Højfrekvent træning for hypertrofi!


Edu
 Share

Recommended Posts

Jeg har lavet følgende program inspireret udfra nogle artikler om højfrekvent træning, og målet er at træne 5-6 dage om ugen i træk, med rimeligt overlap og alligevel restitution til musklerne.

Programmet i sig selv er med højst 2-3 øvelser pr dag, som tilgengæld er store basisøvelser, der trænes tungt efter 5x5 princippet, og der øges efter dagsform.

Ud over dette trænes der boksetræning også hver dag, med flere udholdenhedsøvelser og især speed strength stimuleres pga slagene, mave trænes også efter træning derfor ingen decideret styrketræning for maven i programmet.

Mandag Ben:

Squat 5x5

Rumænsk dødløft 5x5

Muskler belastet= Lår, læg, røv, ryg, traps, arme (statisk).

Tirsdag Bryst/skulder:

Bænkpres 5x5

Military pres 5x5

Muskler belastet: Bryst, skulder(for, side), triceps, traps + andre stabiliserende muskler

Onsdag ryg:

Dødløft 5x5

Chins 5x5

High pull 5x5

Muskler belastet: Hele ryggen, biceps, forlår, baglår, røv, bagskulder

Torsdag Ben/skulder:

Squat 5x5

Military 5x5

Muskler ramt: Lår, røv, ryg, traps, triceps, skulder, øvre bryst.

Fredag:

Snatch 5x5

Rumænsk dødløft 5x5

Muskler ramt: lår, ryg, traps, skulder, let triceps, statisk biceps.

Altså bliver hele kroppen trænet igennem 2-3 gange i løbet af 5 dage. Bl.a. bryst er nedprioriteret da det er knapt så vigtigt ift boksning som fx skulder og ryg.

Målet er at stige ca 5 kg på 2-3 måneder med mindst muligt fedt, men så vidt jeg ved burde dette med progression stimulere hypertrofi tilstrækkeligt... Eller er jeg helt på vildspor?

Ps. det skal siges jeg ikke har tid til fx fullbody 2-3xuge. hellere ca 20-30 min hver dag.

Håber på lidt respons?

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet følgende program inspireret udfra nogle artikler om højfrekvent træning, og målet er at træne 5-6 dage om ugen i træk, med rimeligt overlap og alligevel restitution til musklerne.

Programmet i sig selv er med højst 2-3 øvelser pr dag, som tilgengæld er store basisøvelser, der trænes tungt efter 5x5 princippet, og der øges efter dagsform.

Ud over dette trænes der boksetræning også hver dag, med flere udholdenhedsøvelser og især speed strength stimuleres pga slagene, mave trænes også efter træning derfor ingen decideret styrketræning for maven i programmet.

Mandag Ben:

Squat 5x5

Rumænsk dødløft 5x5

Muskler belastet= Lår, læg, røv, ryg, traps, arme (statisk).

Tirsdag Bryst/skulder:

Bænkpres 5x5

Military pres 5x5

Muskler belastet: Bryst, skulder(for, side), triceps, traps + andre stabiliserende muskler

Onsdag ryg:

Dødløft 5x5

Chins 5x5

Bent over row 5x5

Muskler belastet: Hele ryggen, biceps, forlår, statisk baglår, røv, bagskulder

Torsdag Ben/skulder:

Squat 5x5

Military 5x5

Muskler ramt: Lår, røv, ryg, traps, triceps, skulder, øvre bryst.

Fredag:

Snatch 5x5

Rumænsk dødløft 5x5

Muskler ramt: lår, ryg, traps, skulder, let triceps, statisk biceps.

Altså bliver hele kroppen trænet igennem 2-3 gange i løbet af 5 dage. Bl.a. bryst er nedprioriteret da det er knapt så vigtigt ift boksning som fx skulder og ryg.

Målet er at stige ca 5 kg på 2-3 måneder med mindst muligt fedt, men så vidt jeg ved burde dette med progression stimulere hypertrofi tilstrækkeligt... Eller er jeg helt på vildspor?

Ps. det skal siges jeg ikke har tid til fx fullbody 2-3xuge. hellere ca 20-30 min hver dag.

Håber på lidt respons?

Hvis du træner efter HFT-principper, så ville en full-body 2-3, endda 4 gange på en uge ikke tage dig mere end ½ time (fordi det gælder om at få så høj en træningsdensitet som muligt), og vil være klart at foretrække (jep, selvom du også kører boksning ved siden af, sørg bare for at spise alt, hvad du kan komme i nærheden af! :4mewantfood: ).

Jeg kørte det følgende program med SUPER resultater - 5 kg på 16 uger, hvor fedt% forblev den samme - HFT. Og jeg er pige, som i forvejen har ret svært ved at tage muskler på!!

Sæt dig ind i artiklen grundigt, det kan være det ser for kompliceret ud ved blik, men det er det ikke! Ellers skal jeg nok poste det program, som jeg fulgte, senere...

Link to comment
Share on other sites

Har læst artiklen, og det var bl.a. den jeg havde ladet mig inspirere af. Men programmet vil i alt for høj grad gå ud over min boksetræning som har første prioritet.

Derfor ville jeg lave et program med funktionelle basisøvelser som kunne stimulere tilstrækkeligt hypertrofi, men kun i megen lille grad gik ud over min boksetræning.

Men jeg ville under alle omstændigheder meget gerne se dit program, for hvis hver session virkelig kun tager ca 30 min....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share