Diskussion af det neural træthed


ptpoul
 Share

Recommended Posts

"Despite the lack of evidence, neural fatigue exists and is a big factor in training."

— Eric Cressey

Imagine you deadlift 500 pounds for the first time and it's a complete grinder. You call it a day and leave the gym right after the lift. The following day, you wake up and have absolutely no muscle soreness. Just for shits and giggles, you go in and decide to test your 1RM deadlift again — because we all know you could bench heavy EVERY DAY when you were a beginner, right?

During your warm-up, you take 405 for a single and it feels painfully slow. 455 is a grinder - just like 500 was the day before. There's no way that you've got 500 in you on Day 2. What gives?

There was no muscle soreness, and it's hard to believe that a single-rep would impose so much muscular damage that it would interefere with subsequent performance. It's neural fatigue, and there really isn't any way to quantify it other than by saying that there was a decrease in performance.

Great study to check out:

Fry AC, Kraemer WJ, Ramsey LT. Pituitary-adrenal-gonadal responses to high-intensity resistance exercise overtraining. J Appl Physiol. 1998 Dec;85(6):2352-9.

Basically, these researchers had subjects take 1RM attempts for 14 consecutive days. Obviously, performance dropped off. HOWEVER, none of the suppressed endocrine function seen with classic volume-related overtraining studies was present in the intensity-related overtraining group. Neural fatigue just isn't easy to quantify.

Next, imagine that the entire deadlift scenario above was repeated, but this time, between 1RM attempt #1 and attempt #2, you:

a) Broke up with your girlfriend.

B) Only managed three hours of sleep.

c) Missed three meals.

As you can see, there are a lot of factors affecting performance, and while we have blood markers of muscle damage, it's very tough to single out neural fatigue.

— EC

Kan huske MZ skrev om dette i en tidligere tråd. Så vidt jeg erindrer mente han at det var perifiære faktorer der spillede ind ved præstationsnedgang efter tung træning.

Muskelømhed mener jeg skulle være den primære faktor.

Cressey har dog en pointe.. hvor stor en muskelømhed er der ved en max single?

Er det andet man skal se på end det som den "hæmmende effekt" ved doms ifht den præstationsnedgang man ser ved tung træning?

Hormonelle markører er åbenbart heller ikke påvirkede ved forsøget han refererer til...

Håber nogle af de kloge hoveder gider at dele deres viden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener der ligger en radio broad cast på t nation med waterbury hvor han kommer ind på emnet og forklare derom.

Min stream funktion er desvære ikke virkbar så jeg kan ikke lige verifere om det stadig ligger der eller om det var på et andet site, men chek det ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener der ligger en radio broad cast på t nation med waterbury hvor han kommer ind på emnet og forklare derom.

Min stream funktion er desvære ikke virkbar så jeg kan ikke lige verifere om det stadig ligger der eller om det var på et andet site, men chek det ud.

med al respekt for Waterbury vil jeg hellere høre MZ's, Incognito's eller andre idrætsfysiologisk uddannedes bud.

Waterbury er sej, men vældigt populistisk lige som alle andre på t-nation's site :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan huske MZ skrev om dette i en tidligere tråd. Så vidt jeg erindrer mente han at det var perifiære faktorer der spillede ind ved præstationsnedgang efter tung træning.

Muskelømhed mener jeg skulle være den primære faktor.

Cressey har dog en pointe.. hvor stor en muskelømhed er der ved en max single?

Er det andet man skal se på end det som den "hæmmende effekt" ved doms ifht den præstationsnedgang man ser ved tung træning?

Hormonelle markører er åbenbart heller ikke påvirkede ved forsøget han refererer til...

Håber nogle af de kloge hoveder gider at dele deres viden :smile:

I følge hvad "min" træningsfysiolog på Fys sagde, skulle ikke muskelømhed være et hinder for at udføre mere arbejde forudsat at du kan ignorere smerten. Men den er jo der fordi at din muskel er blevet udsat for mere stress end den kan klare uden at der er risiko for sene- eller knogleskader. Og hvad er muskelømhed egentlig? Hvad forårsager det? Tror de fleste hørt teorier som "mikrobristninger" og "affaldsprodukter" men der skal mig vedeligt ikke være nogle klart signifikante studier der viser på sådant noget. Den teori jeg hørt og som jeg også været mest glad for at købe er, at der sker et eller andet i muskeln som gør at Golgiorganet eller muskelspolen ændrer sin setpoint midlertidligt. Hvorfor stretching kan hjælpe lidt på DOMs er fordi at det er en måde at vænne spolen til at lade musklen strækkes igen.

Men, nu var det jo neural træthed tråden handler om. Det der gør at man bliver centralt træt er en øget nivå af serotonin i hjernen. Men jeg har kun set studier hvor det er blevet fundet i repetitioner med tunge vægte - hvis kun 1RM kan give detsamme, aner jeg ikke... Evt kan man tænke sig at det er en effekt i hjernen også når man brænner helt igennem?

Ligger Morten Zs artikel på MOL? Kunne være spænnende at se hvad han skriver m h t den perifere fatigue i det her exempel.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil sgu nødigt udtale mig om det... For mig er det stadig ret "black box"-agtigt...

Men kan henvise til den her.. Jeg synes den kommer godt omkring

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Hvad angår det her med serotonin historien vil jeg ikke afvise det, men indtil videre er det vel kun dokumenteret i forbindelse med træthed under kredsløbsarbejde...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share