Eksplosivitet og styrke-udholdehned i samme træningspas


torsteinowich
 Share

Recommended Posts

Hej

Hvad er jeres mening om at kombinere eksplosivitet (1-4 RM) og styrke-udholdenhed (f.eks. 50 RM til udmattelse) i samme træningspas? Jeg klatrer og har derfor brug for stor udholdenhed ved middel styrke og vil gerne samtidig gerne have høj maks styrke uden for stor muskelmasse til krævende bevægelser, som kommer indimellem.

Min ide er at starte træningspasset med RFD træning for at øge min maksimale styrke uden at tage på (ved at kunne rekruttere alle muskelfibre) og så lægge noget styrke-udholdenhedstræning i slutningnen af træningspasset (50 RM til udmattelse i hvert sæt eller noget i den retning).

Mit spørgsmål er: Vil udholdenhedstræningen i slutningen af passet have negativ indflydelse på effekten af RFD træningen, eller er det OK, så længe jeg er helt frisk under RFD træningen. Hvad tror i er bedst, at lave 1 øvelse RM alle sæt + samme øvelse udholdenhed, eller at lave ale øvelser RFD og derefter alle øvelser udholdenhed (den tror jeg mest på, da syren fra øvelse X måske kan have negativ indflydelse på RFD træning i øvelse Y)

Kender i nogle gode seriøse undersøgelser af emnet, jeg kan læse?

Torsten

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig og velkommen til.... :4thumbup:

Jeg har ikke kendskab til noget litteratur om netop dette emne, men for mig lyder det jo som om, at du skulle give dig i kast med kettlebell træning.

De ballistiske øvelser (eksplosiv styrke + udholdenhed) kombineret med grind øvelserne (råstyrke) vil jo helt klart give dig en fordel, når du klatrer. Jeg har trænet med kettlebells i ca. 13 måneder nu, og min grebsstyrke er forbedret meget. :superman:

Du kan læse mere om kettlebells på f.eks.

www.kettlebells.dk

eller

www.dragondoor.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share