Pump


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Jaja, endnu en tråd om det emne, men har snuset lidt omkring i foraet og artiklerne, men har stadig et par spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe med. :blush:

1) Mange skriver at man ikke kan øge muskelmasse ved pump, pga de mange gentagelser.

Der siger min erfaring mig noget andet, jeg har tidligere været elitesvømmer og der er træningen jo en deeel gentagelser, men jeg var ret markeret (kan selvfølgelig skyldes en lav fedtprocent), men var også forholdsvis bred over skuldrene. Jeg var ikke gammel nok til at styrketræne ved siden af, så hvordan kan det lade sig gøre?

Et bud kunne måske være at træning med gentagelser det primært stimulerer type I muskelfibertype (http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/muskelfibertyperne_-_forskelle/).

Så måske er sagen nærmere at når man træner denne type muskler, så vokser de, bare ikke nær så meget, som hvis man istedet rettede sin træning mod type II fiberne?

Eller er der andre grunde?

2) Pump bliver af nogle betegnet mere som konditionstræning end styrketræning (så måske er tråden placeret forkert *G*), men hvad så mht. restitution? Konditionstræning kan man jo gøre hver dag? Eller hvor ofte kan man træne på denne måde?

3) Jeg har både læst (i nogle indlæg)

- for at opbygge masse, skal man bruge mere vægt mere end man er vant til.

- at ømhed er et tegn på, at man har belastet musklerne mere end de er vant til

- at ømhed ikke er ensbetydende med at man opbygger masse

Så passer det sidste punkt eller ej?

Skal lige sige at jeg er igang med at tabe mig, så derfor bruger jeg egentlig bare pumpen for ikke at tabe muskelmasse - og fordi jeg kan lide det. :wink: Men når jeg har tabt mig, ville jeg da gerne have lidt mere markeret muskler, spørgsmålet er jo så, om pump kan gøre det for mig.

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at være på det rene, så snakker vi om diverse hold i fitness centre?

1) Vi er godt nok ude i noget nærmere udholdenhedstræning fremfor hypertrofi eller regulær styrketræning, selvom udholdenhed er styrke. Selvfølgelig vil man kunne opbygge masse ved (body)pump, min opfattelse er bare at utrænede vil få en masse-forøgelse ved alt form for vægttræning. Hvor trænede, som jeg selv der træner regulær styrketræning, ikke ville få noget ud af sådan noget udholdenhedstræning størrelsesmæssigt.

2) Misforstået. Konditionstræning kan man heller ikke gøre hver dag. Kroppen har brug for restitution ved al form for hård fysisk aktivitet, en gåtur eller cykel tur til bageren hver dag tæller ikke :innocent:

Hvor meget restitution ved sådan træning ved jeg ikke. Det er ligesom styrketræning meget individuelt.

3) Mere vægt end man er vant til bliver kaldtd progression og er essentielt for hypertrofi.

- Ja, ømhed er tegn på at man har stresset musklerne mere end man er vant til, men dette må du endeligt ikke kæde sammen med hvad der står ovenfor :nonono:

- Korrekt...

Bodypump vil jeg kalde for en blanding mellem udholdenhedstræning og konditionstræning. Det er ikke det bedste for hypertrofi, men enhver aktivitet man kan lide skal man holde fast i...

Correct me if I'm wrong, vi er her jo alle for at lære..

Link to comment
Share on other sites

1) Af man slet ikke skulle kunne øge muskelmassen med pump-træning (hvis det dækker over høj-rep træning med relativt lav vægt og korte/ingen pauser), er nok lige at tage munden for fuld, men det er bestemt ikke det mest optimale, hvis muskelvækst er målet.

At være markeret kræver naturligvis er der er en vis mængde muskelmasse, men mest af alt kræver det lav fedtprocent. Det er lidt svært at tage stilling til hvor meget du har opnået med svømningen uden at se det konkret. Vækstpotentialet i type I fibre er meget beskedens i forhold til type II, men det er da klart at type I'erne vil få masser af stimulering med svømning og andre typer konditræning (link).

2) Tung styrketræning er både restitutionskrævende for selve muskulaturen, der skal reparere skaderne træningen har foresaget, men også for nervesystemet, der belastes meget af den tunge træning. Det er ikke i samme grad tilfældet med konditræningen, men at sige man kan konditræne hver dag er vist lige at overdrive. Jeg kunne sagtens lave et styrketræningsprogram som kunne laves hver dag af en nybegynder ligeså vel som man kan lave et kondiprogram der kan trænes hver dag. På tilsvarende vis kan man naturligvis også lave programmer af den ene eller anden slags som kun meget få eliteatleter vil få resultater ud af.

Om vi kalder pump for styrketræning med kondi-elementer eller omvendt kommer vel ud på et. Det er en mellemting uanset hvordan du drejer det.

3) Punkt 3 er korrekt, fordi de to første er meget firkantede og derfor ikke altid korrekte. Hvis jeg løber en marathon i morgen (eller bare forsøger på en 10'er :wink: ) så bliver jeg helt sikkert øm. Det betyder bare ikke at mine ben vil vokse.

Som sagt, at være meget markeret kræver naturligvis muskelmassen i første omgang, men afhænger mest af fedtprocenten.

Link to comment
Share on other sites

Tak for et par gode indlæg, blev da lidt klogere og fik bekræftet et par ting :biggrin:

Og ja det er Bodypump (hos SATS) jeg træner.

1) Af man slet ikke skulle kunne øge muskelmassen med pump-træning (hvis det dækker over høj-rep træning med relativt lav vægt og korte/ingen pauser), er nok lige at tage munden for fuld, men det er bestemt ikke det mest optimale, hvis muskelvækst er målet.

Det var også det jeg var nået frem til, mange skriver det bare meget firkantet som om det ikke er muligt.

Selvom det altså var det forkerte svar, når nu jeg så godt kan lide pump og gider ikke at stå foran et spejl blandt alle jer og mine små vægte :unsure:

At være markeret kræver naturligvis er der er en vis mængde muskelmasse, men mest af alt kræver det lav fedtprocent. Det er lidt svært at tage stilling til hvor meget du har opnået med svømningen uden at se det konkret. Vækstpotentialet i type I fibre er meget beskedens i forhold til type II, men det er da klart at type I'erne vil få masser af stimulering med svømning og andre typer konditræning (link).

Har et par billeder fra back-then, og det er da nok korrekt at der ikke er meget masse - med undtagelse af skuldrene (tror jeg, er ikke lige den store ekspert på det område)... overvejer lige om jeg tør indsætte billederne :unsure:

3) Punkt 3 er korrekt, fordi de to første er meget firkantede og derfor ikke altid korrekte. Hvis jeg løber en marathon i morgen (eller bare forsøger på en 10'er :wink: ) så bliver jeg helt sikkert øm. Det betyder bare ikke at mine ben vil vokse.

Hehe, kan godt se den med at årsagen til ømheden selvfølgelig har stor betydning for om man øge sin masse.

Men hvorfor passer det ikke altid, at man skal bruge mere vægt end man er vant til (progression :4smartass:) for at øge sin masse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at vi er ude i at kroppen ikke er så simpel. Den gyldne vej er ikke bare at så længe der er progression, er der hypertrofi. Dog vil jeg våge påstanden og sige at det er vigtigt... :4thumbup:

Det var altså et lidt letkøbt svar :nonono:

:wink:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Tja, det var det bedste svar jeg kunne komme med, så må vi bare vente på hovedpersonen..

Men han siger ikke at det er direkte forkert. Men at det er meget firkantet og der er mange andre faktorer, som spiller ind ved hypertrofi, så som kost, søvn etc.

Hey, jeg er da hovedpersonen :blush:

Men nok ikke den til at komme med svarene, ham venter vi på i spænding :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:laugh: Skal jeg nu forestille at være hovedperson i denne tråd?

Men hvorfor passer det ikke altid, at man skal bruge mere vægt end man er vant til (progression :4smartass: ) for at øge sin masse?

Tjaa, jeg ved ikke om jeg kan svare så meget anderledes end skamd.

Hypertrofi kan stimuleres af mange ting, progression i vægt, flere reps/sæt, nye øvelser, kortere pauser og sikkert mange andre ting. Der behøver såmænd heller ikke nødvendigvis være en mere eller mindre fastlagt progression, selvom meget dog tyder på at det er vejen til hurtigere resultater end bare at træne derudaf.

Der ligger flere gode artikler omkring alt det i artikel-databasen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share