Prikkende / stikkende smerte i underarm


Zehnox
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har prøvet at søge lidt på foraet, og google, men synes ikke jeg kan finde et svar der er fyldestgørende.

Mit problem, er som det står i emnet, jeg har en konstant prikken/stikken i HELE min underarm, på begge sider, på oversiden og undersiden. Den starter helt oppe i albuen og går et godt stykke ned.

Det er startet for ca. 2 månder siden, og er komme i forbindelse med, at jeg er startet på styrketræning og har fået et fuldtidsarbejde, hvor jeg hovedsageligt sidder foran en computer.

Det mystisk er, at "smerten" forsvinder, hvis jeg tager en varm langærmet trøje på.

Any ideas?!

og forresten, så "klikker" knoglen i min venstre underarm når jeg roterer.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har prøvet at søge lidt på foraet, og google, men synes ikke jeg kan finde et svar der er fyldestgørende.

Mit problem, er som det står i emnet, jeg har en konstant prikken/stikken i HELE min underarm, på begge sider, på oversiden og undersiden. Den starter helt oppe i albuen og går et godt stykke ned.

Det er startet for ca. 2 månder siden, og er komme i forbindelse med, at jeg er startet på styrketræning og har fået et fuldtidsarbejde, hvor jeg hovedsageligt sidder foran en computer.

Det mystisk er, at "smerten" forsvinder, hvis jeg tager en varm langærmet trøje på.

Any ideas?!

og forresten, så "klikker" knoglen i min venstre underarm når jeg roterer.

Smerten forsvinder også når du har hænderne under varmt vand og er i bad? Lyder til du har samme problem som mig. Mit har dog bredt sig til hele kroppen og hverken læger, fysioterapeuter, kiropraktorer eller nogensomhelst ved hvad det er.

Bliver din smerte forværret ved belastning?

Link to comment
Share on other sites

Lyder som nerveafklemning enten i nakken eller underarmen..

Jeg er enig!

I første omgang kan du jo lige gå din arbejdsplads igennem og se om ikke du kan indstille bord/stol og eventulet flytte dig nærmere bordet så dine arme kan være understøttet.

Der findes en del hjælpemidler på området som til tider kan have en mirakuløs effekt. Hvis du er på en arbejdsplads hvor der er skærm arbejde må der vel være en retningslinie for hvordan man skal have hjælp til at forbedre ergonomien?!

Sekundært skal du vel igang med at opsøge en behandler hvis ikke du selv kan få symptomerne til at forsvinde. Det kan nogengange være en fordel at tage det i opløbet :wink:

Hilsen

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

@Abildhauge: Ja, smerten forsvinder også når jeg er i bad, for det meste når jeg har det varmt :) - nej, jeg snynes faktisk at smerten bliver mindre når jeg træner, på de dage hvor det ikke er med meget belastning (jeg kører skiftevis: 15x1, 12x1, 10x1 og 10x1, 8x1, 6x1). Det er mest sæt med 6x1 jeg kan mærke - fladt bænkpress med håndvægte, og incline bænk.

@Jørgen L og Gribben: Det kan det sagten være, har en smule smerter helt oppe i nakke (hvor nakkehvirvlerne ender), og der er meget knagen og bragen hvis jeg sådan kigger op i loftet, og presser nakken bagud.

Jeg har hæve-sænkebord / stol, kan indstille min skærm osv.

Hvilken type læge skal jeg søge?

- og tak for de hurtige svar :)

[edit]

og de sidste par dage, har jeg faktisk også kunne mærke det en lille smule i min venste biceps.

Edited by Zehnox
Link to comment
Share on other sites

@Abildhauge: Ja, smerten forsvinder også når jeg er i bad, for det meste når jeg har det varmt :) - nej, jeg snynes faktisk at smerten bliver mindre når jeg træner, på de dage hvor det ikke er med meget belastning (jeg kører skiftevis: 15x1, 12x1, 10x1 og 10x1, 8x1, 6x1). Det er mest sæt med 6x1 jeg kan mærke - fladt bænkpress med håndvægte, og incline bænk.

@Jørgen L og Gribben: Det kan det sagten være, har en smule smerter helt oppe i nakke (hvor nakkehvirvlerne ender), og der er meget knagen og bragen hvis jeg sådan kigger op i loftet, og presser nakken bagud.

Jeg har hæve-sænkebord / stol, kan indstille min skærm osv.

Hvilken type læge skal jeg søge?

- og tak for de hurtige svar :)

[edit]

og de sidste par dage, har jeg faktisk også kunne mærke det en lille smule i min venste biceps.

Hvordan har du det når du går i seng om aftenen?

Først søg egen læge og få ham til at lave en henvisning til en fysioterapeut og få dem til at lave en grundig undersøgelse af dig.

Link to comment
Share on other sites

@Abildhauge: Ja, smerten forsvinder også når jeg er i bad, for det meste når jeg har det varmt :) - nej, jeg snynes faktisk at smerten bliver mindre når jeg træner, på de dage hvor det ikke er med meget belastning (jeg kører skiftevis: 15x1, 12x1, 10x1 og 10x1, 8x1, 6x1). Det er mest sæt med 6x1 jeg kan mærke - fladt bænkpress med håndvægte, og incline bænk.

@Jørgen L og Gribben: Det kan det sagten være, har en smule smerter helt oppe i nakke (hvor nakkehvirvlerne ender), og der er meget knagen og bragen hvis jeg sådan kigger op i loftet, og presser nakken bagud.

Jeg har hæve-sænkebord / stol, kan indstille min skærm osv.

Hvilken type læge skal jeg søge?

- og tak for de hurtige svar :)

[edit]

og de sidste par dage, har jeg faktisk også kunne mærke det en lille smule i min venste biceps.

Jamen mit råd vil være at få din læge til at skrive en henvisning til en fysioterapeut som er uddannet i McKenzie behandling (spørg fyssen) Og selvf. sørge for at du sidder naturligt ved skærmen (overkant i øjenhøjde)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har kigget lidt på dit problem og kommer her med et par forslag til hvad det kan være:

Musearm.. Dette giver anledning til en afklemning af n. medianus (en nerve i armen), hvilket kan medføre smerte. Denne afklemning kan finde sted fra n. medianus udspring og indtil forgrening distalt (nedenfor) for håndledet.

eller:

forkortning af m.Pectoralis minor.

PLexus Brachialis løber under denne muskel og løber ud i armen. Hvis denne muskel er forkortet kan dette give anledning til at denne gruppe af nerver bliver klemt og giver de omtalte symptomer. (kendes også fra ischias-syndrom, hvor det samme sker, bare i baldemuskulaturen m.Piriformis)

Denne muskel bliver forkortet fx hvis du arbejder meget ved computer og mus og ikke får strukket musklen ud.

det kan sagtens tænkes at det kunne være en blanding af de to ovenstående da de begge sagtens kan provokeres af typisk kontorarbejde.

Men det kan jo selvfølgelig også være flere andre ting.

Håber at jeg har kunnet hjælpe. :bigsmile:

Edited by simmerbølle
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har kigget lidt på dit problem og kommer her med et par forslag til hvad det kan være:

Musearm.. Dette giver anledning til en afklemning af n. medianus (en nerve i armen), hvilket kan medføre smerte. Denne afklemning kan finde sted fra n. medianus udspring i hjernestammen og indtil forgrening distalt (nedenfor) for håndledet. Steder af særlig interesse for dette kan være carpal tunnelen og ved n. medianus penetrering af m. pronator teres. (ligeledes muskel i underarmen)

eller:

forkortning af m.Pectoralis minor.

N.PLexis Brachialis udløber fra CNS (centralnervesystemet) under denne muskel og løber ud i armen gennem art.Humerus (skulderleddet).

Hvis denne muskel er forkortet kan dette give anledning til at denne gruppe på 4 nerver bliver klemt og giver de omtalte symptomer. (kendes også fra ischias-syndrom, hvor det samme sker, bare i baldemuskulaturen m.Piriformis)

Denne muskel bliver forkortet fx hvis du arbejder meget ved computer og mus og ikke får strukket musklen ud.

det kan sagtens tænkes at det kunne være en blanding af de to ovenstående da de begge sagtens kan provokeres af typisk kontorarbejde.

Men det kan jo selvfølgelig også være flere andre ting.

Håber at jeg har kunnet hjælpe. :bigsmile:

Nu er det ikke for at angribe dig her med din første post men der er altså lige et par ting i anatomien du har fået galt fat i :smile:

Først og fremmest n. medianus udspringer ikke fra hjernestammen men derimod fra plexus brachialis (cervical 6 til thorakal 1), den penetrerer heller ikke m. pronator teres men passerer derimod imellem musklens to hoveder. N. medianus er først og fremmest en motorisk nerve, dvs den innerverer mange underarmmuskler - men den har også kutan innervation, blandt andet det meste af tommelfingrene, en del af håndfladen (palmart) og de radiale 3(½) fingre.

og så til plexus brachialis - som du sikkert har regnet ud af det ikke et nerve men derimod et plexus - dvs du har nogle nervegrene der udspringer fra medulla spinalis (rygmarven), og de samles i et plexus og munder derefter ud i nogle nerver, nemlig n. axillaris, n. radialis, n. ulnaris, n. musculocutaneus og endelig n. medianus. Plexus brachialis løber selvsagt heller ikke gennem selve skulderleddet, art. humeri.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

@Abildhauge: Jeg har det som jeg har haft det i løbet af dagen, denne irriterende prikken/stikken i armen - med mindre jeg har haft en langærmet trøje på (som jeg har meget i øjeblikket for at slippe for det). Det jeg har med nakken er ikke noget der rigtigt generer mig.

Jeg får en tid hos min læge hurtigst muligt tror jeg :)

Har godtnok været der fornyligt, der påstod hun at jeg havde fået tennisalbue, så har fået en masse strækøvelser, som egentlig er meget gode når jeg sidder så meget foran skærmen, som er indstillet korrekt :)

Det lyder som om det her kan gå hen at blive en dyr fornøjelse?

Link to comment
Share on other sites

@Abildhauge: Jeg har det som jeg har haft det i løbet af dagen, denne irriterende prikken/stikken i armen - med mindre jeg har haft en langærmet trøje på (som jeg har meget i øjeblikket for at slippe for det). Det jeg har med nakken er ikke noget der rigtigt generer mig.

Jeg får en tid hos min læge hurtigst muligt tror jeg :)

Har godtnok været der fornyligt, der påstod hun at jeg havde fået tennisalbue, så har fået en masse strækøvelser, som egentlig er meget gode når jeg sidder så meget foran skærmen, som er indstillet korrekt :)

Det lyder som om det her kan gå hen at blive en dyr fornøjelse?

Nu inden at de kyndige anatomi eksperter her på MOL :smile: kaster sig ud i en faglig diskussion vil det være anbefalelsesværdigt at du kommer til lægen (eller kiropraktoren :wink: ) og får lavet en gennemgående neurologisk undersøgelse. (Lægen og kiropraktoren kernekompetence). Evt. kan de henvise dig videre til neurolog.

Og så lige.... med fare for at blive upopulær. :smile:

McKenzie er supergodt.. til de rigtige lidelser. Det er ikke et enestående diagnostisk redskab der giver fyssen differential diagnostisk kompetence. Jeg bruger selv Mckenzie, flittigt, men det er ikke et mirakel redskab mod alt.

De bedste hilsner

APH

Link to comment
Share on other sites

Og så lige.... med fare for at blive upopulær.
Nej, du er bare ny her :laugh:
McKenzie er supergodt.. til de rigtige lidelser. Det er ikke et enestående diagnostisk redskab der giver fyssen differential diagnostisk kompetence.

APH

Har du taget credential eksamen i McKenzie behandling/undersøgelse? Hvis nej, hvordan kan du så udtale dig om redskabets brugbarhed? :smile:

Jeg har godt nok ikke ret meget erfaring i kiropraktorernes behandlingsmetoder, men jeg vil påstå at de næsten udelukkende vælger manipulation som behandling, og det gør de fordi deres undersøgelsesmetodik og behandlingsbatteri er for begrænset :wink: Kan du se problemet i din udtalelse?

Hvis der er behov for uddybelse, kan jeg henvise til 117 tidligere diskussioner her på boardet :cool:

Jeg bruger selv Mckenzie, flittigt, men det er ikke et mirakel redskab mod alt.
Nej, det er der vist ingen som påstår. :smile:
neurologisk undersøgelse. (Lægen og kiropraktoren kernekompetence)

Siden hvornår er neurologiske undersøgelser blevet kiropraktorens kernekompetence? Jeg troede det var behandling af patienter? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg takker mange gange for jeres svar. Jeg smutter en tur til lægen og fortæller hende problematikken.

Lige en sidste ting - kan jeg forstætte min vægttræning, eller skal denne indstilles, til jeg er blevet behandlet?

og er det en kiropraktor, fysioterapeut eller en neroulog jeg skal til? Jeg er efterhånden en smule forvirret :smile:

Link to comment
Share on other sites

APH:

Du har tydeligvis ikke forstået pointen: Du mener at kunne vurdere et behandlings/undersøgelsesredskab uden at være uddannet i det. For at illustrere problemet i dette gjorde jeg det samme med din uddannelse. Men den pointe missede du vist :wink:

Og skal vi nu ikke lade være med at kaste med udtryk som: "Videnskabeligt dokumenteret"? Du behøver ikke at gå længere end dine egne kolleger som er nogle glimrende forskere: De har vist at jeres metoder IKKE er reproducerbare.. :smile:

Neurologisk UNDERSØGLESE er kiropraktorens kernekompetence indenfor undersøgelse. Fuld undersøgelse med kraninerver og alle reflekser og samtidig danne sig et rationale fra undersøgelsen. Alle de fysser jeg har samarbejde med sender patienten til mig eller min kompagnon (lægen) når dette skal udføres. Er det fordi de ikke gider?

Jeg har vist ikke sagt at det var fyssens kernekompetence? Du må læse hvad jeg skriver, hvis du skal kommentere på det.

Et rygsymposium som jeg deltog i sidste efterår, (hvor ledende kiroer fra Odense samt en hobe af andre danske rygforskere deltog)endte med konklusionen:

1. Ofte ved vi ikke hvorfor folk har ondt i ryggen

2. Vi kan ikke reproducere undersøgelser

3. Vi kan ikke sige hvad den rigtige behandling er!

Om du vil acceptere dette er din egen sag - jeg trækker mig fra diskussionen nu. :smile:

Link to comment
Share on other sites

APH:

Du har tydeligvis ikke forstået pointen: Du mener at kunne vurdere et behandlings/undersøgelsesredskab uden at være uddannet i det. For at illustrere problemet i dette gjorde jeg det samme med din uddannelse. Men den pointe missede du vist :wink:

Og skal vi nu ikke lade være med at kaste med udtryk som: "Videnskabeligt dokumenteret"? Du behøver ikke at gå længere end dine egne kolleger som er nogle glimrende forskere: De har vist at jeres metoder IKKE er reproducerbare.. :smile:

Jeg har vist ikke sagt at det var fyssens kernekompetence? Du må læse hvad jeg skriver, hvis du skal kommentere på det.

Et rygsymposium som jeg deltog i sidste efterår, (hvor ledende kiroer fra Odense samt en hobe af andre danske rygforskere deltog)endte med konklusionen:

1. Ofte ved vi ikke hvorfor folk har ondt i ryggen

2. Vi kan ikke reproducere undersøgelser

3. Vi kan ikke sige hvad den rigtige behandling er!

Om du vil acceptere dette er din egen sag - jeg trækker mig fra diskussionen nu. :smile:

Det er vist noget af en vag argumentation og sammenligning. Det vil sige at en forsker ikke kan udtale sig om et praktisk redskab manipulation/McKenzie da han ikke bruger det til daglig????????????

Diskussionen gik på ingen måde udpå hvad resultatet af undersøgelser eller om hvorfor patienten har ondt. For den kan vi ikke rokke ved. Men diskussioen gik på udgangspunktet for den kvalificerede undersøgelse, dvs kompetencen. Det var det der var diskussionen, men du har forsøgt at dreje den væk og det kan jeg godt forstå. :smile:

Og du var ved at rådgive en MOL bruger til kun at gå til en fys der var uddannet i McKenzie. Betyder det at de andre ikke er kompetente til at behandle elller diagnosticere hans problem?

Men synd at du i vil blive i duskussioen, den er jo både oplysende og sjov.

Men mit tilbud står stadig ved magt. Selvom du ikke kommenterede det. :smile:

Med venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share