Er interval træning muskel opbyggene?


faetteren
 Share

Recommended Posts

Jeg træner fire gange om ugen, og laver cardio to dage om ugen.. men altså, det er syyygt kedeligt at rende rundt og stene på landevejen eller svømme frem og tilbage i en eller anden tilfældig pool..

Så igår tænkte jeg at jeg ville prøve noget interval træning på en 100meter bane istedet, to 8xfuld sprint med jog tilbage (min kondi lugter, så altså, man må starte et sted ikk').. neways, mine læg-muskler har været MAX smadret idag.. så spørgsmål.. er interval træning entelig muskelopbyggene eller hva?

Hvis det er tilfældet, er det da entelig ikke et ret godt supplement til styrketræning hvis man ønsker at forbedre sin kondi lidt også?

Edited by faetteren
Link to comment
Share on other sites

Hvis du starter som en utrænet pind, så kan du godt opbygge lidt muskelmasse med konditræning/intervaller, men bestemt ikke i mængder der kan konkurrere med bodybuilding.

Du får helt sikkert også ømme stænger hvis du forsøgte at løbe en marathon, men det betyder jo ikke du får store ben af det. Det betyder bare du har udsat musklerne for langt mere end de var vant til.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Maxpower. Intervaltræning kan ikke karakteriseres som muskelopbyggende, men er man utrænet vil det tilføje en smule muskelmasse. Dog ikke noget af betydning.

Men det er god konditionstræning, så hvis du vil forbedre din kondition er det en god investering. Men det supplerer ikke styrketræningens muskelopbyggende effekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål om hvormeget du æder (ikke spiser, men ÆDER).

Intervaltræning er uhyggeligt energiforbrugende, men i og for sig stimuleres hypertrofi også af intensiv vægtbærende kredsløbstræning (fx intervalløB), man skal blot sørge for at være i kalorieoverskud (som antydet en svær opgave).

Til dit sidste spm: Jo :smile:

Men intervalløb er ret hårdt med stor risiko for skade, så hvis du ikke er vant til løb, så start ikke med det.

Link to comment
Share on other sites

øv.. jeg havde lige håbet at de ømme muskler betød at der var lidt at hente ved interval træning :blush:

Oh well, jeg syntes entelig det er meget sjov, så jeg tror alligevel jeg vil lave lidt et par gange om ugen (istedet for joggeture og svømme ture)..

men tak for svarene, i sku hjælpsomme herinde :w00t:

Link to comment
Share on other sites

øv.. jeg havde lige håbet at de ømme muskler betød at der var lidt at hente ved interval træning :blush:

Oh well, jeg syntes entelig det er meget sjov, så jeg tror alligevel jeg vil lave lidt et par gange om ugen (istedet for joggeture og svømme ture)..

men tak for svarene, i sku hjælpsomme herinde :w00t:

Ømhed er ikke nogen garanti for muskelvækst :wink:

Som AF er inde på så skal tilvænning til intervaltræning ske langsomt, fordi det er meget hård træning med forholdsvis høj risiko for skader til følge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share