Olympic weightlifting goes westside


Kenneth Jay, RKC
 Share

Recommended Posts

Elastikerne bouncer da heller ikke...

Hvis man ikke holder igen så hiver de da vægten nedad? Det er vel det der er ideen i elastikker eller hvordan?

Det jeg ikke forstår ved kæderne er hvad de gør godt for. For mig at se fungerer de blot som ekstra normal vægt så man ligeså godt kunne smide, lad os sige 5kg ekstra på som vægt i form af skiver?! Men nu kender jeg heller ikke til alt det der. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke holder igen så hiver de da vægten nedad? Det er vel det der er ideen i elastikker eller hvordan?

Det jeg ikke forstår ved kæderne er hvad de gør godt for. For mig at se fungerer de blot som ekstra normal vægt så man ligeså godt kunne smide, lad os sige 5kg ekstra på som vægt i form af skiver?! Men nu kender jeg heller ikke til alt det der. :smile:

Ideen er, at kæderne lægger sig på jorden efter hånden som man kommer længere ned og dermed tager vægten af i bunden, så vægten i toppen er større end i bunden. Bruges til træning af topstyrken.

Link to comment
Share on other sites

De har begge to en kraft der trækker nedad og stiger efterhånden som du bevæger stangen. Elastikkerne idet at de bliver strammet ud, og kæderne idet at flere og flere led forlader gulvet.. Men derfor ikke sagt at de har helt samme virkning, nej

Jeg kan godt følge ideen med kæder og elastikker til øgning af topstyrke og til at "efterligne" udstyrstræning. Men til vægtløftning, har jeg godt nok meget meget svært ved at se det gavnlige i det... Det har tidligere været diskuteret en del gange på div amerikanske boards, hvis man er interesseret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg lagde mærke til, var ham, der står i powerracket og curler med en VL-stang og 2½ kg på hver side... :laugh:

LOL, samme her... total skadaløst at misbruge et powerrack til curls :nonono:

Francis--->

Jeg kan godt følge ideen med kæder og elastikker til øgning af topstyrke og til at "efterligne" udstyrstræning. Men til vægtløftning, har jeg godt nok meget meget svært ved at se det gavnlige i det..

OPEN YOUR EYES OPEN YOUR MIND :tongue:

I både træk og clean delen af clean & yerk gælder det at jo mere fart du får på stangen jo lettere bliver det at komme under stangen / jo højere kan du gribe den.

At få ekstra fart kan kun være en fordel i VL

Link to comment
Share on other sites

OPEN YOUR EYES OPEN YOUR MIND :tongue:

I både træk og clean delen af clean & yerk gælder det at jo mere fart du får på stangen jo lettere bliver det at komme under stangen / jo højere kan du gribe den.

At få ekstra fart kan kun være en fordel i VL

er totalt enig med francis her...

Der er enormt forskel på bænkpres/squat og så VL's meget momentprægede bevægelser. Idet man kun leverer energi til stangen i en meget begrænset del af bevægelsen (i modsætning til førnævnte løft), hvor den belastningsgradient kæderne tilfører ikke rigtigt kommer i spil, er der stort set ingen forskel på at bruge kæder og så bare sætte flere kilo på. Begge dele handler bare om at få mere kyl i stangen.

En fordel jeg måske kunne se er at de kan være med til at destabilisere løft i en meget diciplin specifik setting...

Iøvrigt ser det ikke ud til at deres teknik er alt for god... Dumt at rode med lir, når rugbrødet ikke er i skabet...

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt ser det ikke ud til at deres teknik er alt for god... Dumt at rode med lir, når rugbrødet ikke er i skabet...

tænkte nemlig det samme.. Var ikke ligefrem sådan at jeg tænkte "wauw" da jeg så klippet. Nærmere "lær at dyrke vægtløftning først. Og SÅ kan man begynde at lege med evt assistance-tingeltangel"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share