The never ending story....


GentleGigant
 Share

Recommended Posts

I skal passe på, at I ikke kommer til at diskutere forskellige ting, såsom dropsets, hvor der ikke er pause mellem høj og lavintensitetssættet, som i undersøgelsen, og så almindelige lavintensitetssæt, der efter en pause laves efter et sæt med høj intensitet. Personligt mener jeg, at det førstnævnte kan være meget fordelagtigt, hvor jeg er meget tvivlsom over fordelagtigheden af det andet.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk erfaring:

Tidligere max på decline bænkpres 5reps med 110kg. Efter et max forsøg på 125kg og 3min pause nappede jeg 10reps med 110kg. Hurtige eksplosive reps..

Det MÅ give ekstra hypertrofi og styrke.

@ Incognito det må hede post activation potentiation. Det siger Siff ihvf :tongue:

Link to comment
Share on other sites

I skal passe på, at I ikke kommer til at diskutere forskellige ting, såsom dropsets, hvor der ikke er pause mellem høj og lavintensitetssættet, som i undersøgelsen, og så almindelige lavintensitetssæt, der efter en pause laves efter et sæt med høj intensitet. Personligt mener jeg, at det førstnævnte kan være meget fordelagtigt, hvor jeg er meget tvivlsom over fordelagtigheden af det andet.

Hvis det er mælkesyrekoncentrationen der er en aktiv medspiller, er det principielt ligegyldigt hvilket metode der anvendes.

Dropsets er højintnesitetstræning som kun bør anvende sporadisk, hvorimod det system jeg beskriver kan anvendes over længere tidsspand. Så søges en langtidsvirkende effekt er jeg ikke i tvivl om hvad jeg vælger.

Iøvrigt går dropsetløsningen mod progressionsprincippet, en ambivalens der kun løses gennem træning efter forhøjet testosteronniveau som væsentligste faktor via programplanlægning! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er en stor forskel på begrundelsen bag dropsets, og så den metode, som der alternativt fremstilles med pause og så et lavintensitetssæt. Jeg vil lade Haycock :tongue: tale for mig i følgende begrundelse for dropsets:

Now a drop set doesn’t mean 1 set of reps. It means “repping-out” with lighter weight after your work-set. But in order to be a true drop set, you don’t rest after the work set. You perform your desired number of reps, in this case lets say 5. Then you immediately strip some weight from the bar and keep going without resting. Normally, you will strip the weight twice before “calling it good”. All the reps performed, including the work reps, should reach about 15-20 to create a real metabolic environment inside the cell sufficient to activate ERK1/2 and related signaling proteins (...) Once the activation of the myogenic program is initiated, ERK activation is no longer repressive and cooperates with p38 in promoting post-mitotic responses in differentiated myotubes (...) The whole idea of using Drop-sets is based on the assumption that once the strain in the tissue has been "registered" in the strain-sensing pathways (i.e. activation of mechanoreceptors), metabolic stimuli can then be added without compromising the hypertrophic response to the bout as a whole.

Taurus:

det system jeg beskriver kan anvendes over længere tidsspand.

Ja det kan det sikkert, det kan de fleste programmer. Jeg vil blot stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man dog skulle køre et program på den måde. :tongue:

Derudover er der INTET i vejen for at køre dropsets ofte, som en integreret del af et program. :wink:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Pointen er jo om vi taler om pyramidetræning eller ej.

Der er en del årsager til at tage suboptimale vægte, specielt da i styrkerelateret træning.

Men vi taler jo om, at det grundlæggende program, træning efter træning dyrke pyramide-ideen. Og ikke noget med drops sets eller noget. Nix, lidt ned i intensitet og op med reps.....af flere omgange. Her er det bare ikke optimalt at afsætte en masse ressourcer til sene semi-tunge set, da det nødvendigvis gør, at man må tage færre reps/sæt med top-intensitet. Yes, der er helt sikkert lidt spil over grundet at de neurale adaptioner er oppe at køre og derfor nemmere tonser de lettere (men stadig tunge, da vi allerede har taget de rigtigt tunge) intensitet og træningen derfor får lidt ekstra kick. Men at "udnytte" denne effekt over flere trin og hver eneste gang sætte reps op, det holder bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Super - tak for præcisionen. Har bare flere gange set Bill Starr blive kritiseret for, at man kører for mange suboptimale sæt, pyramideopbygning mm.

Og så må jeg i særlig grad takke for nedenstående råd:

Al træning hvor man er bevidstløs er uheldig. Det er svært at løfte, når man ikke er ved bevidsthed.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu i et stykke tid fulgt med i diverse tråde omhandlende diskussioner nærlig omkring samme emne; Reps./ sets, pyramide træning/waveloading/dropsets, periodisation/undulation, HST, WSB m.fl. og jeg er blevet en del klogere.

Men.....jeg har desværre også lidt svært ved at følge jeres argumentation ind i mellem (her spiller de store huller i min viden omkring idrætsfysiologi naturligvis ind). F.eks. mit spørgsmål som startede denne tråd - det blev ret hurtigt kategoriseret som pyramide træning og ligeså hurtigt rakket kraftigt ned. Citat: "Pyramide træning sutter røv". Samtidig bliver der henvist til en artikel om waveloading på T-nation. Efter at have læst (og nærlæst) nævnte artikel kan jeg kun konstatere at det som blev udråbt til at være pyramide træning og ikke duer er nærlig identisk med en single wave i waveloading manifesto som skulle virke fortræffeligt.......forvirret ?! :blink:

Endvidere er der nærmest bred enighed om at GH frigørelse/stimuli ligger i rep. range 10-12 og de neuromuskulære adaptioner ligger i rangen 4-8. Jeg kan stadig ikke se at det ikke er godt med pyramide træningen ??

Konklusionen på mit eget lille meta-studie må være at vægt-tilpasning/-optimering i forhold til træningsniuveau (begynder-utrænet, medium, erfaren, BB/SL) sammenholdt med variation i træningen, det være sig både i reps, sets, intensitet og samlet workload men også i de enkelte øvelser er hovednøglen til fortsat frtemgang.

Tak for et par gode diskussioner og husk: "Al træning hvor man er bevidstløs er uhensigtsmæssig"

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share