2 spørgsmål til hst


Haps
 Share

Recommended Posts

hey alle, har lige et par spørgsmål til hst jeg ville være yderst taknemmelig for hvis jeg kunne få svar på.

1: i hst-skemaet ligges der op til at man kører med samme antal sæt alle 8 uger. Min indvending er så, at i de sidste 4 uger hvor man ligger på 2x5 sæt/reps virkelig er få reps ialt taget i betragtning at det er et fullbody program. Er det virkelig nok intensitet, eller ville det give mening at sætte antal sæt op efterhånden som cyklussen skrider frem, og repsene bliver færre?

2: hvad er bedst til at bevare muskelmasse under cut? Progression, eller ikke-progression? altså, jeg er helt med på at planlagt progression stimulerer muskelvækst, men i kalorieunderskud er det jo meningen at man skal bevare muskelmasse, mens fedtet brænder af. Fungerer den planlagte progression også i den sammenhæng?

Edited by Haps
Link to comment
Share on other sites

Intensitet er hvor tungt du løfter ift max. Sæt gange reps er volumen, workload er volumen gange vægt, og ja, det er ganske rigtigt er volumen falder igennem et hst program efterhånden som intensiteten stiger.

God læsning:

How many sets and how to determine it

http://www.hypertrophy-specific.info/cgi-b...=ST;f=13;t=4628

Tweaking HST

http://www.hypertrophy-specific.com/HSrepo...ndex.html#art_2

Mit personlige forslag og råd er at du tager mindst en cyklus "efter bogen" før du begynder at rode alt for meget ved programmet.

Min logik og fornuft, og hvad jeg er stødt på om emnet indtil videre, siger mig at det bedste program under cut er så identisk som muligt til det bedste program under bulk/ligevægt. Hvordan det præcis ser ud er ikke til at sige, men progression er en meget vigtig parameter. Du er dog nødt til at tage højde for de ændrede forudsætninger kroppen har under cut. Du restituerer ikke helt lige så hurtigt og mister måske lidt styrke. Men det forhindre naturligvis ikke at du laver et program med progression.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share