Eksplosivitet og slagstyrke på 5 uger


Frank L
 Share

Recommended Posts

En gut i min kampsportsklub spurgte mig hvordan han kunne træne sin eksplosivitet til hans næste kamp. Han har lige gjort det rigtig godt til Cage Challenge 3 i lørdags og planlægger at få en kamp til et stævne i Odense om 5 uger. Vi taler altså om en ung mand der skal kæmpe fuldkontaks mixed martial arts

Jeg ved ikke hvor meget erfaring han har med styrketræning. Men der kan ikke være tvivl om at han er i god form. Jeg var dog pænt meget i tvivl om hvad jeg skulle råde ham til fordi:

- Han vil i forvejen træne en masse kampsport (4-5 x 1½ time om ugen), så effekten af at gå i gang med noget intensivt styrketræning vil muligvis blive sat til i den sportsspecifikke træning pga. et lavere energiniveau. Samtidig ville effekten af 4 ugers styrketræning måske ikke gøre den store forskel i kampen.

- Måske kunne det bedre betale sig at træne specifik på at øge hans arbejdskapacitet. Altså den periode hvor han kan arbejde med en rimelig intensitet. Fx vha intervaltræning med kettlebell og burbees.

- Jeg er bestemt ikke nogen ekspert på området. Jeg er på alle måder en lægmand.

Min umiddelbare idé til noget der kunne være gavnligt var et "program" der kombinerede høj intensitet/lav volume med nogle eksplosive sæt. Fx

Workout 1

Squat (eller dødløft) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

BB bænkpress - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

Workout 2

BB Bænkpress (eller Military press) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

Squat (eller frivend) - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

+ nogle få andre øvelser. Fx pull-ups, full contact twister

Ideen er at han i løbet af de fire uger kan få et lille boost i nervesystemet uden at han bliver for udmattet af styrketræningen til at give den gas til kampsportstræningen. Det er med vilje at der er meget få øvlelser. Han skal måske til at lære dem. Jeg ville dog helt klart råde ham til at lægge mærke efter om han begynder at føle sig "slatten".

Edited by Frank L
Link to comment
Share on other sites

En gut i min kampsportsklub spurgte mig hvordan han kunne træne sin eksplosivitet til hans næste kamp. Han har lige gjort det rigtig godt til Cage Challenge 3 i lørdags og planlægger at få en kamp til et stævne i Odense om 5 uger. Vi taler altså om en ung mand der skal kæmpe fuldkontaks mixed martial arts

Jeg ved ikke hvor meget erfaring han har med styrketræning. Men der kan ikke være tvivl om at han er i god form. Jeg var dog pænt meget i tvivl om hvad jeg skulle råde ham til fordi:

- Han vil i forvejen træne en masse kampsport (4-5 x 1½ time om ugen), så effekten af at gå i gang med noget intensivt styrketræning vil muligvis blive sat til i den sportsspecifikke træning pga. et lavere energiniveau. Samtidig ville effekten af 4 ugers styrketræning måske ikke gøre den store forskel i kampen.

- Måske kunne det bedre betale sig at træne specifik på at øge hans arbejdskapacitet. Altså den periode hvor han kan arbejde med en rimelig intensitet. Fx vha intervaltræning med kettlebell og burbees.

- Jeg er bestemt ikke nogen ekspert på området. Jeg er på alle måder en lægmand.

Min umiddelbare idé til noget der kunne være gavnligt var et "program" der kombinerede høj intensitet/lav volume med nogle eksplosive sæt. Fx

Workout 1

Squat (eller dødløft) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

BB bænkpress - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

Workout 2

BB Bænkpress (eller Military press) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

Squat (eller frivend) - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

+ nogle få andre øvelser. Fx pull-ups, full contact twister

Ideen er at han i løbet af de fire uger kan få et lille boost i nervesystemet uden at han bliver for udmattet af styrketræningen til at give den gas til kampsportstræningen. Det er med vilje at der er meget få øvlelser. Han skal måske til at lære dem. Jeg ville dog helt klart råde ham til at lægge mærke efter om han begynder at føle sig "slatten".

Lad det ligge... Mener ikke, at han skal stille sin kamp i risiko ved at begynde på noget eksplosivt styrketræning nu..

for det første burde han træne teknik 1-2 måned alt efter, hvor godt koordineret han er i forhold til disse øvelser

for det andet, selvom han er i god form, er hans senek, knolger og muskler ikke konditioneret til tung styrketræning, så han kan ryge ind i en dum skade..!!

Lad ham hellere satse maksimalt på sin kamp i kampsportslokalet, hvorefter han kan begynde at implimentere reel styrketræning i hans træning... han kunne også begynde nu, men det vil måske tage for meget fokus fra hans kamp(træning)

Yet

Link to comment
Share on other sites

En gut i min kampsportsklub spurgte mig hvordan han kunne træne sin eksplosivitet til hans næste kamp. Han har lige gjort det rigtig godt til Cage Challenge 3 i lørdags og planlægger at få en kamp til et stævne i Odense om 5 uger. Vi taler altså om en ung mand der skal kæmpe fuldkontaks mixed martial arts

Jeg ved ikke hvor meget erfaring han har med styrketræning. Men der kan ikke være tvivl om at han er i god form. Jeg var dog pænt meget i tvivl om hvad jeg skulle råde ham til fordi:

- Han vil i forvejen træne en masse kampsport (4-5 x 1½ time om ugen), så effekten af at gå i gang med noget intensivt styrketræning vil muligvis blive sat til i den sportsspecifikke træning pga. et lavere energiniveau. Samtidig ville effekten af 4 ugers styrketræning måske ikke gøre den store forskel i kampen.

- Måske kunne det bedre betale sig at træne specifik på at øge hans arbejdskapacitet. Altså den periode hvor han kan arbejde med en rimelig intensitet. Fx vha intervaltræning med kettlebell og burbees.

- Jeg er bestemt ikke nogen ekspert på området. Jeg er på alle måder en lægmand.

Min umiddelbare idé til noget der kunne være gavnligt var et "program" der kombinerede høj intensitet/lav volume med nogle eksplosive sæt. Fx

Workout 1

Squat (eller dødløft) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

BB bænkpress - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

Workout 2

BB Bænkpress (eller Military press) - Arbejd dig op til max kg med 5 gentagelser

Squat (eller frivend) - 5x 2x 70% af 1 RM - Eksplosivt

+ nogle få andre øvelser. Fx pull-ups, full contact twister

Ideen er at han i løbet af de fire uger kan få et lille boost i nervesystemet uden at han bliver for udmattet af styrketræningen til at give den gas til kampsportstræningen. Det er med vilje at der er meget få øvlelser. Han skal måske til at lære dem. Jeg ville dog helt klart råde ham til at lægge mærke efter om han begynder at føle sig "slatten".

Hej Frank,

Såfremt han har begrænset erfaring med 'rigtig' styrketræning, ville jeg ikke sætte ham i gang med squat, dødløft, frivend mm. med så kort tid til kampen. Han kan jo dårligt nå at få styr på teknikken inden han skal i buret igen. Den sidste uge inden kampen skal han vel trappe en del ned, så i virkeligheden er der ret kort tid. Efter min mening ville det også tage for meget fokus/energi i forhold til, hvad han ville få ud af det. 4-5 gange hård BJJ/MMA sparring kræver i sig selv en del...

Mit forslag ville være at lave fx 2 øvelser med arbejdskrav, som i højere grad ligner dem, han skal bruge til kampen - og så lave dem i et interval, som ligner kamptiden. Det kunne fx være 2-hånds swings med kettlebell/håndvægt og turkish getups kontinuerligt i 3-5 min af gangen (alt afhængig af hvor lang tid runderne er). Det er god 'bang for the buck' og kan forholdsvis let kombineres med den alm. kamptræning og/eller anden intervaltræning som fx hillsprints.

Den 'rigtige' tunge styrketræning, kan han starte med, når der er lidt længere tid til næste kamp (sommerpausen?).

Edit: og HUSK at trappe træningen ned i god tid!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Vi er jo sådan set enige. Hvor er der en god trold når man har brug for den? :smile:

Jeg sagde da også til ham, at det var tvivlsomt hvor meget han ville få ud af at gå amok med vægtene. Mit første råd var da også at lave noget intervaltræning med KB, Burpees og sjipning, hvis han havde brug for mere træning.

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo sådan set enige. Hvor er der en god trold når man har brug for den? :smile:

Jeg sagde da også til ham, at det var tvivlsomt hvor meget han ville få ud af at gå amok med vægtene. Mit første råd var da også at lave noget intervaltræning med KB, Burpees og sjipning, hvis han havde brug for mere træning.

Hvad betyder "trold" i denne sammenhæng ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share