Cutte eller Bulke ?


Czyber
 Share

Recommended Posts

Heej

I får lige nogle stats:

Dreng

17 år

185 cm høj

vejer 85 kg

Jeg har styrketrænet ca. 1 månedstid 3 gange om ugen.

Jeg er nu kommet i den tvivl om det ikke ville være bedre at cutte nu også genoptage træningen om 1-2 måneder, end at foreksempel træne videre 6 måneders tid også finde ud af det ville være fornuftigt at cutte, jeg er ikke helt sikker på om jeg har brug for at cutte. Hva synes i ?

Smed lige et par billeder op her:

http://img90.imageshack.us/my.php?image=dsc00047ud7.jpg

http://img75.imageshack.us/my.php?image=dsc00049rv2.jpg

Kom lige med jeres råd, vejledning osv.

Link to comment
Share on other sites

-> Moos

Hahahaha

--> Czyber

Jeg havde det PRÆCIS på samme måde, da jeg startede med at træne. Jeg bar dog lidt mere fedt end dig.

Jeg var 16 da jeg startede med at træne.

De første 1½år spildte jeg på at skifte mellem cut og bulk - jeg kunne simpelthen ikke bestemme mig.

Derefter begyndte jeg at bulke ordentligt, uden pludselig cut, for at få bedre samvittighed.

Jeg har nu trænet 3år og har ikke fortrudt min bulk det mindste. Hvis jeg kunne spole tiden tilbage, og havde bulket ordentligt i starten, istedet for det der "cut eller bulk" pjat, ville jeg HELT sikkert gøre det.

Så mit råd: På dit billede ser du ret tynd ud, og kunne godt trænge til nogle muller. Du vil også have svært ved at dig ordentligt, da du er ret tynd og ikke har så meget muskel. Derudover ville produktet nok minde om en kz-fange ;)

Spøg til side!

Så bare æd og giv den gas, og LAD VÆRE at få dårlig samvittighed el lign og så pludselig at stoppe og cutte. Det kan IKKE betale sig.

Link to comment
Share on other sites

Gæt selv hvem du er...

Så ryger du da i Smartass-kategorien med en lille knivspids idiot oven i. Det er mindst lige så givende at hjælpe et andet menneske, som det er at pleje sit ego. Du skulle prøve det.

Det er ikke for at starte et skænderi, men det er ærligt talt for latterligt at smide sådan noget op, når der helt uskadeligt bliver spurgt om vejledning.

Edited by Calahan86
Link to comment
Share on other sites

Er der ikke nogle artikler omkring hvordan man bulker? Kender vidst godt svaret: Google er din ven? ville bare helts have nogle erfaringer og råd herfra?

Det vigtigste i det her er at finde sit ligevægsttal (bodyhouse.dk har en god artikel omkring dette under kost, ellers kan du søge her på forummet). Når du har fundet ud af ligevægtstallet (antal kcal) kan du så begynde at cutte/bulke. Det gælder om ikke at overdrive når du reducerer eller forøger dit indtag, da dit stofskifte vil tilpasse sig indtaget. Altså, får du får lidt ind, vil det skrue ned for blusset så at sige, og tage fra din hårdt optjente muskelmasse. Spiser du alt for meget vil det være svære at komme af med igen, så hellere finde en balance på max 500 kcal (det gælder selvfølgelig om hvilket mål, men da du ikke ligner bodybuildertypen vil dette være passende for dig) Bodybuildere ligner jo fede mennesker størstedelen af året og skal "kun" være pæne og cuttet op til konkurrencen.

Kort: find dit ligevægtstal. Forøg indtaget for at bulke, reducer indtaget for at cutte.

Når det er sagt, må jeg være enig med nogle af de andre kommentarer og sige du nok hellere skal komme igang med at dyrke lidt motion og så bare spise fornuftigt. Men held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste i det her er at finde sit ligevægsttal (bodyhouse.dk har en god artikel omkring dette under kost, ellers kan du søge her på forummet). Når du har fundet ud af ligevægtstallet (antal kcal) kan du så begynde at cutte/bulke. Det gælder om ikke at overdrive når du reducerer eller forøger dit indtag, da dit stofskifte vil tilpasse sig indtaget. Altså, får du får lidt ind, vil det skrue ned for blusset så at sige, og tage fra din hårdt optjente muskelmasse. Spiser du alt for meget vil det være svære at komme af med igen, så hellere finde en balance på max 500 kcal (det gælder selvfølgelig om hvilket mål, men da du ikke ligner bodybuildertypen vil dette være passende for dig) Bodybuildere ligner jo fede mennesker størstedelen af året og skal "kun" være pæne og cuttet op til konkurrencen.

Kort: find dit ligevægtstal. Forøg indtaget for at bulke, reducer indtaget for at cutte.

Når det er sagt, må jeg være enig med nogle af de andre kommentarer og sige du nok hellere skal komme igang med at dyrke lidt motion og så bare spise fornuftigt. Men held og lykke med det.

Okay når man bulker; Hvad skal man så spise, usunde eller sunde ting? Er det en idé at bruge Massgainer? ger man fedtprocenten?

Link to comment
Share on other sites

Okay når man bulker; Hvad skal man så spise, usunde eller sunde ting? Er det en idé at bruge Massgainer? ger man fedtprocenten?

Primære mål er at få et kcal overskud. Det får du selvfølgelig også ved at spise pizza og chips hele dagen, men du bliver nødt til at søtte næringsVÆRDIEN over kcal indholdet. Du kan selvfølgelig spise Gainer, Protein, Drikke tunvand og spise tunen osv. Men sørger du for at spise rigtigt (ikke for meget, sukker, mættede- og transfedtsyrer osv) skal det også nok give resultater; spis 6 gange om dage, 3 snacks, 3 hovedmåltider, få dine vitaminer, fiskeolie og den sunde fedt evt. i form af kosttilskud som Udo's choice.

Link to comment
Share on other sites

Drikke tunvand? :blink:

Vandet som tunen flyder rundt i i dåsen. Ikke noget jeg har været tilhænger af. Men kan da pege på de første 2+ BB wannabe's som læsker det i sig for ikke at gå glip af den næring som befinder sig deri :-) tunvand er nok et nyopfundet ord og fortjener egentligt at blive placeret i gåseøjne: "tunvand" :)

Link to comment
Share on other sites

Inden du begynder at drikke tunvand og bruge mange penge på kosttilskud osv syntes jeg lige du skal slå koldt vand i blodet.

Du har kun været igang 3 måneder og der skal altså en del mere trænning til før det rigtig begynder at vise sig. Hvis du gerne vil bulke, hvilket er mit råd til dig, så kig evt på noget billigt protein og kreatin. Drop de der dyre designer produkter, bare køb noget Danlab eller noget andet der er økonomisk fornuftigt.

Du ser ikke ud som om du har vægt problemer så bare sørg for at spise fornuftigt og nok, du behøves ikke at proppe dig selv, men du skal heller ikke gå sulten i seng. En ordentlig sjat god fornuft går langt når det kommer til trænning, det behøves ikke at være en videnskab med kcal tælling.

Så spis nok og fornuftigt, og så bare HIT THE GYM. Du kan sikkert finde massere artikler om protein og kreatin, men det er ret ligetil, kan selv anbefale [Fjernet af Mod] produkter. Det vigtigste er at du er gald for at træne og at det motivere dig og giver dig mere energi og fx selvtilid i hverdagen.

Gem dine 2 billeder og hiv dem frem om 1 år, hvis du passer din trænning vil du forbavse dig selv.

Common sense goes along way!!

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Vandet som tunen flyder rundt i i dåsen. Ikke noget jeg har været tilhænger af. Men kan da pege på de første 2+ BB wannabe's som læsker det i sig for ikke at gå glip af den næring som befinder sig deri :-) tunvand er nok et nyopfundet ord og fortjener egentligt at blive placeret i gåseøjne: "tunvand" :)

ok, så fordi du kender to wannabe's der gør det, så er det pludselig smart?

Hvor meget næring regner de med der er i tunvandet?

Umiddelbart kunne jeg da finde på noget bedre og meget mere velsmagende ting at hælde i skuffen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så ryger du da i Smartass-kategorien med en lille knivspids idiot oven i. Det er mindst lige så givende at hjælpe et andet menneske, som det er at pleje sit ego. Du skulle prøve det.

Det er ikke for at starte et skænderi, men det er ærligt talt for latterligt at smide sådan noget op, når der helt uskadeligt bliver spurgt om vejledning.

Syntes faktisk at den var god - svaret var der jo - kom igang med at træne! Gerne krydret med lidt læsning på MOL om træning og kost.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmst skal du træne seriøst - det er det vigtigste overhovedet!

Derudover må du jo afgøre med dig selv, om det en anelse hurtigere fremgang er så vigtigt, at du vil ligne en flødebolle. Pas i hvert fald på med at det ikke kun bliver en undskyldning for bare at æde løs, uden at du får trænet tilsvarende seriøst. Det er set før :4whip:

At cutte viser sig iøvrigt ofte at være lettere at tale om på fuld mave end at gennemføre i praksis!

Det er i øvrigt en myte, at man ikke kan holde en uændret fedtprocent og alligevel øge sin styrke! :showoff:

Et eksempel på cut og styrkefremgng ses her (ikke at jeg vil anbefale metoden): Artikkel

Hvis jeg var dig, så ville jeg fortsætte træningen og spise almindeligt sundt - og spise noget lige efter træning. Så kan du altid tage spørgsmålet cup/bulk op igen om fx 6 måneder, når du har set nogle konkrete resultater af din træning

God fornøjelse med træningen

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

En tråd som denne er lige præcis hvad der er i vejen med MOL.

Det kræver ingen lang udredning:

Spis grundlæggende rigtigt og træn fornuftigt.

Meget skarpt formuleret i billedet MOOS postede.

Det er sandsynligvis nødvendigt fordi 99% af alle kommer tilbage og spørger om biceps øvelser, 2min efter de har fået et basisprogram.

99% spørger også zytoscan megablast fåreprotein isolat pulver efter man har talt om god kost.

Træn hårdt og spis rigtigt! I OSK er en af vores (tynde) nye medlemmer gået i gang med træning under Henning Friis vinger.

Efter 2 måneder: +10kg + 10cm omkreds om brystet. Nej han er ikke blevet fed, nej han bruger ikke fancy kosttilskud og nej vi har INGEN maskiner eller kabletræk.

I samme åndedrag kan det nævnes at jeg på 3uger har smækket strækmærker på mine sørgelige brystmuskler med en eneste øvelse... Bænkpres...

Intet andet end bænkpres!

Basis, kcal overskud, nok protein.

Det eneste Czyber har brug for et et link til diverse FAQ's her på siden og et wakeupcall:

God kost + hårdt arbejde = resultater.

Link to comment
Share on other sites

Træn hårdt og spis rigtigt! I OSK er en af vores (tynde) nye medlemmer gået i gang med træning under Henning Friis vinger.

Efter 2 måneder: +10kg + 10cm omkreds om brystet. Nej han er ikke blevet fed, nej han bruger ikke fancy kosttilskud og nej vi har INGEN maskiner eller kabletræk.

Det er så kun +4 kg, men det er da også en slat når man starter med et udgangspunkt på omkring de 60 kg.

Det behøves ikke at være så svært. :4mewantfood: :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Det er så kun +4 kg, men det er da også en slat når man starter med et udgangspunkt på omkring de 60 kg.

Det behøves ikke at være så svært. :4mewantfood: :nissecool:

hehe, synes godt nok også 10kg var lige at skyde over målet ift bulk. 4kg på 2 mdr er :4thumbup:

I øvrigt må jeg erklære mig fuldstændig enig i polle-drengen.

Ja, gu' er tegningen en smule provokerende, men den rammer plet på rigtig mange tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han kun har øget 4kg men 10cm om brystkassen kunne man gætte på, at der som hos så mange andre nystartede er øget muskelmasse og smidt fedt på samme tid.

Ellers har Friis sat ham på et program hvis man kune træner overkrop :nissegrin:

De artikler der linket til på t-nation er fuldstændigt skudt forbi målet!

Thibudeau har +10 års super seriøs træning bag sig som styrkeatlet, før han gik igang med at træne efter sit udseende. Ketogene diæter, HIIT, voldsomme styrketræningsprogrammer, 400m sprinter (det får folk til at knække sig af overanstrengelse!).

Den ganske tekniske artikel om clean kcal overskud vs bulk er også 100% uinteressant for en n00b. Der skal ikke andet til and the basics. Man kan komplicere tingene senere hvis man får behov for det.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt må jeg erklære mig fuldstændig enig i polle-drengen.

Ja, gu' er tegningen en smule provokerende, men den rammer plet på rigtig mange tilfælde.

Ja, men det er som regel også den slags, man lægger mærke til. Hvis jeg bare havde skrevet "Jeg synes bare du skal træne, og ikke tænke over den slags" havde ingne jo tænkt nærmere over det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share