Artikel i Berlingske


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

I dagens 'Fri sektion' i Berlingske er der en god artikel om træning med Guarden her fra MOL. Lækkert, at fornuftige træningsbudskaber får lidt plads i den almindelige presse. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Grrrrrrrrrrr. Thanks guys :devil:

Træningen er meget forskellig fra BodyPump. Der køres med færre reps (max 12), kun basisøvelser/vægtløftningsøvelser, kropsvægtsøvelser. Træningsredskaberne er kettlebells og sandsække. Øvelserne køres i supersæt, hvilket resulterer i den høje hjertefrekvens. Væsentlig større krav til core-muskulaturen grundet træningsredskaberne. Man udfører øvelserne i eget tempo og ikke i takt med en instruktør, hvilket sikrer at teknikken ikke forceres, eller at man går på kompromis med vægtbelastningen. Udførelsen af øvelserne ligger vægt på maksimal styrke og eksplosiv styrke, og udføres derfor i et tempo der tilgodeser disse adaptationer. Øvelsesrepertoiret er væsentligt større med mange af de gamle stærkmandsøvelser, musikken er ikke den klassiske der findes på en BodyPump time eftersom den er mere i retningen af Linkin Park og andet i den genre.

Håber det hjalp på forståelsen.

//Guard. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Grrrrrrrrrrr. Thanks guys :devil:

Træningen er meget forskellig fra BodyPump. Der køres med færre reps (max 12), kun basisøvelser/vægtløftningsøvelser, kropsvægtsøvelser. Træningsredskaberne er kettlebells og sandsække. Øvelserne køres i supersæt, hvilket resulterer i den høje hjertefrekvens. Væsentlig større krav til core-muskulaturen grundet træningsredskaberne. Man udfører øvelserne i eget tempo og ikke i takt med en instruktør, hvilket sikrer at teknikken ikke forceres, eller at man går på kompromis med vægtbelastningen. Udførelsen af øvelserne ligger vægt på maksimal styrke og eksplosiv styrke, og udføres derfor i et tempo der tilgodeser disse adaptationer. Øvelsesrepertoiret er væsentligt større med mange af de gamle stærkmandsøvelser, musikken er ikke den klassiske der findes på en BodyPump time eftersom den er mere i retningen af Linkin Park og andet i den genre.

Håber det hjalp på forståelsen.

//Guard. :bigsmile:

Yes, det gav et super godt indblik i hvad det er du går og laver :4thumbup:

Er det noget der vil brede sig til de andre fitnessdk centre i landet? Altså ved du om der er nogle på vej igennem en instruktøruddannelse? (eller underviser du selv aspiranter?) :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Yes, det er ret populært. Kører pt. to gange om ugen, og der er fuld belægning på den ene gang, og den anden er ved at være godt med :smile: Og så er det jo fantastisk at undervise i noget jeg selv kan stå inde for :devil:

Den anden (søndag) er ved at være ganske godt på vej ja. Igår var holdet så godt som fyldt, og der synes kun at komme flere og flere.

Kan helt klart anbefales! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Yes, det gav et super godt indblik i hvad det er du går og laver :4thumbup:

Er det noget der vil brede sig til de andre fitnessdk centre i landet? Altså ved du om der er nogle på vej igennem en instruktøruddannelse? (eller underviser du selv aspiranter?) :smile:

Det vil det helt sikkert. Flere af centrene har ytret interesse, og vi skal have stablet en instruktøruddannelse på benene. Kræver en del mere at undervise i HardCore end i en traditionel holdtime, da der er et større krav til fysiologisk, biomekanisk forståelse og korrekt teknik i forholdsvis komplicerede øvelser. Men ikke noget der ikke kan læres :smile:

Den anden (søndag) er ved at være ganske godt på vej ja. Igår var holdet så godt som fyldt, og der synes kun at komme flere og flere.

Kan helt klart anbefales! :4thumbup:

Ja, det kører derudaf. :superman:

Hej Guarden

God artikel. Som en af dem der har prøvet hans timer, kan det kun lyde de varmeste anbefalinger herfra. :superman:

Tak Master D :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt fin fortale for funktionel træning - folk skal lære at maskintræning ikke er vejen :devil:

Hvis man må komme med en lille smule malurt i bægeret:

Øvelserne træner især bagsiden af kroppen, hvor de posturale muskler sidder. Det er de muskler, som man bruger til at holde sig oprejst med. Hvis man er svag dér, får man tit ondt i lænden, fordi man har svært ved at holde sig ordentligt oprejst. Hvis man derimod er stærk i de bagerste muskler, får man en sund og rank holdning, som er god til at forebygge lændeproblemer.

Det er nok en tilsnigelse, at svaghed i den bageste muskelkæde tit skulle give lændeproblemer. For det første er det nok svært at afgøre hvad "svaghed" er, og for det andet er der vist ingen dokumentation for at det netop er svaghed i bagsidemusklerne som giver problemerne.

Det kunne også være at mavemusklerne evt. kombineret med bagsiden var problemet :wink:

Der er imo i det hele taget lidt for meget bagside arbejde i svingøvelserne, og for lidt forside - men det er jo en anden diskussion :smile:

Dette er ikke ment som et angreb - blot en kommentar til en udemærket artikel :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt fin fortale for funktionel træning - folk skal lære at maskintræning ikke er vejen :devil:

Hvis man må komme med en lille smule malurt i bægeret:

Det er nok en tilsnigelse, at svaghed i den bageste muskelkæde tit skulle give lændeproblemer. For det første er det nok svært at afgøre hvad "svaghed" er, og for det andet er der vist ingen dokumentation for at det netop er svaghed i bagsidemusklerne som giver problemerne.

Det kunne også være at mavemusklerne evt. kombineret med bagsiden var problemet :wink:

Der er imo i det hele taget lidt for meget bagside arbejde i svingøvelserne, og for lidt forside - men det er jo en anden diskussion :smile:

Dette er ikke ment som et angreb - blot en kommentar til en udemærket artikel :smile:

Hej Jørgen.

Tak :superman:

Stuart McGill udtaler at lændeproblemer oftest opstår pga. nedsat styrke/udholdenhed i lændemuskulaturen, men er enig med at årsagerne kan være multifaktorielle. :smile: Er ligeledes enig med dig i at der er RIGTIG meget for bagsiden med swing-øvelserne, men der bliver også trænet en masse for forsiden med bl.a sandsæk, guardpress, turkish getups, presvariationer, bodyweight-øvelser.

IMO er det styrke på bagsiden der er den mest oversete parameter hos størstedelen af dem der træner, hvorfor jeg ser det relevant at der er en tendens til overvægt i disse øvelser.

//Guard

Link to comment
Share on other sites

IMO er det styrke på bagsiden der er den mest oversete parameter hos størstedelen af dem der træner, hvorfor jeg ser det relevant at der er en tendens til overvægt i disse øvelser.

//Guard

Ja, det er tit noget man ser - det er vist også Pavel som tordner imod folk som kan bænkpresse deres egen kropsvægt to gange, men ikke kan lave een chinup :smile:

Hvis man nu antager at alle trænede med kettlebells, og droppede anden træning - kunne man så risikere det modsatte: Alle er overtrænede på bagsiden ifht forside?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu antager at alle trænede med kettlebells, og droppede anden træning - kunne man så risikere det modsatte: Alle er overtrænede på bagsiden ifht forside?

Undskyld jeg blander mig. :smile:

Man hører af og til om folk som har så stor forside- kontra bagside-styrke at det giver holdningsproblemer og smerter. Findes den samme risiko i lige stor grad mht. til at have størst bagside-styrke? Jeg tænker om der er nogle biomekaniske faktorer der spiller ind, som gør at man roligt kan lægge flest kræfter i træningen for bagsiden? (Edit: Set ud fra et perspektiv om generel sundhed og skadesforebyggelse)

Edited by Limited
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er tit noget man ser - det er vist også Pavel som tordner imod folk som kan bænkpresse deres egen kropsvægt to gange, men ikke kan lave een chinup :smile:

Hvis man nu antager at alle trænede med kettlebells, og droppede anden træning - kunne man så risikere det modsatte: Alle er overtrænede på bagsiden ifht forside?

Hehe.. Ja, han er ikke vild med dem der kun bænkpresser. Så er det nu sjovere at høre hvad John Allstadt Pullups siger om dem der ikke kan lave en pullup :laugh: .

Jeg er personligt ligeglad med om folk gerne vil træne meget bænkpres. Synes også at det er imponerende at kunne presse f.eks. 2 gange BW. Har aldrig selv været fan af bænkpres (også inden jeg hørte Pavels mening herom) Mener forresten at Pavel nævnte noget om til certificeringen at han var begyndt at bruge mere tid på bænkpres. Er selv fokuseret på presse-power, men er mere målrettet imod OAPU og dips, da jeg kan mærke at de sparker røv på min krop. Smag og behag - gudskelov :smile:.

Mht. dit sidste spørgsmål, så kommer det jo helt an på øvelsesvalg, intensitet, volumen, frekvens, progression, og alle de andre parametre der kan reguleres på. Men enig, alt er giftigt i for store mængder :wink:.

Det er ikke min holdning, at folk skulle droppe al anden træning og kun træne med Kettlebells. Det er et udemærket alternativ til megen anden træning. Så længe man har det sjovt med det man laver, kommer i bedre form og undgår at blive skadet, så er det vel som det skal være. Vælger man at det skal foregå med Kettlebells, så kan alle 3 punkter sagtens opfyldes :smile:

Undskyld jeg blander mig. :smile:

Man hører af og til om folk som har så stor forside- kontra bagside-styrke at det giver holdningsproblemer og smerter. Findes den samme risiko i lige stor grad mht. til at have størst bagside-styrke? Jeg tænker om der er nogle biomekaniske faktorer der spiller ind, som gør at man roligt kan lægge flest kræfter i træningen for bagsiden? (Edit: Set ud fra et perspektiv om generel sundhed og skadesforebyggelse)

Hej Limited.

Har ikke kendskab til nogle undersøgelser der undersøger pågældende problemstilling.

Al ubalance skal man i princippet undgå for ikke at løbe ind i en overbelastningsskade. Størstedelen af de mennesker der har en stillesiddende hverdag på kontoret, er så foroverbøjede i deres kropsholdning, at de har behov for at blive trukket i den anden retning.

//Guard.

Link to comment
Share on other sites

Limited:

Findes den samme risiko i lige stor grad mht. til at have størst bagside-styrke?

Jeg mener som udgangspunkt at man bør tilstræbe lige styrkeforhold på begge sider af leddene.

Det er så lidt sværere at sige hvordan man lige afgør, om styrken er "balanceret" - altså om man er for svag på den ene side.

Jeg har oplevet atleter, som ikke besad styrke i deres mavemuskulatur til at tage een eneste ordentlig mavebøjning, men som tilgengæld kunne dødløfte herfra og ind i næste århundrede. I det tilfælde mener jeg at der er et problem: En af mavemusklernes opgaver er, at presse bugindholdet imod lændehvirvelerne forfra. Hvis dette ikke kan lade sig gøre pga. svage mavemuskler, vil man imo været i riskozonen for lændeproblemer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share