og ser om jeg kan finde et link.

APH

Hvis du gider det har du reddet min weekend. Dejligt der nogen der gider bruge sin tid på at hjælpe :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Okay - Jeg kan hvert fald sagtens mærke en positiv effekt når jeg bare laver swissball crunches... :smile:

Hvis du gider det har du reddet min weekend. Dejligt der nogen der gider bruge sin tid på at hjælpe :bigsmile:

Her er en lille start. Det er ikke de bedste øvelser men er en rigitg god start.

Det er ikke fitnesscenterets "macho" øvelser... :smile: Men det kan være sjovt og når du først er god nok til at stå på bolden skla du nok få opmærksomhed. :bigsmile:

Det er et spørgsmål om fantasi. prøv ekspemlvis når du sidder på knæ på bolden at køre skulder push-ups med nogle håndvægte.

God træning

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share