Z-Health


TBB
 Share

Recommended Posts

Dette spørgsmål er vel egentilgt rettet mod Kenneth Jay og andre, der har erfaring med Z-Health.

Jeg blev opmærksom på Z-health på KJ tråd, men ville ikke stæle den med spørgsmål, der tager udgangspunkt i mig selv.

Jeg træner kropsvægt og belastede styrke øvelser med det formål, at blive alment atletisk. Med grundøvelser, der kan overføres til det sport jeg dyrker, som f.eks.: klatring, kampsport og surfning.

Jeg har læst, at Z-Health kan lære nerve systemet de bevægelsesmønstre, som (hævder opfinderen) går igen hos top atleter i mange forskellige sportsgrene.

Dette lyder næsten for godt til at være sandt (men lige det jeg leder efter), jeg ved at KJ læser idræt, så han må vel kunne vurdere om det er teoretisk muligt.

Så mit mit spørgsmål er: kan man forbedre sin holdning, balance og atletiske formåen, blot ved at følge nogle DVD'er?

for andre, der gerne vil læse om Z-Health: zhealth.net

VH. TBB

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev også ret nysgerrig da jeg opdagede det i Kenneth Jays log. Hvis han vil bruge sin tid på det kan det bestemt ikke være skidt - faktisk har jeg på fornemmelsen det kan være rigtig godt.

Mit problem er bare at den hjemmeside er 100% tv-shop - ja næsten værre. Lover guld og grønne skove til alle uden at komme med den mindste smule konkret på hvad det rent faktisk går ud på.

Vis mig en teaser, forklar nogle få øvelser så jeg selv kan mærke det på min egen krop. :bigsmile: Så kan man i det mindste begynde at tage stilling til om det er skidt eller kanel.

Jeg vil i hvert fald vide noget mere før jeg går ud og smider en plov eller derover bare for første del af programmet.

Link to comment
Share on other sites

Så mit mit spørgsmål er: kan man forbedre sin holdning, balance og atletiske formåen, blot ved at følge nogle DVD'er?

Ja hvorfor ikke? fysisk aktivitet har vist sig at kunne forbedre/kurere mange forskellige lidelser eller tilstande.

Jeg er fuldstændig enig i at Z-health hjemmesiden er tv-shop agtig, men det er nu engang den amerikanske markedsføring igen...

Z-healths udgangspunkt er at alle mennesker er i princippet atleter og for at en atlet kan bevæge sig optimalt skal basen/fundamentet være i orden. Det drejer sig ikke om styrkefundamentet men mere om leddenes sundhedstilstand og funktion. En låsning i et led vil påvirke selv den stærkeste og hurtigste person negativt hvilket giver mindre end optimale præstationer.

Z-health R-phase kan kategoriseres på følgende måde sammenlignet med Pavels/maxwells super jonts/joint mobility og bodyflow:

Super Joints´ fokus er en høj volumen af bevægelser for sundhed

WW/bodyflow/intuiflow/Prasara Yoga fokuserer på øget komplexitet af bevægelser for sundhed

Z-Health fokuserer på perfektion af bevægelser over volumen og komplexitet

Z-health I-phase er så en integrationsfase hvor den nmye og optimale base skal udgøre fundamentet for den virdere træning. dette skal forstås som fx hvis man forestiller sig situationen hvor ,an har været begrænset af en låsning eller bare nedsat mobilitet/smerte i eller omkring et led i kroppen så vil ens tekniske udførelse af en given øvelse uden tvivl være påvirket af dette. "ny" teknik skal så indlæres og altså integrationsdelen.

Håber det hjælper!

/Kenneth Jay

Link to comment
Share on other sites

Kan/vil/må du ikke forklare helt konkret hvad det kunne bestå af?

Jeg forventer naturligvis ikke at du "afsløre" store dele af konceptet, men det må være muligt at give et sneak preview som man kan prøve på egen krop.

Skulle jeg "sælge" astanga yoga var jeg nok også nødt til at sige lidt mere end:

Det er det ultimative for allround sundhed, smidighed og styrke. Det er en række strækøvelser og en speciel åndedrætsteknik baseret på 1000 års indisk videnskab. :wink:

Jeg kunne da gøre det lidt længere hvis det er, uden at du havde en kinamands chance for at finde ud af hvad det gik ud på, og jeg synes det samme er tilfældet her.

Men når jeg har en tusse jeg slet ikke kan finde på at bruge til andet (usandsynligt indenfor den nærmeste fremtid), så kan det da være jeg er nysgerrig nok til at købe det. :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Okay, som jeg har forstået det, er Z-Health altså ment som et redskab, der skal skabe et mere frit og uhæmmet bevægelsesapparat.

Det store spørgsmål er vel så, om det virker? Nu ved jeg naturligvis ikke hvor længe folk har afprøvet det, men kan i mærke nogen fremgang på de punkter Z-Health hævder at have indflydelse?

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Kan/vil/må du ikke forklare helt konkret hvad det kunne bestå af?

Jeg forventer naturligvis ikke at du "afsløre" store dele af konceptet, men det må være muligt at give et sneak preview som man kan prøve på egen krop.

Skulle jeg "sælge" astanga yoga var jeg nok også nødt til at sige lidt mere end:

Det er det ultimative for allround sundhed, smidighed og styrke. Det er en række strækøvelser og en speciel åndedrætsteknik baseret på 1000 års indisk videnskab. :wink:

Jeg kunne da gøre det lidt længere hvis det er, uden at du havde en kinamands chance for at finde ud af hvad det gik ud på, og jeg synes det samme er tilfældet her.

Men når jeg har en tusse jeg slet ikke kan finde på at bruge til andet (usandsynligt indenfor den nærmeste fremtid), så kan det da være jeg er nysgerrig nok til at købe det. :smile:

ok, så må jeg specificere det lidt. det kunne fx. være mobilitet af metatarsal ligamenterne i foden ved stræk, det kunne være serier af håndleds flexion -> radialflexion ->extension -> ulnar flexion og så den anden vej..

Mobilitet er et spørgsmål om leddenes ROM uden smerter... hvis forklaringen ikke er nok må jeg lige scanne de første par sider i maunalen og smide dem op. det tror jeg trods alt er hurtigere og nemmere end hvis jeg skulle sidde og skrive en længere forklaring...

Kender man til Pavels Super joints ellers Scott Sonnons FLow, eller maxwells joint mobility har man en ok ide også om Z-health.

Okay, som jeg har forstået det, er Z-Health altså ment som et redskab, der skal skabe et mere frit og uhæmmet bevægelsesapparat.

Det store spørgsmål er vel så, om det virker? Nu ved jeg naturligvis ikke hvor længe folk har afprøvet det, men kan i mærke nogen fremgang på de punkter Z-Health hævder at have indflydelse?

Min egen rene subjektive vurdering af det er meget positiv. samme udbytte kunne sikkert opnås via andre veje, men for mig er det perfekt, da min tid til den slags er begrænset, samt det er let at lære og for mig er det vigtigt da hverdagen er fyldt godt op med andre ting.

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share